360°-video’s training ‘vitaal bedreigde patiënt’

Dit project sluit aan bij de Strategische Agenda van het Hoger Onderwijs om maatwerk aan de student te bieden door, samen met het beroepenveld, intensief, kleinschalig onderwijs te ontwikkelen. Met het huidige onderwijs voelen studenten zich onvoldoende toegerust om te kunnen handelen in complexe en stressvolle, kritieke beroepssituaties. Transfer van aangeleerde kennis naar een praktijksituatie wordt als lastig ervaren. Om in te springen op het gemis aan 'authentieke leersituaties' liggen er kansen voor 360̊-video's.

Doel

Doel van dit project is het op een didactisch verantwoorde wijze integreren van nieuwe toepassingen van 360̊-video's in het curriculum van Verpleegkunde. Het gaat specifiek om toepassingen in herkenning en behandeling van de vitaal bedreigde patiënt.

Resultaten
Aan het einde van het project zijn vijf 360̊-video’s ontwikkeld en geëvalueerd rondom een vitaal bedreigde patiënt, in samenwerking met studenten, docenten en professionals uit het werkveld.

Casuïstiek Toepassing Toepassing Indicatoren
Corona in een ziekenhuis kamer (pulmonologie)360° videoAgitatie, kortademigheid, hoorbare ademhaling, apathie,
Sepsis op de eerste hulp (SEH)360° videoApathie, grauw, koud aanvoelen, rusteloos, ziet er niet goed uit
Verslikken (Geriatrie)360° videoKortademigheid hoorbare ademhaling gebruik hulpademhalingsspieren angstig
Val op de afdeling (Geriatrie)360° videoDuizelig, vallen angstig
Overdracht van trauma patiënt360° videoGeen, dit scenario richt zich met name op de overdrachtsmomenten

Aanpak
Er worden 360-video's en VR ontwikkeld voor studenten Verpleegkunde uit het tweede de derde leerjaar. Vervolgens testen we het ontwikkelde materiaal via pilots bij docenten en studenten van de opleiding Verpleegkunde. We brengen in kaart hoe studenten en docenten denken over de meerwaarde van 360'-video's en VR als onderwijsmethode. Hiervoor maken we gebruik van kwantitatief (experimenteel) en kwalitatief onderzoek

Consortium
Dit project loopt tussen mei 2020 –oktober 2022 en is gesubsidieerd uit de Comenius Beurs Teaching Fellow. Het project wordt uitgevoerd door Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid in samenwerking met zorgprofessionals uit ziekenhuizen in de regio.

Betrokken docenten en onderzoekers van FHMG

Pieter van Gorkom, projectleider
Erik van Roon
Teatske van der Zijpp