

Duurzame hogeschool
Fontys Duurzaam
Als vooraanstaande kennis- en onderwijsinstelling met een maatschappelijke verantwoordelijkheid wil Fontys actief inspelen op duurzaamheidsontwikkelingen. Niet voor niets staat het werken aan een duurzame samenleving centraal in onze strategie Fontys for Society 2021-2025. We willen een voorbeeld zijn voor onze omgeving. Daarom leiden we onze studenten op om proactief bij te dragen aan het oplossen van maatschappelijke opgaven – en daarmee aan een duurzame samenleving. Dit doen we door de Sustainable Development Goals (SDGs) van de Verenigde Naties een centrale plek te geven in ons onderwijs en onderzoek én in ons dagelijks handelen op het gebied van energie, klimaat, gezonde gebouwen en verantwoorde inkoop. Op deze manier dragen we bij aan de ontwikkelkracht van een inclusieve, duurzame en vitale samenleving.

Studenten op de campus in Eindhoven
Onze visie op een duurzame, inclusieve en vitale samenleving
In het strategische beleidsplan ‘Fontys For Society 2021-2025’, staat het werken aan een duurzame samenleving centraal. 'Om onze maatschappelijke opdracht – bijdragen aan een duurzame, inclusieve en vitale samenleving – optimaal uit te kunnen blijven voeren, moeten we ons ontwikkelen tot een talentgericht, onderzoekend en wendbaar Fontys.' Klik op onderstaande button om het volledige strategische beleidsplan te lezen:
Fontys for SocietyDuurzaam onderwijs
Duurzaamheid krijgt steeds nadrukkelijker een plek in het onderwijs binnen Fontys. Van het creëren van bewustzijn en duurzaamheid als mindset, tot het daadwerkelijk overgaan tot actie. In veel hybride leeromgevingen, waarin studenten aan de slag gaan met authentieke vraagstukken die spelen in de samenleving, speelt duurzaamheid een rol. Steeds meer docenten gaan actief aan de slag met de Sustainable Development Goals (SDGs).
Binnen de 23 Fontysinstituten krijgt duurzaamheid steeds nadrukkelijker een plek. Daarbij legt elk instituut zijn eigen accenten, passend bij de aard van het instituut.
SDGs on stage
Fontys is ook een van de initiatiefnemers van het platform SDGs on Stage. Dit platform, dat is voortgekomen uit de SDG-coalitie, helpt hbo-studenten met het vinden van een duurzame stage. De organisaties Leren voor Morgen en Studenten voor Morgen nemen de uitvoering op zich, in samenwerking met andere deelnemende hogescholen. Het doel van dit platform is om met behulp van de SDGs duurzaamheid te integreren in de loopbaan van elke student.

Een aantal voorbeelden van duurzaam onderwijs waar we in 2024 aan gewerkt hebben:
Duurzaam onderzoek
Duurzaamheid krijgt steeds nadrukkelijker een plek in het onderzoek binnen Fontys. Duurzaamheid en Circulariteit is bovendien een van de zes kennisthema’s waar het praktijkgericht onderzoek binnen Fontys zich op richt. Ook binnen de andere vijf
kennisthema’s worden, waar mogelijk, relaties gelegd met duurzaamheid en circulariteit. Deze kennisthema’s zijn ontleend aan diverse regionale, nationale en mondiale agenda’s, waaronder de SDGs van de Verenigde Naties. ‘Onder’ deze thema’s komen verschillende onderzoekslijnen samen. Met praktijkgericht onderzoek dragen we bij aan antwoorden op vraagstukken uit de wereld om ons heen.
De zes thema’s zijn:

