

Een spiegel voor je welzijn
Doeltreffend gebruik van online welzijnstools in het hoger onderwijs.
Onderdeel van:
Wat houdt het project in?
Hoe zorg je ervoor dat studenten in het hoger onderwijs mentaal veerkrachtig, betrokken en zelfbewust zijn? In dit project onderzoeken we hoe online welzijnstools, zoals de Startthermometer en de Welzijnsmonitor, bijdragen aan studentenwelzijn. Deze tools zijn geïntegreerd in het curriculum en stimuleren studenten tot zelfreflectie en actie, in gesprek met hun docenten. Het doel is inzicht krijgen in de werkzame principes van deze onderwijsvernieuwing: Wat werkt, voor wie, en onder welke omstandigheden?
Projectdoelstelling
Studenten in het hoger onderwijs ervaren steeds meer prestatiedruk, met negatieve gevolgen voor hun welzijn en studiesucces. Hoewel instellingen initiatieven ontplooien, blijven veel welzijnsinterventies naast het onderwijs staan. En juist dat belemmert hun effectiviteit. Bovendien zoeken studenten vaak geen hulp, door schaamte of gebrek aan zelfinzicht.
Door welzijnsinterventies te integreren in het onderwijs – via laagdrempelige digitale tools – maken we welzijn bespreekbaar en zichtbaar voor alle studenten. Zo krijgen ze meer grip op hun eigen welzijn, en worden docenten beter toegerust om signalen te herkennen en het gesprek aan te gaan.
Wat onderzoeken we?
We richten ons op twee bestaande welzijnstools:
- De Startthermometer (Fontys Hogeschool): laat eerstejaars studenten reflecteren op studiekeuze, motivatie en welzijn.
- De Welzijnsmonitor (Avans Hogeschool): biedt studenten inzicht in factoren als stress, motivatie en zelfvertrouwen.
We onderzoeken:
- Welke effecten deze tools hebben op studenten en docenten.
- Welke werkzame principes bepalend zijn voor succes.
- Of en hoe deze principes toepasbaar zijn in andere onderwijscontexten.
Hoe pakken we dit aan?
We gebruiken de methode van realistische evaluatie
- We bouwen op bestaande theorie en praktijkkennis.
- We verzamelen data via kwantitatieve evaluaties, interviews en focusgroepen met studenten en docenten.
- We analyseren wat werkt, voor wie, en waarom.
- Via Kwalitatieve Vergelijkende Analyse (QCA) brengen we patronen in kaart.
- We vertalen de uitkomsten naar een handreiking voor bredere toepassing in het hoger onderwijs
Periode
1 september 2025 t/m 31 december 2027.
Resultaat
- Inzicht in werkzame principes van welzijnsinterventies in het onderwijs.
- Kennis over hoe deze tools bijdragen aan zelfregie, dialoog en begeleiding.
- Handvatten voor opschaling naar andere opleidingen en instellingen.
- Versterking van studentenwelzijn als integraal onderdeel van onderwijsinnovatie.
Partners
- Fontys Hogeschool (penvoerder)
- Avans Hogeschool
- Hanzehogeschool Groningen
- Hogeschool Utrecht
- Hogeschool Inholland
- HZ University of Applied Sciences