Students4Change
Ontdek het Students4Change project bij Fontys, waarin docenten en onderzoekers uit acht organisaties samenwerken om de betrokkenheid en leermotivatie van leerlingen te verhogen.
Lopend
In Nederland zijn steeds meer scholen voor voortgezet onderwijs die ‘eigentijds’ onderwijs aanbieden waarin aandacht is voor doelen als zelfsturing, creativiteit, probleem oplossen, samenwerken en waar het onderwijs vaak leerlinggestuurd is. Binnen het lectoraat staat de vraag centraal wat deze ontwikkelingen in het voortgezet onderwijs betekenen voor de rollen en taken voor leraren én wat dat betekent voor de lerarenopleidingen.
Als scholen in hun onderwijs kiezen voor andere didactische uitgangspunten, betekent dit dat leraren inhoudelijk en/of didactisch anders gaan werken (anders doen). De inhoud van het werk verandert daarmee, leraren krijgen andere rollen en dit heeft impact op hun professionele identiteit (anders zijn). De andere aanpak in het onderwijs leidt ook tot andere organisatorische keuzes in de school, zoals groepsindeling, roostering (anders organiseren). En als een school anders georganiseerd is vraagt dat ook andere manieren van samenwerken en leidinggeven (anders sturen). Deze vraagstukken zijn interessant voor het lectoraat, omdat ze gaan over veranderingen in het onderwijs en omdat het kunnen omgaan met/vormgeven aan verandering vraagt om
We onderscheiden daarbij wendbaarheid op drie niveaus:
Micro: alles wat te maken heeft met het primaire proces van onderwijs geven in de klas of de les. Een leraar moet kunnen inspelen op diversiteit bij de leerlingen, moet zijn vak op verschillende manieren kunnen aanbieden, leerprocessen van leerlingen ondersteunen etc. Dit behoort tot het ‘normale’ werk van een leraar. In de literatuur wordt dit ‘adaptive expertise’ genoemd, namelijk het kunnen inspelen van een leraar op de behoeften van de leerlingen of op gedrag in de klas.
Meso: gaat over de wendbaarheid die verwacht wordt van leraren binnen de school als organisatie. Als scholen hun onderwijs op een andere manier inrichten vraagt dit andere rollen van leraren in hun werk in de klas (micro), maar ook op schoolniveau (meso). Het Platform Eigentijds Onderwijs (Pleion) benoemt zeven rollen voor leraren: teamspeler, ontwerper, didactisch coach, pedagoog, (vak)didacticus, visionair, professional in de praktijk.
Macro: hier gaat het om de maatschappelijke positie van het beroep van leraar. De wendbaarheid heeft dan betrekking op hoe leraren zich verhouden tot de publieke opinie over onderwijs en het leraarsberoep. Dit is voor individuele leraren wellicht minder direct een issue, maar is wel van belang voor de lerarenopleidingen. De beeldvorming rond het leraarsberoep en de hardnekkige verhalen over slechte kwaliteit van lerarenopleidingen hebben impact op de status en de aantrekkelijkheid van het beroep – en dus ook op de instroom in lerarenopleidingen. Op dit niveau is het belangrijk om naar ‘buiten’ duidelijk laten zien wat het beroep van leraar inhoudt, het gaat dus vooral om de beeldvorming rondom het beroep.
Onderzoeksthema
De onderzoeksvragen van het lectoraat zijn:
1) Wat betekenen de ontwikkelingen in inhoud, vormgeving en organisatie van het onderwijs voor de lerarenopleidingen? Hoe moeten we de aankomende onderwijsprofessionals opleiden zodat zij optimaal kunnen functioneren in het onderwijs van morgen?
2) Wat betekenen de ontwikkelingen in inhoud, vormgeving en organisatie van het onderwijs voor leraren die op dit moment al werkzaam zijn in scholen voor voortgezet – en beroepsonderwijs?
Lees meer over het lectoraat
Dr. ir. Quinta Kools heeft ruime onderzoekservaring, in zowel (grootschalig) kwantitatief als kwalitatief onderzoek. Zij richt zich in haar werk op professionalisering van leraren en lerarenopleiders, door middel van het doen van praktijkonderzoek als professionaliseringsstrategie.
In het lectoraat ‘Wendbare Onderwijsprofessionals’ ligt de focus op de rol van de leraar in eigentijds onderwijs.
Lees meer over Quinta KoolsOntdek het Students4Change project bij Fontys, waarin docenten en onderzoekers uit acht organisaties samenwerken om de betrokkenheid en leermotivatie van leerlingen te verhogen.
Lopend
Om te differentiëren maken leraren keuzes ten aanzien van leerdoelen, leeractiviteiten en groeperingsvormen op basis van verwachtingen die zij vormen over individuele leerlingen.
Lopend
Sprong Voorwaarts is een anders georganiseerd netwerk van onderwijsmensen. Met oog voor eigenheid en gelijkwaardigheid werken we samen aan toekomstgericht onderwijs.
Lopend
Om te differentiëren maken leraren keuzes ten aanzien van leerdoelen, leeractiviteiten en groeperingsvormen op basis van verwachtingen die zij vormen over individuele leerlingen.
Afgerond
In dit project wordt samengewerkt met Rutger van de Sande (Fontys Lerarenopleiding Tilburg) en met partners uit Vlaanderen, Slovenie en Ierland.
Afgerond
In deze podcast gaat Quinta Kools, lector ‘Wendbare Onderwijsprofessionals’ bij Fontys Lerarenopleiding Tilburg, in gesprek met Elly Loman, rector van het Hyperion Lyceum in Amsterdam. Zij praten over rollen, taken en bijzonderheden van het leraarsberoep anno nu.
Lector Helma Oolbekkink van de HAN gaat in gesprek met onze lector Quinta Kools. Samen bespreken ze de uitdagingen in de relatie tussen stuurkracht van leraren en de wendbaarheid van onderwijsprofessionals binnen de school.