Hoe ziet dit onderwijs er in de praktijk uit?

Elk instituut geeft zelf vorm aan talentgericht onderwijs passend bij het opleidingsprofiel, zodat studenten regie kunnen nemen over hun studieloopbaan, ze (meer) keuzes kunnen maken en zo hun talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen. Voorbeelden en ervaringen delen we in verschillende netwerken zoals het netwerk Fontys netwerk Onderwijsinnovatie.

De handreiking navigeren door je leerproces Handreiking Navigeren door talentgericht onderwijs is een hulpmiddel om binnen een onderwijseenheid te navigeren, aan het leerproces te werken en vervolgens studiepunten te behalen.

Het aantal is geen doel op zichzelf. Het gaat over de talentontwikkeling van studenten, en als leren over de grenzen van een opleiding daaraan bijdraagt, faciliteren we dat. Het is moeilijk te voorspellen hoeveel studenten hier meteen gebruik van gaan maken. We weten uit onderzoek aan hogeschool Windesheim dat ongeveer 2/3 van de voltijdstudenten aangeeft graag gebruik te maken diverse vormen van flexibiliteit in tijd, ruimte en inhoud. Daarnaast blijkt uit onderzoek binnen Fontys naar het welzijn van studenten dat ook het ervaren van studiedruk verlaagt kan worden door meer ruimte en flexibiliteit te geven.

Alle studenten worden zorgvuldig meegenomen in deze manier van leren, dus ook de internationale studenten. het is van belang voldoende oog te hebben voor de (individuele) behoeften van alle studenten.

In een talentgericht Fontys ontdekken en ontwikkelen studenten en medewerkers hun talent. Dat betekent dat we studenten leren omgaan met de onbeperkte mogelijkheid aan keuzes die het leven biedt. We erkennen dat grenzen tussen studeren, privé- en het werkende leven vervagen. We leiden studenten op met vaardigheden en kennis die relevant zijn voor het werkveld. En als het werkveld verandert, veranderen wij mee.

TEO past binnen kader Talentgericht Onderwijs. TEO is een invulling van Talentgericht onderwijs binnen Fontys voor educatieve opleidingen.
Een van de uitgangspunten is ook dat de opleiding er zorg voor draagt dat studenten ook altijd onderdeel uitmaken van een leergroep en daar ook samen bepaalde leeractiviteiten mee ondernemen. Dit is onderdeel van de voorgestelde route. In het vormgeven van die voorgestelde route kunnen opleidingen ook de opleidingsidentiteit / het opleidingsgevoel vormgeven.
Dat zal per opleiding mogelijk verschillen, omdat dat ook afhankelijk is van de breedte van het beroeps- en opleidingsprofiel. Leren om meer buiten de comfortzone te gaan leren (als student) en opleiden (als docent) is iets waar we specifiek aandacht voor zullen moeten hebben, omdat dit mogelijk niet overal vanzelfsprekend wordt mogelijk gemaakt of wordt gevraagd. Goede leeruitkomsten en een goede rijke leeromgeving kunnen hierbij helpen. We gaan docenten(teams) faciliteren en ondersteunen om deze zo vorm te kunnen geven dat er meer ruimte ontstaat voor studenten om ook buiten de comfortzone te leren. Dit doen we o.a. in het Fontys netwerk Onderwijsinnovatie.
De nieuwe OER zal natuurlijk aan alle wettelijke eisen voldoen, die in de WHW worden beschreven. De OER zal ook zo worden beschreven dat hierin verschillende uitvoeringsvormen van onderwijs passen. Dat betekent dus dat ook de transitie naar Talentgericht onderwijs niet om een aparte andere OER vraagt. De CMR is hierin meegenomen.
Er wordt nu gedacht aan een inschrijfsysteem op basis van een onderwijscatalogus. Bij andere hogescholen wordt hier al mee gewerkt en we gaan komend jaar ook voor Fontys onderzoeken hoe we dit vorm kunnen geven, passend bij de wensen en de mogelijkheden van de opleidingen. Niet alle vakken en onderwijsactiviteiten lenen zich voor het toelaten van studenten uit andere opleidingen, bijvoorbeeld omdat veiligheid of gebrek aan voorkennis dit niet mogelijk maken. Het is daarom ook mogelijk om ingangseisen te stellen aan onderwijsactiviteiten en indien passend ook aan onderwijseenheden.