Sprint naar content
Project

WIN project

Over het onderzoek


Het onderzoek wordt uitgevoerd door de Werkgroep Onderzoek, bestaande uit twee senior onderzoekers, twee junior onderzoekers, een promovendus en een onderzoeksleider. In de eerste twee jaar staat de vraag centraal: wanneer is er sprake van kwaliteit van professionele werkplaatsen en wat is daarop van invloed? In de daaropvolgende jaren gaat het dan om de vraag: hoe moet een instrument eruitzien dat de kwaliteit van professionele werkplaatsen in kaart kan brengen en bevorderen? Het onderzoek volgt een aanpak die is geïnspireerd door de Realistic Evaluation (RE) benadering van Pawson en Tilly (1997). De centrale vraag die met deze methode kan worden beantwoord is: wat werkt, voor wie en onder welke omstandigheden? Het gaat om het vinden van context-mechanisme-uitkomst patronen die als basis dienen voor de ontwikkeling van het kwaliteitsinstrument. Participatie van belanghebbenden staat in deze aanpak centraal: de perspectieven, ervaringen en kennis van docenten, studenten, cliënten, onderzoekers, praktijkmedewerkers, managers en andere betrokkenen vormen een belangrijke input in alle fasen van het project.

De achtereenvolgende fasen met output zien er als volgt uit:  

Fase opbrengsten
1: literatuurstudie naar PW en praktijkverkenning van PWWerkmodel met dimensies van kwaliteit
2: zes casestudies waarin PW diepgaander worden onderzocht met actieve betrokkenheid van stakeholders.Een gemeenschappelijke taal en gemeenschappelijk referentiekader met betrekking tot PW
Een verder uitgewerkt model met indicatoren voor kwaliteit als basis voor de ontwikkeling van het instrument
3: ontwikkeling van een instrument om de kwaliteit van PW te versterken met actieve deelname PW (co-design).Een (zelf)beoordelingsinstrument, dat als doel heeft in kaart te brengen wat de kwaliteit is van een PW op specifieke dimensies via indicatoren.
Modulen met bijbehorende instrumenten ter bevordering van de kwaliteit van PW
4: verdere specificatie, aanpassing en disseminatie van het instrument.Doorontwikkeld instrument om kwaliteit van PW te evalueren en te vergroten
Een handleiding, advies en/of begeleidingstraject dat op maat is in te zetten binnen PW in gebruik van het instrument.
Een groeiende pool van docenten en praktijkmedewerkers die deskundig zijn in het faciliteren van het gebruik van het instrument met bijbehorende verbeterprocessen binnen PW
Sfeerafbeelding Fontys

Projectgroep

Miranda Snoeren - TeunissenProjectleider en werkgroepleider onderzoek
Kevin TheunissenProjectmanager en werkgroepleider communicatie
Carla de KroonProjectmedewerker

Werkgroep onderzoek

Michel DuinkerkePromovendus
Petra SwennenhuisOnderzoeker
Danielle QuadakkersJunior onderzoeker
Jeroen BovensJunior onderzoeker

Sleutelfiguren

Nicole EbbenCoördinator Sociaal Innovatie Centrum, Fontys Hogeschool HRM en Psychologie
Miranda Snoeren-TeunissenLector Professionele Werkplaatsen
Petra van den BrandCoördinator Praktijk, Fontys Hogeschool Sociale Studies
Jeroen BovensCoördinator Partnerships Fontys Sportkunde, Fontys Sporthogeschool
Roderick WondergemProjectleider Professionele Werkplaatsen, Fontys Paramedische Hogeschool
Leonie SteenisProjectmanager Centra voor pedagogische innovatie (CPI), Fontys Hogeschool Pedagogiek
Guus MuntenTeamleider Zorginnovatiecentra en Zorginnovatienetwerken, Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid
Ellen van Straalen - van GeffenCoördinator Sociaal Innovatie Centrum Werkgeluk, Fontys Hogeschool HRM en psychologie
Iris MiddendorpOnderzoeker en docent bij Fontys Hogeschool Sociale Studies
Gerrie ZwartjesUitvoeringsmanager Strijp TQ, Fontys Hogeschool ICT


Community

Nieuwsbrief

Tweemaal per jaar wordt een nieuwsbrief verstuurd met belangrijke hoogtepunten uit de maanden ervoor. Geen nieuws over het WIN-project missen?


