Sprint naar content
Project

We’ve got your back

Het welzijn van onze studenten is belangrijker dan ooit. Het Fontys Welzijnslab houdt zich hier hogeschoolbreed mee bezig. Zo werken er binnen de dienst Studentenvoorzieningen meerdere consultants studentenwelzijn die bij docenten van uiteenlopende Fontys-opleidingen en -instituten ophalen wat er zoal speelt op het gebied van studentenwelzijn. Door deze informatie uit te wisselen met de rest van onze hogeschool én daarbuiten, ontstaat er een waardevolle kruisbestuiving. 

Onderdeel van:

Wat houdt het project in?

Het project ‘We’ve got your back’ onderzoekt de bijdrage van sociale steun door de onderwijsinstelling aan het versterken van welzijn en binding van studenten in mbo en hoger onderwijs. Het betreft een samenwerking van Fontys Hogeschool met Avans Hogeschool en Curio. Als we van elkaar weten welke initiatieven er al zijn op het gebied van studentenwelzijn en welke daarvan werken, dan kunnen we best practices uitwisselen en een heleboel van elkaar leren. Dit alles sluit ook aan bij het gedachtengoed van het Kenniscentrum Leven Lang Ontwikkelen

Projectdoelstelling

Dit project heeft als doel inzicht te krijgen in de specifieke vormen van sociale steun die positief bijdragen aan welzijn en binding passend bij de groepen studenten met vergelijkbare behoeften, in vergelijkbare situaties en onder vergelijkbare omstandigheden. 

Periode

Het betreft een meerjarenproject dat sinds 2022 loopt. 

Resultaat

De resultaten geven inzicht in de verwachte effecten van de door de NPO-gelden mogelijk gemaakte sociale steun op de veerkracht van studenten en bieden daarnaast algemenere inzichten in de werkbare elementen omtrent persoonlijke begeleiding voor toekomstige inrichting van studentbegeleiding. 

Betrokken werkveldpartners

Behalve Fontys zijn bij dit project betrokken: Avans Hogeschool, Curio en VU Amsterdam. 
Vanaf september 2023 valt ‘We’ve got your back’ onder het lectoraat Leren Floreren. 

Subsidieverstrekker

 Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). 

Projectleider

Dr. Jessica Nooij (Avans Hogeschool) 

Betrokken onderzoeker vanuit het lectoraat Leren Floreren: Annemieke van der Horst. 

Contact

Annemieke van der Horst

A. (Annemieke) van der Horst

Onderzoeker