Sprint naar content

Kennisdeling

Kennisdeling

2024

Roman, B., Thunnissen, M., Verbiest, C., Reichardt-Mulder, R., Klöters, M. (2024). Succesvol Samen Opleiden, Inzichten uit literatuur en praktijk over duaal opleiden. Aanbevelingen voor het programma Mkb-routes in het hbo. Link

Roman, B., Thunnissen, M., Verbiest, C., Reichardt-Mulder, R., Klöters, M. (2024). Succesvol Samen Opleiden, Inzichten uit literatuur en praktijk over duaal opleiden. Link

Bos, P., Custers, M., Heldens, H. Ros, A., Snoeren, M., Spreeuwenberg, L. (2024). Tien voor impact: uitdagingen en aanbevelingen voor hybride leeromgevingen. Fontys Hogeschool. Link.

Verheijen-Tiemstra, R., Ros, A., Vermeulen, M., & Poell, R. F. (2024a). Barriers to collaboration between school teachers and childcare workers: implications for HRM and school leadership. International Journal of Educational Management, 38(1), 96-114. https://doi.org/10.1108/IJEM-04-2023-0169

Verheijen-Tiemstra, R., Ros, A., Vermeulen, M., & Poell, R. F. (2024b). Fostering Collaboration through Inclusive Leadership: Exploring the Behaviour of Childcare and School Leaders in Dutch child centres. Educational Management Administration & Leadership(ahead-of-print), 1-17. https://doi.org/10.1177/17411432241227686

2023

Amels, J., Put, M. van de, Verheijen-Tiemstra, M. R. E., & Jong, A. de (2023). Leiderschap in beeld: praktische tools door co-creatie. Basisschoolmanagement, (2 [in press]), 7-12. Link.

Bos, P., Helfenrath, K. (2023). De invloed van organisatiecultuur op talentmobilisatie. Fontys hogeschool. Link.

Bos, P., Ros, A., Snoeren, M., & Thunnissen, M. (2023). Strategische motieven voor interorganisationele samenwerking binnen learning communities. Tijdschrift Voor Hoger Onderwijs, 41(2). https://doi.org/10.59532/tvho.v41i2.15695

Helfenrath, K., Bos, P., Verheijen-Tiemstra, R., & Thunnissen, M. (2023). Organisatiecultuur als onzichtbare kracht achter talentmobilisatie: Een verkenning van relevante aspecten. Tijdschrift voor HRM, 26(2), 45-72. https://doi.org/10.5117/THRM2023.2.007.HELF

Koop-Spoor, E. (2023) Recensie over boek Tweebaanswerk. Tijdschrift voor HRM. Link.

Koop-Spoor, E. (2023). Pilot hybride tech docenten in Brainport Eindhoven verbindt onderwijs en bedrijfsleven. Regio in Bedrijf. Link.

Koop-Spoor, E., Vloet, K., Rosendaal, M. (2023). Werken in het onderwijs naast je huidige baan. Ervaringen uit de praktijk. Loopbaanvisie, april (2), 57-64. Link.

Thunnissen, M., De Bonth-van Oord, A., & Roman, B. (2023). Nulmeting LLO. Fontys Hogeschool (interne rapportage). Eindhoven: Fontys Hogeschool. Link.

Thunnissen, M., R. de Blieck & W. de Lange (2023). 25 jaar. Tijdschrift voor HRM. Editie 1 2022.

Thunnissen, M. (2023). A stakeholder approach to lifelong learning. European Journal of Lifelong Learning, 7(02), 5-12. https://doi.org/10.53807/0702sA0x

Thunnissen, M. & Boselie, P. (2023). A waste of talent. A critical review of talent management in Higher Education. Paper for the 12th EIASM Workshop on Talent Management, October 2023

2022

Van Dijk, F., & Thunnissen, M. (2022). Werving- en selectiepraktijken in de automotive industrie. Eindhoven: Fontys HRM en Toegepaste Psychologie. Link

Bos, P., (2022). De CEO fluisteraar. Boekbespreking door Peter Bos. Tijdschrift voor HRM. 13 mei 2022. Link.

Schul, A., Helfenrath, K., Thunnissen, M. (2022). Het succesvol aantrekken en onboarden van internationale kenniswerkers door het midden- en kleinbedrijf. Tijdschrift voor HRM. Volume 25, Issue 1, Mar 2022, p. 28 – 54. https://doi.org/10.5117/THRM2022.1.SCHU

2021

Boon, W., Duisterwinkel, C., Strick, M. & Thunnissen, M. (2021). Open Science and Stakeholder Engagement. Why, how and how can it be improved? Exploratory research commissioned by the Public Engagment pillar by the Open Science Program. Utrecht: Utrecht University. Link.