Contact

Projectgroep

Foto van persoon

Dr. M.W.C. (Miranda) Snoeren-Teunissen

Lector Professionele Werkplaatsen

Foto van persoon

Kevin Theunissen

Docentonderzoeker

Foto van persoon

M. (Marlon) van de Put

Docentonderzoeker

Foto van persoon

Dr. I. (Isabelle) Diepstraten

Sr. Onderzoeker

Foto van persoon

P. (Petra) Swennenhuis

Docent-onderzoeker

Foto van persoon

dr. M.J. (Marjan) de Groot - Reuvekamp

Docentonderzoeker

Foto van persoon

Dr. E. (Ellen) Rohaan

Sr. Onderzoeker


Publicaties

Snoeren, M., Quadakkers, D. & Moresi, S. (2021). De Professionele Werkplaats: lerend en onderzoekend samenwerken in een centrum voor pedagogische innovatie. Sozio, 1, 22-27. https://www.sociaaldigitaal.nl/p/lerend-en-onderzoekend-samenwerken-in-een-centrum-voor-pedagogische-innovatie/6299

Gepubliceerd artikel in Onderwijs Innovatie 'Professionele werkplaatsen: lerend en onderzoekend samenwerken'

Flyer Professionele Werkplaatsen: download flyer NL en flyer ENG of download inlegger NL en inlegger ENG

Factsheets casestudies fase 2: download case 1, case 2, case 3 en case 4


Publicaties

Snoeren, M., Quadakkers, D. & Moresi, S. (2021). De Professionele Werkplaats: lerend en onderzoekend samenwerken in een centrum voor pedagogische innovatie. Sozio, 1, 22-27. https://www.sociaaldigitaal.nl/p/lerend-en-onderzoekend-samenwerken-in-een-centrum-voor-pedagogische-innovatie/6299

Gepubliceerd artikel in Onderwijs Innovatie 'Professionele werkplaatsen: lerend en onderzoekend samenwerken'

Flyer Professionele Werkplaatsen: download flyer NL en flyer ENG of download inlegger NL en inlegger ENG

Factsheets casestudies fase 2: download case 1, case 2, case 3 en case 4

In de media

Citydeal schreef een artikel over het WIN-project




Presentaties 2019 selectie:

Moresi, S., Bovens, J. & Snoeren, M. Learning, working & researching in cross-sector collaborations: which factors are essential? Presentatie EAPRIL annual conference, University of Tartu, Tartu, Estonia, 28-11-2019.

Duinkerke, M. & Snoeren, M. (2019). Collaborative learning, researching and working: Defining and positioning professional workplaces. Presentatie EAPRIL annual conference, University of Tartu, Tartu, Estonia, 27-11-2019.

Swennenhuis, P & Quadakkers, D. Professional Workplaces in practice: validating a model for collaborative learning, researching and working. Presentatie EAPRIL annual conference, University of Tartu, Tartu, Estonia, 27-11-2019.

Moresi, S. & Bovens, J. Learning, working & researching in Professional Workplaces: which factors are essential? Presentatie PME, Utrecht, the Netherlands, 12-11-2019.

Duinkerke, M., Swennenhuis, P., Moresi, S. & Snoeren, M. Leren en ontwikkelen in professionele werkplaatsen: de ontwikkeling van een theoretisch model. Presentatie OnderwijsResearchDagen. Open Universiteit Heerlen, Nederland, 26-06-2019.

Moresi, S., Snoeren, M., Swennenhuis, P. & Duinkerke, M. Professionele werkplaatsen: de betekenis van interorganisationele samenwerking voor leren en ontwikkelen. Rondetafelgesprek OnderwijsResearchDagen. Open Universiteit Heerlen, Nederland, 28-06-2019.

Duinkerke, M. & Moresi, S. Professionele werkplaatsen: een model voor lerend en onderzoekend samenwerken. Workshop Jaarcongres Vereniging Hogescholen, ’s Hertogenbosch, 09-05-2019.