Sprint naar content

Communicatie (incl. Advertising)

  • 4 jaar
  • Hbo-bachelor
  • Voltijd
Eindhoven

Agenda

  • Open dagen
  • Meeloopdagen
  • Proefstuderen

Bij Communicatie in Eindhoven zijn we gek op mensen. Voetbalsupporters, badmintonners, kunstenaren, advocaten: wie of wat je ook bent, het maakt niet uit. We zijn benieuwd naar wat ze beweegt, nieuwsgierig naar hun motieven, geïnteresseerd in hun weerstanden. Omdat we weten dat ieder succesvol communicatieproject daar begint. Bij het kennen van mensen. Want als we dat voor elkaar hebben, kunnen we doen waar we goed in zijn: deze mensen in beweging brengen.

Over de opleiding

Hbo Communicatie is niet zoals andere studies. Het is geen vakgebied waar je simpelweg theorie kan leren en dat dan toepast. Want het communicatie-vak is divers, uitdagend en áltijd in beweging.

Bij communicatie probeer je steeds op nieuwe manieren met mensen in gesprek te komen. Je leert ze te inspireren, te informeren en aan je te binden. Hoe zet jij samen met organisaties met jouw frisse ideeën een verandering in gang?

Alleen met scherp inzicht en grote verbeeldingskracht krijg je het juiste concept en de juiste content via het juiste kanaal bij je doelgroep. Dát leer je bij de opleiding communicatie in Eindhoven.

Waarom de opleiding Communicatie?

  • We zijn een brede opleiding. Je ontdekt alles over het vak Communicatie, van PR tot reclame tot creatieve concepten tot social media.
  • Je kan de afstudeerrichting Advertising kiezen wanneer je wil werken als creatieveling in de reclamewereld.
  • Vanaf dag één werk je aan échte vraagstukken voor veel verschillende opdrachtgevers.
  • Alle geleerde kennis en vaardigheden pas je meteen toe in de praktijk.

Wil jij je opties nog openhouden?

Je wilt een economische opleiding volgen, maar welke? Als je nog niet weet welke opleiding het beste bij jou past, kun je kiezen voor de Oriëntatiepropedeuse Economie & Communicatie. Dit is een gezamenlijke propedeuse van de verschillende economische opleidingen van Fontys. Wil je er meer van weten? Kijk hier.

 

Wat ga je leren?

Communicatie is eigenlijk altijd terug te brengen tot de interactie tussen mensen. Dit leer je bij Communicatie.

Vanaf week 1 leer je mensen en hun gedrag begrijpen. Want alleen als je je doelgroep en hun motieven écht goed kent, weet je waar en met welke boodschap je deze mensen kunt bereiken en te overtuigen, motiveren en activeren. Oftewel: hoe je mensen in beweging brengt.

Daarom hebben we, naast kennis over het vakgebied communicatie, veel aandacht voor mensenkennis, zoals sociale psychologie en interculturele communicatie.

Omdat de wereld continu verandert, zijn vernieuwende ideeën en oplossingen noodzakelijk. Ook dit leer je bij communicatie. Met vaardigheden als conceptueel denken, onderzoeken, schrijven en verbeelden. Bij ons leer je het vak, maar je leert vooral ook je eigen kracht ontdekken en je talenten vorm te geven. Daarom hebben we ook veel aandacht voor je persoonlijke ontwikkeling.

 
 

Binnenkijken bij de opleiding Communicatie in Eindhoven

 
 

Studie in cijfers

 
 
 
Deze opleiding
Landelijk gemiddelde
Tevredenheid
 
3,6 gemiddeld, 347 respondenten
3,6 gemiddeld, 3581 respondenten
Aantal eerstejaars
 
189
125
Door naar het tweede jaar
 
80%
73%
Diploma gehaald
 
Deze opleiding 58%
46%
 
HBO-bachelor of hoger 62%
52%
Doorstuderen
 
21%
16%
Arbeidsmarkt
 
-
werk op niveau
85%
werkloos
4%
van de werkende afgestudeerden
Bron: Studie in Cijfers Laatst bijgewerkt op 05-07-2023
sk123-logo-full
 

Toelatingseisen

  • Cultuur & Maatschappij
  • Economie & Maatschappij
  • Natuur & Gezondheid
  • Natuur & Techniek
  • Cultuur & Maatschappij
  • Economie & Maatschappij
  • Natuur & Gezondheid
  • Natuur & Techniek
  • Met een mbo-diploma (niveau 4) word je toegelaten tot deze hbo-opleiding.

Eén vak niet in jouw pakket? 
Heb je een havo- of vwo-diploma maar mis je een vak om aan de vooropleidingseisen te voldoen? Dan heb je bij Fontys de kans om alsnog te worden toegelaten bij de opleiding van jouw keuze door het behalen van een toelatingstoets.

