Waarom hoeven niet alle individuele opleidingcommissie om instemming gevraagd te worden?

De opleidingscommissie (OC) heeft instemmingsrecht op de studielast van de onderwijseenheden. Dit hebben we in de OER geregeld. Op het kader TGO had de CMR adviesrecht omdat het gaat om een uitwerking van de strategische koers. Daarin staat dat we gaan werken met een omvang van 15 of 30 studiepunten. De CMR heeft hiervoor input opgehaald uit de IMR-en en OC’s.

Omdat het werken met leeruitkomsten het mogelijk maakt om eerder verzameld bewijsmateriaal in te brengen, werken we in het kader met een studieplan. Dat is met name belangrijk voor studenten die ervoor kiezen om niet de voorgestelde leerroute te volgen. Dat is een keuze die in lijn is met het wetsvoorstel Leeruitkomsten. Concreet staat daarover in de OER:

Je studieplan

Bij de start van de opleiding verken je samen met je studentcoach jouw mogelijkheden en ambities. Samen onderzoek je hoe je wilt gaan werken aan de leeruitkomsten of leerdoelen van je opleiding en je gewenste studietempo. Afspraken hierover en over de te ondernemen (onderwijs)activiteiten leg je samen met je studentcoach vast in je studieplan. Heb je buiten Fontys iets gedaan waarvan je hebt geleerd, of heb je bewijs van eerder behaalde tentamens en diploma's? Dan kun je met je studentcoach bespreken of je dat kunt gebruiken als bewijsmateriaal om leeruitkomsten aan te tonen. Eerder behaalde tentamens of diploma's die je opneemt als bewijs in een portfolio moeten altijd voldoen aan de eisen aan bewijsmateriaal, zoals actualiteit.