

Welzijnswijzer: blik op welzijn
In vervolg op de eerder ontwikkelde Welzijnswijzer richt dit Blik op Welzijn zich op het duurzaam versterken van studentenwelzijn in mbo en hbo. Met behulp van gedeelde taal, praktijkdata en gerichte reflectie ondersteunt Blik op Welzijn onderwijsteams en beleidsmakers bij het kiezen, verbeteren en onderbouwen van welzijnsinterventies. Het instrument wordt samen met professionals doorontwikkeld én digitaal ontsloten, zodat het breed en zelfstandig inzetbaar is in de onderwijssector.
Onderdeel van:
Samen leren wat werkt: versterken van studentenwelzijn met tools, data en dialoog
Wat houdt het project in?
Dit project bouwt voort op het eerder uitgevoerde onderzoek Welzijnswijzer, waarin twaalf bouwstenen zijn geïdentificeerd die de kwaliteit van welzijnsaanpakken in het mbo en hbo versterken. Deze bouwstenen vormen de basis voor een instrument (Het Blik op Welzijn) dat onderwijsprofessionals helpt bij het maken van onderbouwde keuzes met betrekking tot welzijnsinterventies.
In de komende fase zetten we in op twee centrale actielijnen:
- Valorisatie en co-creatie in de praktijk:
Onderwijsteams die al eerder betrokken waren van o.a. Curio, Yonder en Fontys gaan actief aan de slag met het instrument in hun eigen onderwijscontext. Op basis van hun ervaringen en feedback wordt het instrument verder verfijnd, zodat het nog beter aansluit op de praktijk
- Digitalisering en brede toegankelijkheid:
Het scoreformulier wordt omgezet naar een gebruiksvriendelijke online tool via Crowdtech, en indien nodig aangevuld met materialen ter ondersteuning van het zelfstandig inzetten van het instrument. Deze digitale variant wordt getest bij nieuwe instellingen. Door gebruiksdata te verzamelen, krijgen we inzicht in hoe het instrument in de praktijk wordt ingezet en welke impact het heeft op beleid en begeleiding.
Zo draagt het project bij aan zowel kwaliteitsverbetering binnen instellingen als aan sectorbrede kennisontwikkeling en beleidssturing.
Projectdoestelling
Onderwijsinstellingen structureel in staat stellen om – op basis van gedeelde taal, reflectie en data – betere beslissingen te nemen over studentenwelzijn. Het project draagt zo bij aan duurzame kwaliteitsverbetering van onderwijs, begeleiding en beleid.
Periode
September 2025 – September 2026
Resultaten
Hét Blik op Welzijn: is een praktisch instrument voor mbo- en hbo-teams die structureel willen werken aan studentenwelzijn. Het is ontwikkeld door het lectoraat Leren Floreren, samen met onderwijsprofessionals en studenten. Het instrument bevat:
- Een dialoogwaaier met 12 bouwstenen voor effectieve welzijnsinterventies, inclusief reflectievragen en tips;
- Een scoreformulier (digitaal beschikbaar) waarmee teams welzijnsinitiatieven kunnen evalueren en verbeteren – inclusief visuele terugkoppeling via een spinnenwebdiagram;
- Een handleiding met uitleg, werkvormen en gespreksformats.
Op dit moment wordt Blik op Welzijn getest bij verschillende mbo- en hbo-instellingen. De eerste reacties zijn positief: het instrument biedt structuur, taal en overzicht bij het maken van keuzes over welzijnsbeleid en -praktijk.In de nabije toekomst kunnen teams het instrument ook zelfstandig inzetten bij het selecteren, evalueren en verbeteren van welzijnsaanpakken, altijd met ruimte voor maatwerk en dialoog. Meer weten of zelf aan de slag? Neem contact op met het lectoraat Leren Floreren.
Publicaties
(volgt)
- Projectrapportages en infographics (2026)
- Bijdragen aan o.a. ORD, CVI, ECIO en sectorale platforms
Subsidieverstrekker
Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO)
Projectleider
Riny Bovy-Ortmans, docent-onderzoeker, Fontys Hogeschool
Betrokken onderzoekers:
Tanja Stöver, docent-onderzoeker, Fontys Hogeschool
Deena Versluis, onderzoeker, Fontys Hogeschool
Partners
Het project is een samenwerking tussen de volgende onderwijsinstellingen:
- Fontys Hogeschool (penvoerder)
- Curio
- Yonder (ROC Nijmegen)
- Hogeschool Rotterdam
- Hogeschool Zuyd