Impact of Activities in Gifted Education

Het impactonderzoek IMAGE brengt in kaart wat de impact is van de activiteiten die uitgevoerd worden om het onderwijs aan begaafde leerlingen te verbeteren in het kader van de OCW-subsidieregeling 'Begaafde leerlingen in primair en voortgezet onderwijs'.

Wat houdt het project in?

Het NRO heeft 2,7 miljoen euro toegekend voor een impactonderzoek naar interventies voor Begaafdheid in Passend Onderwijs. Dit is een verdiepend onderzoek naar de OCW-subsidieregeling ‘Begaafde leerlingen primair en voortgezet onderwijs’. Het impactonderzoek loopt van 2020 tot en met 2025 en wordt uitgevoerd onder de naam IMAGE (Impact of Activities in Gifted Education).

Binnen IMAGE werken diverse consortiumpartners samen. De projectleiding is in handen van het expertisecentrum Radboud Talent in Ontwikkeling (RATiO) van de Radboud Universiteit. Een overzicht van alle IMAGE-consortiumpartners is weergegeven in het figuur onderaan deze pagina. Namens Fontys nemen Anouke Bakx en Isabelle Diepstraten deel. Zij gaan na welke interventies die betrekking hebben op professionalisering van leraren zijn ondernomen sinds de start van de subsidieregeling: welke kenmerken en condities van professionaliseringsactiviteiten hebben bijgedragen aan de deelname en impact van deze activiteiten?

Projectdoelstelling

Vaststellen hoe en in welke mate de professionalisering van leraren effect heeft op het verbeteren van het onderwijs voor hoogbegaafde
leerlingen.

Looptijd van het project

2020-2025.

Resultaten

Er is veel aandacht voor kennisdeling op een voor iedereen toegankelijke manier. Er heeft een literatuuronderzoek plaatsgevonden.
Dit gaat een rapport opleveren over werkzame elementen voor professionalisering van leraren. Verder is er een factsheet opgesteld en is er een praktijkartikel in de maak. Dit zal uiteindelijk verschillende wetenschappelijke publicaties opleveren.

Team & partners

Subsidieverstrekker

Logo Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO)

Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO)

Onderzoekspartners

Logo Radboud Universiteit
Logo Universiteit Utrecht
Logo expertisecentrum nederlands

Epertisecentrum Nederlands

Projectleider

Anouke Bakx

Betrokken onderzoekers/lectoren

Isabelle Diepstraten (Fontys Hogeschool), Anouke Bakx (Fontys Hogeschool), Lisette Hornstra (Universiteit Utrecht), Jessica Vergeer (Radboud Universiteit), Marjolijn van Weerdenburg (Radboud Universiteit), Joyce Gubbels (Expertisecentrum Nederlands), Kristel Dood (Expertisecentrum Nederlands) en Mellisa in 't Zand (Expertisecentrum Nederlands).

Betrokken partners project IMPACT

Foto van persoon