Sprint naar content

Als vooraanstaande kennis- en onderwijsinstelling met een maatschappelijke verantwoordelijkheid wil Fontys actief inspelen op duurzaamheidsontwikkelingen. We willen een voorbeeld zijn voor onze omgeving. Daarom leiden we huidige en toekomstige generaties op om proactief bij te dragen aan een duurzame samenleving. We bereiden studenten voor op de wereld van morgen, zodat ze kunnen bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke opgaven. Dat doen we in nauwe samenwerking met het werkveld. We geven de Sustainable Development Goals (SDGs) van de Verenigde Naties een centrale plek in ons onderwijs en onderzoek. En ook in ons dagelijks handelen op het gebied van energie, klimaat, gezonde gebouwen en verantwoorde inkoop.

Studenten buiten op de campus in Eindhoven

Studenten op de campus in Eindhoven

Onze visie op een duurzame, inclusieve en vitale samenleving

In het strategische beleidsplan ‘Fontys For Society 2021-2025’, staat het werken aan een duurzame samenleving centraal. 'Om onze maatschappelijke opdracht – bijdragen aan een duurzame, inclusieve en vitale samenleving – optimaal uit te kunnen blijven voeren, moeten we ons ontwikkelen tot een talentgericht, onderzoekend en wendbaar Fontys.' Klik op onderstaande button om het volledige strategische beleidsplan te lezen:

Fontys for Society


Duurzaam onderwijs

Duurzaamheid krijgt steeds nadrukkelijker een plek in het onderwijs binnen Fontys. Van het creëren van bewustzijn en duurzaamheid als mindset, tot het daadwerkelijk overgaan tot actie. In veel hybride leeromgevingen, waarin studenten aan de slag gaan met authentieke vraagstukken die spelen in de samenleving, speelt duurzaamheid een rol. Steeds meer docenten gaan actief aan de slag met de Sustainable Development Goals (SDGs).

Binnen de 23 Fontysinstituten krijgt duurzaamheid steeds nadrukkelijker een plek. Daarbij legt elk instituut zijn eigen accenten, passend bij de aard van het instituut.

Sfeerafbeelding Fontys

Een aantal voorbeelden van duurzaam onderwijs waar we in 2024 aan gewerkt hebben: