Sprint naar content
Project

DUTCH (Digital United Training Concepts for Healthcare)

DUTCH (Digital United Training Concepts for Healthcare) is een nationaal programma dat werkt aan een nieuwe manier van opleiden en ontwikkelen voor zorgprofessionals in de ziekenhuizen. In dit nationale programma werken ziekenhuizen, opleidingsinstituten en bedrijfsleven samen. Hierin dragen ontwikkelaars van medische en educatieve technologie bij door nieuwe gesimuleerde leermiddelen te ontwikkelen, samen met zorgprofessionals en opleiders.

Doel

DUTCH zorgt voor meer opleidingscapaciteit door verhoogde efficiëntie in het opleiden en stimuleert een leven lang leren en ontwikkelen. DUTCH heeft zich het doel gesteld dat zorgprofessionals in opleiding 50% van hun opleidingstijd leren op een gesimuleerde werkplek, met behulp van:

- ​fysieke highfidelity simulatie;

- virtuele simulatie

- digitale leermiddelen.

Zo kunnen zij altijd en overal veilig aan de slag met hun opleiding, door de inzet van beproefde leeractiviteiten.


Aanpak

In het nationaal project wordt gewerkt met diverse werkpakketten, waarin specifieke activiteiten zijn beschreven. Naast de rol die het lectoraat gaat spelen in de ontwikkeling van nieuwe medische en educatieve technologie, richt het onderzoek zich op het leerrendement en effect in de beroepspraktijk van deze middelen. Daarnaast is het lectoraat nauw betrokken bij de inrichting van een simulatiehub in de regio Noord Brabant, waarin de verschillende netwerkpartners samenkomen om deze medische en educatieve technologie te ontwikkelen en toe te passen.

Partners

DUTCH richt zich de beroepen anesthesieverpleegkundige, operatieassistent en radiodiagnostisch laborant. Binnen Fontys verbindt dit de instituten Mens en Gezondheid (bacheloropleiding Verpleegkunde Technische stroom) en Paramedisch (bacheloropleiding Medische Beeldvormende en Radiotherapeutische Technieken), waar de primaire samenwerking ontstaat. In de regio Noord Brabant wordt een kernteam gevormd met de kwartiermaker DUTCH voor de regio Noord Brabant (Mieke van Puijenbroek) en met de kwartiermaker van de FZO regio Noord Brabant (Esther Wulms). In de regio is er nauwe samenwerking met de aangesloten ziekenhuizen, de TU/e en met ontwikkelaars van medische en educatieve technologie (techbedrijven). Buiten de regio wordt de samenwerking met Zuyd Hogeschool en het MUMC+ geïntensiveerd, opdat beide regio’s volledig kunnen profiteren van de opgedane kennis en verkregen resultaten uit het project.


Betrokken docenten en onderzoekers van FMG

Projectleider Fontys-breed: Rick van Loon (senior-onderzoeker in het lectoraat Decision Support, docent anesthesiologische zorg en technologie). Vanuit de drie betrokken opleiding zijn aangehaakt:

- Joost Habraken (docent anesthesiologische zorg en technologie)

- Anja Kuijpers (docent operatieve zorg en technologie)

- Merlijn Lobbes (onderzoeker in het lectoraat Decision Support, docent MBRT)

Contact

Foto van persoon

Dr. F.H.J. (Rick) van Loon

Docent-onderzoeker