Sprint naar content
Project Students4Change

Students4Change

Momenteel worstelen veel leerlingen in het voortgezet onderwijs (vo) met afnemende leermotivatie, verminderd welbevinden, met dalende leerresultaten als gevolg. Daarom zoeken we naar manieren om het onderwijs anders te organiseren en in grotere mate in te spelen op de leerbehoeften van diverse leerlingen om zo hun intrinsieke motivatie aan te wakkeren.

Onderdeel van:

Wat houdt het project in?

Het principe Student Voice (SV) kan daarbij een belangrijke rol spelen. Student Voice draait om het betrekken van studenten -op verschillende manieren en in verschillende gradaties - om hen zelf actief een rol te laten spelen bij het ontwerpen van onderwijs. Hoe dit (goed) in de praktijk kan worden gebracht, is echter nog onduidelijk. In dit project willen we daar verandering in brengen.

De aanpak

Samen ontwerpen we een didactische aanpak om leerlingen een stem te geven. Dit doen zij in Learning Design Studios (LDS). Hierin gaan docenten van de betrokken scholen in verschillende cycli van uitproberen, evalueren en aanpassen de aanpak in hun eigen praktijk toepassen. Ze leren van elkaar en gaan op een gestructureerde en inclusieve wijze met elkaar in gesprek over de aanpak. De aanpak – en wat deze teweeg brengt bij zowel studenten als docenten – wordt onderzocht, met behulp van een vragenlijst, interviews en focusgroepen.

Dit project is een samenwerking tussen vier kennisinstellingen (Hogeschool Utrecht, Open Universiteit, Fontys Hogeschool, Hogeschool Arnhem en Nijmegen) en vier opleidingsscholen (Meridiaan Opleidingsschool, Stichting Onderwijs Midden-Limburg, Trion Opleidingsschool en Stichting Quadraam). Students4Change is een project dat wordt gefinancierd door het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht onderzoek (SIA) via een gehonoreerde RAAK PRO aanvraag.


Partners

Sfeerafbeelding Fontys

Foto van persoon

Dr.ir. Q.H. (Quinta) Kools

Lector Wendbare onderwijsprofessionals

Foto van persoon

M.A.J. (Martin) Vos

Docentonderzoeker