

Docentonderzoeker
E. (Ellen) Koop - Spoor
De rode draad in het werk van Ellen Koop is de uitdaging om in kraptesectoren voldoende personeel te werven en behouden. Het boeit haar daarbij hoe je mensen stimuleert en faciliteert om zich te blijven ontwikkelen zodat ze duurzaam en flexibel inzetbaar zijn. Ellen heeft een voorliefde voor projecten die de wereld binnen en buiten het onderwijs sterker aan elkaar verbinden. ‘Ik hou van complexe vraagstukken en het slaan van bruggen tussen verschillende partijen om gezamenlijk aan oplossingen te werken’
‘De rode draad in mijn werk is het bevorderen van duurzame inzetbaarheid en loopbaanontwikkeling van professionals in vitale sectoren zoals onderwijs, zorg, veiligheid en techniek. Ik ben gefascineerd door de vraag hoe mensen gestimuleerd en gefaciliteerd kunnen worden om zich voortdurend te ontwikkelen, zodat ze flexibel inzetbaar blijven in een snel veranderende arbeidsmarkt. ‘Ik hou van complexe vraagstukken en het slaan van bruggen tussen verschillende partijen om gezamenlijk aan oplossingen te werken.’
Na mijn studie Arbeids-, Organisatie- en Personeelspsychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen werkte ik als onderzoeker aan de Technische Universiteit Eindhoven, waar ik me richtte op de aanpak van werkdruk in de zorg. Sinds 2011 ben ik verbonden aan Fontys HRM en Toegepaste Psychologie, waar ik diverse vakken heb gegeven en projecten heb uitgevoerd. Sinds 2019 ben ik als onderzoeker betrokken bij het lectoraat Dynamische Talentinterventies.
Op dit moment ben ik Professional Doctorate kandidaat op het thema Hybride professionals in de Brainportregio. ‘Snelle maatschappelijke veranderingen en innovaties vragen om een nauwe samenwerking tussen het onderwijs en organisaties daarbuiten. Mensen die banen binnen en buiten het onderwijs combineren kunnen hierin een belangrijke schakel vormen. Bovendien blijkt het combineren van deze twee functies vaak voor een interessante loopbaan te zorgen. Mensen die deze carrièrestap zetten, noemen we ook wel hybride professionals of hybride docenten. Er is behoefte aan inzicht en praktische tools hoe je het combineren van banen gelukkig, gezond en productief kunt volhouden, hoe (onderwijs)organisaties hybride professionals goed kunnen integreren in hun school of bedrijf en hoe ze daadwerkelijk verbinding kunnen leggen tussen organisaties binnen en buiten het onderwijs. Daar gaan we in mijn PD-traject hopelijk een belangrijke bijdrage aan leveren.
Naast mijn werkzaamheden bij Fontys ben ik actief als zelfstandig trainer en coach. Hier kun je daar meer over lezen.
Publicaties
Koop-Spoor, E. (2023). Pilot hybride tech docenten in Brainport Eindhoven verbindt onderwijs en bedrijfsleven. Regio in Bedrijf.
Thunnissen, M. A. G., Koop-Spoor, E., & Rosendaal, M. (2021). Interactieve digitale tool voor meer inzicht in LLO-speelveld. NSVP innovatief in werk.
Thunnissen, M., Snoeren, M., & Koop-Spoor, E. (2021). Het stimuleren van een Leven Lang Ontwikkelen: De mens centraal. Learning society magazine. Fontys Hogescholen.
Schipper, T., Corporaal, S., Vos, M., Thunnissen, M., Koop-Spoor, E., & Vloet, K. (2021). Benadruk ook belang bedrijfsleven bij hybride professionals. Scienceguide.
Koop-Spoor E., e.a. (2021) De ontwikkeling van de hybride tech docent monitor binnen Brainport Eindhoven. Fontys Hogescholen.
Thunnissen, M., Koop-Spoor, E., Kools, Q., & Vos, M. (2020) Het potentieel van hybride docenten wordt onvoldoende benut. Scienceguide.
Koop-Spoor E., Thunnissen, M., Vos, M., & Kools, Q. (2020) Faciliteren van hybride docenten in het vo en mbo. Fontys Hogescholen.
Roman, B., Koop-Spoor, E., Pardoen, K., & Thunnissen, M. (2020). Organisaties geven inspirerende voorbeelden voor LLO in de praktijk. Innovatief in werk.