Samenwerken in de regio; hoe doen we dat?
Samenwerking in de regio lost problemen in de samenleving op. Dit project kijkt naar lokale oplossingen en groeiende invloed van samenwerking.
Lopend
Het lectoraat Professionele Werkplaatsen ontwikkelt, deelt en implementeert kennis over lerend en onderzoekend samenwerken in de beroepspraktijk. Het maakt inzichtelijk hoe je dit vormgeeft én inzet. Daarnaast laat het lectoraat zien wat een professionele werkplaats betrokkenen en organisaties oplevert. Door dit te doen, stimuleert Professionele Werkplaatsen samenwerkingen op het gebied van gezondheid, zorg en welzijn in de regio.
Beroepspraktijken in het sociale domein, zoals de gezondheidszorg en de welzijnssector, kenmerken zich door snelle ontwikkelingen en grote veranderingen. Deze komen voort uit technologische vernieuwingen, een veranderende visie op ziekte en gezondheid, de vergrijzing, complexere zorg- of ondersteuningsvragen, stijgende kosten en personele tekorten. Het is belangrijk aandacht te hebben voor preventie en het is noodzakelijk om inventieve oplossingen te vinden om de sociaal maatschappelijke hulp- en dienstverlening hoogwaardig en betaalbaar te houden. Dit vraagt om samenwerking tussen professionals met verschillende achtergronden en tussen organisaties uit verschillende sectoren.
De ambitie van het lectoraat Professionele Werkplaatsen is impact te hebben op maatschappelijke en regionale vraagstukken door kenniscreatie over en innovatie van samenwerking tussen burgers, onderwijs, onderzoek en beroepspraktijk in de domeinen gezondheid, zorg en welzijn.
Het lectoraat houdt zich bezig met het onderzoek naar het samen werken, leren, onderzoeken en innoveren over de traditionele grenzen van onderwijs, onderzoek en beroepspraktijk heen. Het gaat om onderzoek naar hoe het lerend en onderzoekend samenwerken in de beroepspraktijk en binnen de regio vorm kan krijgen en wat de impact hiervan is voor betrokkenen. Een voorbeeld hiervan zijn de Professionele Werkplaatsen: hybride leeromgevingen die gesitueerd zijn binnen de beroepspraktijk, zoals een verpleegafdeling, gemeente, jeugdcentrum of netwerk van wijkteams. Deze omgevingen beogen een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling en groei van alle betrokkenen als ook aan de innovatie en ontwikkeling van de hulp- en dienstverlening.
Het lectoraat is een samenwerking tussen een aantal Fontysinstituten en hun beroepspraktijk.
Het onderzoek krijgt vorm langs drie onderzoekslijnen:
Het onderzoek vindt plaats op meerdere niveaus van samenwerken:
In haar aanpak hecht het lectoraat waarde aan:
Deze aanpak kenmerkt zich door:
Het is nadrukkelijk de bedoeling om naast professionals (in opleiding) vanuit de beroepspraktijk, Fontys en andere kennisinstellingen, ook burgers /cliënten en hun naasten, managers en andere belanghebbenden in het onderzoek te betrekken.
Samenwerking in de regio lost problemen in de samenleving op. Dit project kijkt naar lokale oplossingen en groeiende invloed van samenwerking.
Lopend
Een praktijkgericht onderzoek naar de competenties en professionalisering
Lopend
ondersteunt professionals in de verpleeghuiszorg in het werken aan kwaliteitsverbetering
Lopend
realiseren van een kwalitatief en kwantitatief betere afstemming arbeidsmarkt en onderwijs in de regio Midden-Brabant voor verpleegkundigen, verzorgenden, helpenden en doktersassistenten.
Afgerond
Miranda Snoeren heeft een passie voor leren en ontwikkelen, wat haar loopbaan kleurt. Zij houdt zich bezig met (onderzoek naar) onderwijsontwikkelingen, leren in beroepspraktijken en veranderprocessen in organisaties met als doel innovatie van onderwijs- en beroepspraktijken te bevorderen.
Miranda is van oorsprong verpleegkundige, volgde de lerarenopleiding verpleegkunde aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en studeerde algemene gezondheidswetenschappen aan de Universiteit van Utrecht. In 2015 promoveerde zij aan de VU medisch centrum op een participatief actieonderzoek naar werkplekleren in de ouderenzorg.
Lees meer over Miranda Snoeren Bekijk publicatiesOp 11 november 2021 sprak Miranda haar lectorale rede uit, getiteld Professionele werkplaatsen als lerende ecosystemen: de complexiteit van meervoudige samenwerkingen.
Voorafgaand aan de rede vond het online congres Professionele Werkplaatsen: samen leren en onderzoeken in de beroepspraktijk plaats. Het congres was bedoeld voor professionals uit het werkveld, docenten, studenten, managers, bruggenbouwers, onderzoekers en andere geïnteresseerden in het leren en werken op het grensvlak van opleiding en beroepspraktijk.
Sfeerimpressie en presentaties congres
De kenniskring van het lectoraat bestaat uit een dynamisch netwerk van professionals (in opleiding) vanuit de beroepspraktijk, Fontys en andere kennisinstellingen, als ook andere belanghebbenden.
Het lectoraatsteam wordt gevormd door enkele kernteamleden en onderzoekers. Er is nog plek in het team voor studenten, professionals en burgers.
Er wordt intensief samengewerkt met de regiegroep Professionele Werkplaatsen, bestaande uit docenten die een sleutelpositie innemen binnen de betrokken Fontys instituten en een nauwe relatie onderhouden met de beroepspraktijk. De regiegroep heeft een centrale rol in het versterken van de interprofessionele samenwerking binnen en tussen de PW en de toepassing van binnen het lectoraat ontwikkelde kennis in PW.
FHLOW talk | Samenwerken in Hybride LeerOmgevingen.
Interview | Betere kwaliteit van verpleeghuiszorg door autonomie in samenspraak, April 2022 Podcast | Hoe kleine aanpassingen grote impact kunnen hebben op mensen in verpleeghuis. Maart 2022
In deze podcast gaat Bart Geeraerdts in gesprek met Mariska Spierings (verpleegkundige bij Thebe), Gabriel Roes (geestelijk verzorger bij De Wever) en Miranda Snoeren (lector professionele werkplaatsen bij Fontys Hogescholen) over hoe kleine aanpassingen of veranderingen in het handelen van professionals (in opleiding) een grote impact kunnen hebben voor mensen die in een verpleeghuis verblijven.
Interview | Juli 2021