31
oktober
2023
|
09:23
Europe/Amsterdam

Communicatie Tilburg start ‘Honors Program’ met Singaporese partner

IMG-20231026-WA0010

Vanaf dit studiejaar biedt de opleiding Communicatie in Tilburg een ‘honors program’ aan: een extra curriculair programma voor studenten die een extra stap willen zetten door zich te ontwikkelen in een internationaal beroepenveld. Samen met de Singaporese praktijkpartner Innovate360 is een hybride leer- en onderzoeksomgeving opgezet waarin studenten gedurende tien weken aan de slag gaan voor negen startups uit Singapore.

Moments of Thruth 
Vorige week startten achttien uitverkoren studenten aan het programma. Ze onderzoeken in negen duo's het merk van de aan hen toegewezen startup, daarvoor leveren ze een ‘Customer Experience Book’ op. Joep Peeters, lecturer Customer experience en coördinator Honors Programma: ‘Die startups hebben vaak wel al een mooie website, maar kunnen nog de nodige hulp gebruiken bij hun merkverhaal en dat goed in de markt zetten. Daarmee krijgen de opdrachtgevers inzicht in hoge impactmomenten voor hun product of dienst: wanneer vertel ik wat aan wie, wat zijn ‘the moments of thruth'.’ 
De startups zijn aangesloten bij Innovate360, een social incubator met subsidie van de Singaporese overheid. Innovate360 focust zich op innovaties in onder andere Food Sustainability en Health & Wellness. Voor de opdracht krijgen de studentenduo's een bedrag van 200,- Singaporese dollar van Innovate360. Serious business dus voor de tweede, derde- en vierdejaars die deelnemen, maar bovenal een geweldige ervaring.

Intensief programma
Om een goed product op te leveren moet je je klant natuurlijk goed kennen, een bezoek van tien dagen aan de startups in Singapore is dan ook een onderdeel van het tien weken durende programma. Het programma is daarnaast zo opgezet om de creativiteit en het innovatieve vermogen van de studenten los te maken en te ontwikkelen. Zodat hun vaardigheden in impact maken, maximaal worden ontplooid. Het programma start de eerste vier weken met een intensieve voorbereiding met:
·        een deepdive in Customer Experience management en Consumer Behavior;
·        een guestlecture van Rupen Desai en bezoek aan Building Better Brands en Midpoint;
·        een Design Thinkingworkshop bij KLM onder begeleiding van Jordie knoppers, Future Customer Experience manager KLM.

En natuurlijk met onderzoek naar de identiteit, het verhaal en uitdagingen van desbetreffende startup. Vervolgens duiken de studenten in Singapore in het dagelijkse reilen en zeilen van hun startup, maken kennis met de doelgroep en ook met de lokale cultuur. Tussendoor bezoeken ze inspirerende bedrijven als Lego en Google. Voordat ze naar huis gaan, presenteren ze aan hun startup, en aan de Nederlandse ambassadeur in Singapore, mevrouw Anneke Adema, hun eerste bevindingen van de brand story. 

Customer Experince Book
Weer terug in Nederland werken de studenten in de laatste vier weken aan het testen van content die ook daadwerkelijk live gaat in Singapore. Daarbij gebruiken ze natuurlijk alle opgedane kennis, ervaringen en het vergaarde onderzoek. In de laatste week: op 20 december presenteren ze, via een digitale pitch, een complete brand story met concrete adviezen, oplossingen én tools in een Customer Experience Book aan hun opdrachtgevers. Dit boek is een waardevolle handleiding voor de startup om hun idee verder en beter in de markt te zetten.  

Wil je meer weten over het Honors program, neem dan contact op met Joep Peeters, docent Communicatie.

Auteur: Sjoukje van der Haring