Niet de juiste vooropleiding?  
Wil je starten met een Fontys-opleiding, maar heb je geen havo-, vwo- of mbo niveau 4-diploma en ben je:
- 21 jaar of ouder op het moment dat de Fontys-opleiding tussentijds start (dat wil zeggen dat de opleiding niet in september start) of,
- 21 jaar of ouder op 1 oktober indien de Fontys-opleiding in september start?
Dan kun je toelating aanvragen middels het toelatingsonderzoek 21+. 

Buitenlands diploma
Ben je in het bezit van een buitenlands diploma? Dan geldt als voorwaarde dat dit aan de Nederlandse normen voldoet. Daarnaast moet je over voldoende kennis van de Nederlandse taal beschikken. Neem contact met ons op om je diploma te laten waarderen. Contactgegevens vind je onderaan deze pagina.

 

Placeholder for Fontys video
Heb je nog een vraag over de opleiding Communicatie in Eindhoven? Stuur me gerust een app, ik beantwoord ze graag!"
Maud, tweedejaars student Communicatie Eindhoven
 

Opbouw

In het eerste jaar van de opleiding krijg je een brede introductie van het vak. Dit propedeusejaar is opgebouwd vanuit vier perspectieven. Vanuit deze perspectieven ga je verschillende communicatievraagstukken oplossen:

  • Maatschappij in beweging: je leert hier vraagstukken vanuit de maatschappij die om een vernieuwende aanpak vragen op te lossen.
  • Organisatie in beweging: hier leer je alles over vraagstukken vanuit organisaties: hoe moeten ze inspelen op trends en ontwikkelingen in de markt?
  • Merk in beweging: hoe moet een (nieuw) merk zich neerzetten in de markt om mensen aan zich te binden?
  • Mens in beweging: hoe los je interculturele en internationale vraagstukken op, die bijvoorbeeld om inclusiviteit en diversiteit vragen?

    Voor het oplossen van deze vraagstukken heb je kennis nodig. Denk aan sociale psychologie, marketing, en interculturele communicatie, maar ook vaardigheden zoals creatief denken, onderzoeken, kritisch denken, schrijven, verbeelden, en presenteren. Er zijn wekelijkse labsessies waarin studenten en docenten samen met kennis en vaardigheden aan de slag gaan. Voorafgaand aan deze sessies zijn er voorbereidende opdrachten waarmee jij je alvast gaat verdiepen in de stof of oefenen met de vaardigheden. Daarnaast werk je in een projectgroep aan een centrale opdracht. Deze is opgeknipt in weekvragen die alleen maar te beantwoorden zijn door kennis tot je te nemen. En minstens net zo belangrijk: toe te passen.

    Er is ook een vijfde perspectief:

    • Ik in beweging: door regelmatig stil te staan en te reflecteren op je persoonlijke ontwikkeling en welzijn weet je wat je kwaliteiten en valkuilen zijn.

    In het eerste jaar krijg je zicht op de veelzijdigheid van communicatie en ontdek jij waar je interesses liggen. Aan het eind van het eerste jaar beslis jij of de afstudeerrichting Advertising bij je past. Bij dit specialisme ga je jezelf klaarstomen voor
    de reclamewereld. Daar ga je merken nieuw leven inblazen en creatieve campagnes ontwikkelen.

    Naast je studie heb je de mogelijkheid om deel te nemen aan extra curriculaire masterclasses en activiteiten. Daarnaast kun je vanaf het tweede jaar van je studie voor extra uitdaging kiezen door deel te nemen aan het Honours Programme. Meer daarover lees je op de pagina van de FEC Talent Academy.

    Vanaf het tweede jaar werken we met twee semesters per jaar en worden de vier perspectieven meer geïntegreerd aangeboden, net zoals in het echte beroepsleven. Je maakt daar een verdiepingsslag. Oftewel: het wordt allemaal iets moeilijker. De opdrachten worden complexer, je zelfstandigheid wordt groter en er is meer keuzevrijheid. Zodat je je kunt ontwikkelen in de richting waarin je uitblinkt en kunt doen wat jij belangrijk vindt.

    Je laat zien dat jij bedrijven en organisaties scherpe adviezen kunt geven over actuele communicatievraagstukken. Eerder werkten we voor PSV, Dierenbescherming en Bavaria. Ook werk je aan maatschappelijke problemen, zoals plastic soep of eenzaamheid onder ouderen. Je doet communicatieonderzoek en ontwikkelt strategieën die echt bijdragen aan het oplossen van problemen.

    Bij Advertising draait het daarbij altijd om het ontwikkelen van ‘campagnes’. Je leert stap voor stap hoe je vanuit scherpe analyses komt tot menselijke inzichten en vandaaruit tot een originele concepten. Compleet met doorvertaling en uitwerking van middelen en mediakeuze. Ook hier worden de opdrachten complexer, groeit de zelfstandigheid en ga je steeds sneller komen tot creatieve ideeën.