Boon, W., Duisterwinkel, C., Strick, M. & Thunnissen, M. (2021). Open Science en Stakeholder Engagement. Waarom, hoe, en wat kan er beter? Verkennend onderzoek in opdracht van Public Engagement pijler van het Open Science Programma. Utrecht: Universiteit Utrecht. Link.

Boselie, M., Thunnissen, M., & Monster, J. (2021). Talent Management in Public Sector. In: Tarique, I. (2021) The Routledge Companion to Talent Management (pp. 201-214). New York and London: Routledge. https://doi.org/10.1108/978-1-83909-093-620201008

Bos, P., Snoeren, M., (2021). Het ontwikkelen van een impactvolle hybride leeromgeving: vijf aanbevelingen. In: Ros, Thunnissen en Van Beelen (red). Duurzaam leren en werken in een veranderende samenleving. Praktijk gericht onderzoek en tools voor praktijk en onderzoek. Fontys for Society. Link.

Bos, P., Thunnissen, M. (2021). De leidinggevende als onmisbare schakel voor professionele ontwikkeling. NSVP - Innovatief in Werk. https://www.innovatiefinwerk.nl/leiderschap-inzetbaarheid-motivatie/2021/02/ontwikkelingsgericht-leiderschap-de-praktijk

Corporaal, S, Thunnissen, M, Biemans, P., Sanders, J., Van Lieshout, H., Vos, M., Loog, B., Sjoer, E., Goudswaard, A. & Ropes, D. (juni 2021), Leergemeenschappen zijn versnellers van leven lang Ontwikkelen. Opinie artikel Science Guide: https://www.scienceguide.nl/2021/06/leergemeenschappen-zijn-versnellers-van-leven-lang-ontwikkelen/

Gallardo Gallardo, E., & Thunnissen, M. (2022). The Quest for Relevant Talent Management Research. In Talent Management: A Decade of Developments (pp. 39-63). Bingley: Emerald Publishing Limited. https://doi-org.fontys.idm.oclc.org/10.1108/978-1-80117-834-120221003

Gresnigt, R., Bos, P. (2021). Hybride leeromgeving (1): over de grens tussen werk en school. Artikel wij-leren.nl. Link.

Gresnigt, R., Bos, P. (2021). Hybride leeromgeving (2): de onderwijsvisie. Artikel wij-leren.nl. Link.

Gresnigt, R., Bos, P. (2021). Hybride leeromgeving (3): het ontwerp. Link.

Koop-Spoor, E., Vloet, K., Zijlstra, M. (2021). De ontwikkeling van de Hybride Tech Docent Monitor binnen Brainport Eindhoven. https://www.fontys.nl/Nieuws/Eindrapportage-ontwikkeling-van-de-hybride-tech-docent-monitor.htm

Krabbenborg, M.A.M. & Heskes, M. (2021). Nederland kampioen in het onbenut laten van ICT-talent! Tijdschrift voor HRM. Link.

Ros, A., Thunnissen, M.. & Van Beelen, H. (2021) Duurzaam leren en Werken in een veranderende samenleving: Praktijk gericht onderzoek en tools voor praktijk en onderzoek. Eindhoven: Fontys Hogescholen. Link.

Schipper, T., Corporaal, S., Vos, M., Thunnissen, M., Koop-Spoor, E., & Vloet, K. (2021). Benadruk ook belang bedrijfsleven bij hybride professionals. Scienceguide. Link.

Stover, T., Thomassen, C., & Thunnissen, M. (2021). Leren en Werken in een shared learning team: inzichten en tools. In: Learning Society Magazine 2018-2020 (online). Link.

Thunnissen, M., Pen., C. (2021). Een Leven Lang Ontwikkelen: van praten naar doen. In: Ros, Thunnissen en Van Beelen (red). Duurzaam leren en werken in een veranderende samenleving. Praktijk gericht onderzoek en tools voor praktijk en onderzoek. Fontys for Society. Link.

Thunnissen, M. (2021), Expertbijdrage in: Gimbrère, T. (2021). Krachtvoer voor ondernemers. 25 verhalen over ondernemen in coronatijd. VNO-NCW Brabant Zeeland. p. 111-113. Link.

Thunnissen, M. (2021). De smeerolie van een leven lang jezelf Ontwikkelen. Opinie artikel Brabants Dagblad, 1 juni 2021

Thunnissen, M. (2021). Een leven lang ontwikkelen: een verkennend onderzoek naar regionale samenwerking. Tijdschrift voor Arbeidsvraagstukken. 37 (4), 1-22 https://doi.org/10.5117/TVA2021.4.003.THUN

Thunnissen, M. (2021). Een Leven Lang Ontwikkelen: regionale samenwerking in een LLO ecosysteem. Eindhoven: lectoraat Dynamische Talentinterventies, Fontys Hogeschool HRM en Psychologie. Link.

