Hoe zorgen we voor voldoende diepgaande theoretische basiskennis bij studenten?

1. In de voorgestelde leerroute worden onderwijsactiviteiten aangeboden, waarmee de student voldoende diepgaande theoretisch kennis kan verwerven. Het is van belang dat die theoretische basis goed wordt verankerd in de leeruitkomsten, die worden gebaseerd op het landelijke opleidings- en beroepsprofiel, waarin die kennisbasis is vastgelegd. Het opstellen van kwalitatief goede leeruitkomsten is dus van cruciaal belang, want die zijn sturend voor het leerproces van de student en voor het aantonen van het vereiste niveau. Hierop kan ondersteuning worden geboden vanuit het netwerk Onderwijsinnovatie .

De opleiding blijft gebaseerd op een landelijk beroeps- en opleidingsprofiel. Er blijft een voorgestelde leerroute met bijbehorende coaching en feedback. Zo weten studenten hoe ze ervoor staan met hun ontwikkeling in relatie tot het kunnen aantonen van de leeruitkomsten. Indien nodig kunnen opleidingen ook eventueel verplicht bewijsmateriaalaanwijzen, als onderdeel van het tentamen. Daarnaast blijft het proces van accreditatie bestaan en wordt het kwaliteitsbeleid van Fontys ook aangepast aan het kader.

Docenten kunnen zich op diverse rollen, taken en activiteiten professionaliseren. Ook zijn er mogelijkheden tot coaching-on-the-job en intervisie rond het uitvoeren van het nieuwe onderwijs (coachen van groepsprocessen, feedback, ondersteunen van het leren nemen van regie door studenten, etc.).

Daarnaast zal het netwerk Onderwijsinnovatie teams ondersteunen bij het ontwerpen van onderwijs (collaborative curriculum design, opstellen van goede leeruitkomsten).

Er is ook een lerend netwerk actief rond autonomie-ondersteuning, die onderzoek doen en concrete tools en handvatten ontwikkelen om hier mee aan de slag te kunnen in het onderwijs. En ook binnen het lectoraat Leren Floreren wordt hier expliciet aandacht aan besteed.