
Overzicht onderzoeksprojecten
Onderzoeksprojecten
- Autonomie-ondersteuning: Onderzoek om inzichten te verkrijgen in wat docenten kunnen doen om studenten vanuit zichzelf gemotiveerd te laten worden, zodat zij floreren.
- My Student Journey: Het project My Student Journey is bedoeld om studenten inzicht te geven in hoe ze ervoor staan. Niet qua studieresultaten, maar qua persoonlijke groei en welbevinden.
- Speak your mind: We zien dat veel jongeren worstelen met mentale problemen. Samen met de gemeente Eindhoven hebben we vier afstudeerstudenten gevonden (drie Toegepaste Psychologie en één master Healthy Ageing) die onderzoek hebben gedaan naar manieren waarop het mogelijk is om het gesprek over mentale gezondheid wat meer op te starten.
- Welzijnswijzer: Hoe kunnen we het welzijn en het studiesucces van studenten in het mbo en hbo daadwerkelijk verbeteren? Met het project 'Welzijnswijzer' slaan we een nieuwe weg in! We ontwikkelen een praktisch en evidence-based instrument dat onderwijsprofessionals helpt bij het maken van weloverwogen keuzes rondom welzijnsinterventies.
- STRIDE: Dit project heeft als doel inzicht te krijgen in de specifieke vormen van sociale steun die positief bijdragen aan welzijn en binding passend bij de groepen studenten met vergelijkbare behoeften, in vergelijkbare situaties en onder vergelijkbare omstandigheden.
- Startthermometer: De Startthermometer is een online reflectie- en welzijnsinstrument ontwikkeld door Fontys dat eerstejaars na de eerste lesweken stil laat staan bij de studiekeuze, motivatie, welzijn en eerste ervaringen.
- We've got your back: Het project ‘We’ve got your back’ onderzoekt de bijdrage van sociale steun door de onderwijsinstelling aan het versterken van welzijn en binding van studenten in mbo en hoger onderwijs.
- Een spiegel voor je welzijn: Hoe zorg je ervoor dat studenten in het hoger onderwijs mentaal veerkrachtig, betrokken en zelfbewust zijn? In dit project onderzoeken we hoe online welzijnstools, zoals de Startthermometer en de Welzijnsmonitor, bijdragen aan studentenwelzijn. Deze tools zijn geïntegreerd in het curriculum en stimuleren studenten tot zelfreflectie en actie, in gesprek met hun docenten.