Thunnissen, M. (2021) Onderwijs en werkveld moeten meer zeggenschap krijgen in leven lang Ontwikkelen. Opinieartikel Scienceguide: Onderwijs en werkveld moeten meer zeggenschap krijgen in leven lang ontwikkelen – ScienceGuide. Link.

Thunnissen, M., & Gallardo-Gallardo, E. (2021). The quest for relevant Talent Management Research. Paper for the 10th EIASM Workshop on Talent Management, Online, October 4 5 2020. Link.

Thunnissen, M., Heller, H., Martin, F., Verbeeck, H. & Franssen, J. (2021). Het identificeren en meten van talent: acht praktische vragen als leidraad bij de keuze voor de juiste talentscan. HR Magazine (11 januari 2021). Link.

Thunnissen, M., Pardoen, K. & Kuijpers, A. (2021). Talentgericht werken in teams: diversiteit, de sleutel naar balans. Vakblad Toegepaste Psychologie. Editie 02-okt 2021, 54-57. Link.

Thunnissen, M., Sanders, J. (2021). Learning and Development in the Public Sector. In: Steijn, B., & Knies, E.(2021) Research Handbook HRM in the Public Sector, 119-131. https://doi.org/10.4337/9781789906622.00016

Thunnissen, M., Snoeren, M. & Koop-Spoor, E. (2021). Het stimuleren van een leven lang ontwikkelen: de mens centraal. In: Learning Society Magazine 2018-2020 (online). Link.

Thunnissen, M., Sturm, J. & Rosendaal, M. (2021). Visiedocument: Onderzoekend en innoverend vermogen in de beroepspraktijk. Eindhoven: Fontys HRM en Toegepaste Psychologie. Link.

Thunnissen, M., Van Arensbergen, P. & Van den Brink, M. (2021). Talent management in Academia. In: Tarique, I. (2021) The Routledge Companion to Talent Management (pp. 215-226). New York and London: Routledge. Link.

Thunnissen, M., Veenkamp, W. & Detaille, S. (2021). Talentontwikkeling: ín het werk en mét het team. PW.magazine. Link.

Thunnissen, M.. & Van Beelen, H. (2021) Duurzaam leren en Werken in een veranderende samenleving: Praktijk gericht onderzoek en tools voor praktijk en onderzoek. Eindhoven: Fontys Hogescholen, p. 12-18. Link.

2020

Bos, P., (2020). Leiders doen groeien. Boekbespreking door Peter Bos. Tijdschrift voor HRM. 30 maart 2020. Link.

Bos, P., Helfenrath, K. (2020). Wandelen als Mandela - Effectief leiderschap als vraagstuk binnen het hoger onderwijs. HO Management. 20(2). 12-15. Link.

Bos, P., Poelmans, P. (2020). Alleen thuis achter een schermpje of juist meer verbinding: de kracht en kwetsbaarheden van Fontys hybride leeromgevingen in tijden van Corona. Link.

Bos, P., Thunnissen, M. and Pardoen, K. (2020). "The Missing Link: The Role of Line Managers and Leadership in Implementing Talent Management", Swailes, S. (Ed.) Managing Talent: A Critical Appreciation (Talent Management), Emerald Publishing Limited, Bingley, pp. 87-105.  https://doi.org/10.1108/978-1-83909-093-620201008

Custers, M., Bos, P., Poelmans, P., Timmerman, J., Van Doesum, K. (2020). Ervaren impact van maatregelen rondom Covid-19 op hybride leeromgevingen binnen het beroepsonderwijs. Fontys Hogescholen. https://fontys.nl/Over-Fontys/Nieuws-tonen-op/Ervaren-impact-van-maatregelen-rondom-Covid-19-op-hybride-leeromgevingen-binnen-het-beroepsonderwijs.htm

Gallardo-Gallardo, E., Thunnissen, M., & Scullion, H. (2020). Talent management: context matters. International Journal of HRM. 31(4), 457-473. DOI: https://doi.org/10.1080/09585192.2019.1642645

Koop-Spoor E., Thunnissen, M., Vos, M., & Kools, Q. (2020) Faciliteren van hybride docenten in het vo en mbo. Fontys Hogescholen. Link.

Koop-Spoor, E., Thunnissen, M., Vos, M & Kools, Q. (2020). 1+1=3. Faciliteren van hybride docenten in het vo en mbo. Eindhoven/ Tilburg: Fontys Hogescholen. Link.

Pen, C., & Thunnissen, M. (2020). Veerkrachtig Brainport? Opinieartikel op Innovative Origins (12 april 2020). Link.

Roman, B., Koop-Spoor, E., Pardoen, K. & Thunnissen, M. (2020). Vooruitkijkers 2020. Voorbeelden van een leven lang ontwikkelen in de praktijk. Eindhoven: Fontys Hogeschool HRM&P. Link.

