november

Kristy Snepvangers: Topsport, studie en ondernemerschap

Fontys Minor Ondernemerschap  Kristy Snepvangers

Waar de meeste ondernemingen uitblinken in hun eenvoud en in één (of enkele) zinnen te vangen zijn, is dat bij Kristy Snepvangers lastiger. Bovenal is ze een ruiter op Europees niveau, maar tegelijkertijd runt ze haar eigen Youtube-kanaal (31k volgers) en Instagram (51k volgers), heeft ze haar eigen webshop en organiseert ze fandagen waarbij zo’n 1000 fans naar haar huis komen.

Kortom, eigenlijk is Kristy haar eigen merk. “Zo zou je het kunnen noemen, ja”, lacht ze. “De sport komt bij mij altijd op één", daarom studeer ik ook Sportmarketing aan de Johan Cruyff Academy in Tilburg. Hier krijg ik veel ruimte voor mijn sport en wordt er rekening gehouden met wedstrijden en trainingen. Ik ben vooral actief in het Eventing, eigenlijk is dat de triathlon van de paardensport. Het bestaat uit drie onderdelen: dressuur, springen en cross.

Eigen onderneming
Omdat Kristy als ruiter aardig aan de weg aan het timmeren is, heeft ze haar eigen onderneming gestart, vertelt ze. “Eigenlijk is dat geleidelijk zo gegroeid. Via Youtube gaf ik een kijkje in mijn leven: het topsportleven. Hoe werk je naar een EK toe? Wat zijn de ups en downs die daarbij komen kijken. Dat doe ik nu al vier jaar, en gaandeweg creëer je dan een aardige fanbase.”

Via haar website All about Kristy verkoopt ze haar merchandise: van shirts tot emmers en vliegendekens voor paarden met haar merknaam erop: het assortiment is uitgebreid. Kristy: “Sinds twee jaar heb ik mijn eigen bedrijf nu, onder de naam All About Kristy komt het eigenlijk allemaal samen." Ook organiseer ik zo’n drie keer per jaar een event. Het laatste was in juli en toen kwamen er zo’n 1000 fans naar mijn huis. Gelukkig wonen we op een boerderij dus lukte dat wel.”

Minor Ondernemerschap en de studentondernemersregeling
Omdat haar onderneming hard groeit, heeft Kristy inmiddels hulp ingeschakeld. Zo zijn haar beide ouders betrokken bij haar bedrijf, maar voor grotere evenementen schakelt ze een team in. Daarnaast wilde Kristy zelf ook meer weten over het ondernemerschap, legt ze uit. In Februari 2023 nam ze deel aan het Boosterweekend van het Fontys Centrum voor Ondernemerschap. Hier volgde ze, samen met andere studentondernemers, doelgerichte workshops van top-ondernemers. “Zo werd ik gewezen op de minor Ondernemerschap, en het sprak me direct aan. Hoe kan ik mijn onderneming nóg beter en efficiënter maken én mijn eigen vaardigheden verder ontwikkelen? Die vragen wilde ik graag voor mezelf beantwoorden.”

Sinds september volgt ze de Minor Ondernemerschap, en dat bevalt. “Wat ik mooi vind is dat je vanaf dag één met ervaren ondernemers in aanraking komt, en dat je anders over dingen na gaat denken. Je krijgt heel gerichte vragen over je onderneming, die je dan weer aan het denken zetten. De Minor Ondernemerschap heeft mij tot nu toe nieuwe, nuttige inzichten in mijn eigen onderneming gegeven. Die kan ik vervolgens weer kan gaan toepassen. Daarnaast is er ook  super veel aandacht voor haar persoonlijke ontwikkeling en ondernemende mindset. Een enorm waardevolle toevoeging waar ik ook na de minor nog veel aan heb in mijn professionele leven."

Naast de Fontys Minor Ondernemerschap is Kristy momenteel bezig met het aanvragen van de Fontys Studentondernemersregeling. Met een goedlopende eigen onderneming waar veel van haar tijd in gaat zitten, is dat ook een logische stap, legt ze uit. “Het is een heel fijne gedachte dat ik binnen mijn eigen bedrijf stage kan lopen. Daardoor kan ik zowel mijn bedrijf verbeteren als mijn studie afmaken onder begeleiding van de business developers van het Fontys CvO."

Toekomstplannen
Voor All about Kristy ziet de toekomst er in ieder geval rooskleurig uit. De groei in haar bedrijf schetst ze me een kleurrijke anekdote. “Een groot voorbeeld van mij was altijd Nikkie: zij is zelf ook het gezicht van haar merk, dat zich ook, maar niet exclusief, op de paardenwereld richt. Zij heeft nu dus een paard voor mij gekocht en sinds een half jaar werk ik met haar samen. Dat was een grote droom die uitkwam.”

Met betrekking tot haar eigen bedrijf is ze vooral bezig met kennis vergaren om zoveel mogelijk te groeien, vertelt ze. “Het gaat zeker goed, maar ook de investeringen zijn hoog. Dus voor de toekomst is er nog heel wat groei mogelijk. Mede door middel van mijn opgedane kennis op zowel mijn opleiding als de minor hoop ik de komende jaren hard te gaan groeien, en daarnaast ook nog eens mooie resultaten op sportgebied te blijven behalen.”

Auteur: Fontys Centrum voor Ondernemerschap