Praktijkgericht onderzoek
Praktijkgericht onderzoek is onderzoek dat midden in de samenleving staat. Hoe kunnen we zorgrobots inzetten om het personeel van zorginstellingen te ontlasten? Hoe kunnen we auto’s, vrachtwagens en bussen schoner laten rijden? Hoe zorgen we dat kinderen, jongeren en professionals zich in een digitale samenleving optimaal kunnen ontwikkelen? Om dit soort vragen te beantwoorden voeren we ons onderzoek uit in de praktijk, in nauwe samenwerking met professionals, beleidsmakers en burgers. Dat doen we zo veel mogelijk in hybride leer- en onderzoeksomgevingen, zoals professionele werkplaatsen, living labs en fieldlabs: innovatieve omgevingen waar onderzoek, onderwijs en praktijk elkaar raken én versterken.
Centres of Expertise
Binnen Fontys kent ieder kennisthema een of meerdere Centres of Expertise. Aan deze centres zijn lectoraten en onderzoeksgroepen verbonden. Klik op onderstaande buttons voor meer informatie over het praktijkgerichte onderzoek gericht op duurzaamheid en circulariteit.
Een aantal voorbeelden van duurzaam onderzoek waar we in 2024 aan gewerkt hebben:
Duurzame bedrijfsvoering
Fontys draagt bij aan een inclusieve, duurzame en vitale samenleving. Onze leer- en werkomgeving (gebouwen en campussen) wordt steeds duurzamer, maar ook gezonder. We ondernemen allerlei acties om onze CO2-footprint te verkleinen. Dit doen we het op gebied van duurzaam reizen, het verduurzamen van onze gebouwen en bijvoorbeeld het verbieden van plastic wegwerpartikelen. Daarnaast vindt Fontys dat onze studenten en onze medewerkers het recht hebben in eten en drinken ook gezonde en duurzame keuzes te maken.
De klimaat-, materiaal- en eiwittransities vertaald naar de Fontysomgeving zijn veelomvattend. Om te zorgen dat deze op een goede manier worden verankerd in de bedrijfsvoering kent Fontys vier programmalijnen waar thema's en doelen aan gekoppeld zijn.

Van monitoring naar uitvoering
Nieuws over duurzaamheid bij Fontys
Green Office
Fontys Green Office (FGO) inspireert zowel studenten als medewerkers van Fontys om bij te dragen aan duurzame ontwikkeling. We zijn in september 2025 van start gegaan met een groep enthousiaste medewerkers en studenten. We dragen een integrale visie en strategie uit, die gericht is op het verduurzamen van onderwijs, onderzoek en bedrijfsvoering binnen Fontys. Er is een fysieke locatie die fungeert als thuisbasis voor duurzame impactmakers, waar bewustwording en inspiratie centraal staan. Daarnaast is er een interne digitale omgeving waar best practices worden gedeeld en netwerken worden gefaciliteerd.
Activiteiten organiseren
Om betrokkenheid te stimuleren, organiseren we regelmatig evenementen en activiteiten rondom duurzaamheid, zoals kledingruilbeurzen en repair cafés. Ook haken we aan bij Fontysinitiatieven waarbij duurzaamheid een thema is. Door het organiseren van hackathons en andere innovatieve bijeenkomsten worden studenten en medewerkers uitgedaagd om duurzame oplossingen te bedenken en te implementeren.
Brede gemeenschap creëren
Er worden samenwerkingen opgezet met verschillende instituten en diensten, met als doel een brede gemeenschap van duurzame impactmakers te creëren. FGO ondersteunt opleidingen bij het integreren van duurzaamheid in hun curricula, zodat studenten worden opgeleid als impactmakers in het werkveld.
Video voor studenten door studenten

In bovenstaande video vertellen studenten van Fontys Green Office hoe je tijdens je opleiding kunt werken aan duurzame opdrachten.

Fontys Green Office
Locatie: Fontys Campus Rachelsmolen - Eindhoven - Ruimte: 0.71 - R3
greenoffice@fontys.nl
Hackathon 2025
Op 19 maart 2025 organiseerden we een hackathon met als doel de introductieweek van Fontys, Purple, duurzamer en meer inclusief maken. Bekijk via onderstaande button wat voor resultaat deze hackathon opleverde:
Aftermovie HackathonEen aantal mooie voorbeelden waar we aan gewerkt hebben:
Polyfant: olifant gemaakt van medisch operatie-afval
Hoe maak je studenten en medewerkers bij Fontys Mens en Gezondheid bewust van de hoeveelheid afval dat ontstaat tijdens operaties? Docente Suzanne Guffens haalde de polyfant, een olifant gemaakt van schoonafval van tweehonderd staaroperaties, naar Fontys in Eindhoven.
Swap for Good
Tijdens de eerste editie van Fontys for Good, op dinsdag 17 december, maakten we heel wat studenten, collega's en bezoekers blij met een boek, spel, kledingstuk of kerstdecoratie. We kregen positieve reacties op onze Swap for Good-actie. Bovendien was het een mooie kans om onze GreenOffice in de spotlight te zetten en te laten zien waar we voor staan.
Studenten bouwen mee aan verduurzaming onderwijs
Verbinden, inspireren, faciliteren en een community opbouwen rondom duurzaamheid. Dat is wat de studenten, docenten en onderzoekers van Fontys willen bereiken met het Fontys Green Office. 'We willen het onderwijs inhoudelijk verduurzamen', aldus de studenten Elsa Niemeijer, Jens Copray en Ziggy Duijns.