Roman, B., Koop-Spoor, E., Pardoen, K., & Thunnissen, M. (2020). Organisaties geven inspirerende voorbeelden voor LLO in de praktijk. NSVP: Innovatief in werk. Link.

Thunnissen, M. (2020). Talentgericht werken, van intentie naar durven en doen. Fontysblogt.nl. Link.

Thunnissen, M. & Sturm, J. (2020). Talentgericht werken: de vijf knelpunten in beeld & hoe kan het anders (11 november 2020). Link.

Thunnissen, M. & Van Vuuren, T. (2020). Leren en ontwikkelen. In: Valk., J. & Lopes de Leao Laguna (2020). HRM Heden en Morgen: evidence based practice & practice based evidence (pp. 208 263). Alphen a/d Rijn: Vakmedianet. Link.

Thunnissen, M. (2020). Corona legt het leren niet stil. Opinieartikel in Eindhovens Dagblad, 18 maart 2020. Link.

Thunnissen, M. (2020). Gebruik Crisis en Maak Onderwijs Beter. Brabants Dagblad, 5 november 2020. Link.

Thunnissen, M. (2020). Van 12 ambachten, 13 keer profijt (column). Noloc Magazine 2020, p. 14.

Thunnissen, M. Heller, H. & Fivie, L.(2020). Het identificeren en meten van talent. Een analyse van veelgebruikte talentscans voor de Belgische markt. Eindhoven: Fontys HRM en Psychologie. Link.

Thunnissen, M., Koop-Spoor, E., Kools, Q., & Vos, M. (2020). Het potentieel van hybride docenten wordt onvoldoende benut. Scienceguide. Link.

        2019

        Kuijpers, A. & Thomassen, C. (2019), Shared Learning Teams for Future Learning: Een verkennend onderzoek naar open en duurzaam leren in een shared learning team. Eindhoven: Fontys HRM en Toegepaste Psychologie en Fontys Hogeschool ICT

        Kools, Q., Thunnissen, M., Poelmans, P. (2019). Opleiden voor hybride loopbanen, een verkenning. Tilburg en Eindhoven: Fontys Lerarenopleiding Tilburg & HRM en Toegepaste Psychologie

        Thunnissen, M. & Gallardo-Gallardo, E. (2019).Rigor and relevance in empirical talent management research: Key issues and challenges’. Business Research Quarterly. DOI:  10.1016/j.brq.2019.04.003

        Kuijpers, A., Thunnissen, M., & Kommers, H. (2019). Slim werken met talent in teams. Lectoraat Dynamische Talentinterventies (Fontys Hogeschool HRM en Toegepaste Psychologie) en ST-Groep. 

        Sjoer, E. Biemans, P. & Thunnissen, M. (2019). Op weg naar samenwerkend leren, in PW/ Gids voor Personeelsmanagement, Maart 2019, 256-257

        Roman Garcia, B. (2019), ‘Verbeter de zorg door te luisteren naar verhalen van cliënten’ in Sociale Vraagstukken. Online 25 februari 2019: https://www.socialevraagstukken.nl/verbeter-de-zorg-door-te-luisteren-naar-verhalen-van-clienten/

        Thunnissen, M. & Bos, P. (red) (2019). Talentmobilisatie: het ontdekken, ontwikkelen en benutten van talent. Alphen aan de Rijn: Vakmedianet.

        Kuijpers, Anne-Marie & Thunnissen, M. (2019). Talent benutten in teams. 29 januari 2019 gepubliceerd op PW net: https://www.pwnet.nl/personeelsmanagement/artikel/2019/01/talenten-benutten-in-teams-10129086

        Boselie, P. & Thunnissen, M., (2017). “Talent Management in the public sector” in: Collings, D., Mellahi, K. & Cascio, W. (2017), W., The Oxford Handbook of Talent Management. Oxford: Oxford University Press, p. 420 - 440

        Thunnissen, M., Schippers, J. & Boselie, P. (2018).Macro Talent Management in the Netherlands: a critical analysis of growing and retaining talent in the Netherlands. In: Vaiman, V., Schuler, R., Sparrow, P. & Collings, D. (2018). Macro Talent Management: A Global Perspective on Managing Talent in Emerging Markets. Routledge Global HRM series.

        Bos, P., Vos., M., & Thunnissen, M. (2018). Sturing geven aan zelfsturing. PW/ Gids voor Personeelsmanagement, september 2018, 46-47

        Thunnissen, M. & Krabbenborg, M. (2018). Ken je talent, in: PW/ Gids voor personeelsmanagement, juli/aug 2018, p. 14-16.

        Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

        Tijdens dit interview gaat Fontys docent-onderzoeker Peter Bos in gesprek met Marian Thunnissen (lector Dynamische Talentinterventies) en Miranda Snoeren (lector Professionele Werkplaatsen) over een leven lang ontwikkelen.