    Een semester (20 weken) ga je op stage. Tijdens je stage ga je de praktijk in het echt ervaren. Je mag zelf kiezen waar je stage wil lopen, of dat nu in het binnen- of buitenland is. Alleen bij Advertising moet dat wel bij een reclamebureau zijn. Je wordt door ons begeleid bij het vinden van een passende plek. Tijdens je stage word je vooral begeleid door mensen uit de praktijk en krijg je vanuit school een stagedocent die je vanuit de zijlijn volgt.

    Een ander semester ga je op minor. Dat is eigenlijk een half jaar 'iets anders' studeren. Ook hier ben je vrij om te kiezen. Ga je je nog meer verdiepen op aspecten rondom communicatie, zoals creatief schrijven, design, online communicatie, verandercommunicatie of eventorganisatie? Denk aan de minor Toegepaste Communicatie en Creatie bijvoorbeeld. Of ga je je verbreden in ondernemerschap, fotografie, Spaans of recht? Ook dit kan in binnen- en buitenland.

    In het laatste jaar ben jij ‘in the lead’. Jij bepaalt welke leerdoelen je wanneer realiseert en met welke beroepsproducten je dat aantoont in je portfolio. Jij werkt aan een eigen positionering als individu die duidelijk laat zien wie je bent, wat je kunt en wat je wilt. Zolang je daarmee het gevraagde eindniveau kunt aantonen en dus laat zien dat je klaar bent voor het communicatievak. Bij Advertising geldt daarbij dat je vooral in hoog werktempo en met krappe deadlines aan campagnes als beroepsproduct werkt, zodat je met een mooi portfolio de reclamewereld in kan.

    Daarbij sta je er uiteraard niet alleen voor. De docenten die je in het eerste jaar nog stevig bij de hand namen, staan nu naast je als coach. Je kunt ze om advies vragen, met ze sparren, gebruik maken van hun netwerk en van hun expertise. Maar jij doet het vooral zelf. Daarnaast is er een groep medestudenten waarmee je een team vormt. Je kunt samen opdrachten oppakken, je coacht elkaar, je geeft elkaar feedback en je ontwikkelt en deelt collectief kennis.

     
     

    Na je opleiding

    Organisaties hebben professionals nodig om hun verhaal te vertellen, de dialoog aan te gaan met klanten, met burgers, met mensen uit de doelgroep. Hierin kun jij het verschil maken. Omdat Communicatie een brede studie is, kan je heel erg veel kanten op na je opleiding. Een kleine greep van beroepen zijn:

    • Communicatiemedewerker of -adviseur
    • Social media specialist
    • Eventmanager
    • Copywriter (tekstschrijver)
    • Conceptontwikkelaar
    • Woordvoerder
    • Crisisspecialist
    • Creatief strateeg
     

    Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

    Benieuwd naar het beroepenveld waar je terechtkomt?

    Bekijk dit filmpje en zie waar onze studenten stagelopen.


     

    Agenda

    Meld je hier aan voor één van onze activiteiten. Zo weet je zeker of dit de opleiding voor jou is! Bekijk bijvoorbeeld een voorlichting vanuit huis of meld je aan voor een Open dag op de campus. Wat je ook kiest, hopelijk zien we je snel.

    Voorlichting Communicatie Eindhoven | Online
    18 jan 2024 16:00 - 16:45
    Programma
    Tijdens deze online voorlichtingssessie vertellen we je meer over de opleiding Communicatie (incl. Advertising) bij Fontys in Eindhoven. Er komen verschillende onderwerpen aan bod. Je leert onder andere over de opbouw van de studie, het vakgebied waarin je terechtkomt en onze studenten vertellen je hoe zij het vinden om bij Fontys te studeren.
    Open dag Communicatie Eindhoven | Eindhoven
    21 jan 2024
    Programma

    Wat kun je doen op de open dag?
    Tijdens de open dag maak je op verschillende manieren kennis met de opleiding:

    • begin met een korte voorlichting;
    • maak kennis met enthousiaste studenten en docenten die jou graag alles vertellen over de studie;
    • neem deel aan interactieve sessies of ga aan de slag met aansprekende opdrachten.

    Voel je vrij om al je vragen over de opleiding te stellen of in gesprek te gaan met studenten over het studentenleven in Eindhoven.

    Hoe werkt het tijdslot?
    Je bent welkom om binnen te lopen tijdens het tijdslot van jouw keuze. Stel je meldt je aan voor het tijdslot van 10.00 tot 11.00 uur, dan kun je gedurende die tijd vrij binnenlopen voor een voorlichting. Je hebt daarna ruim de tijd om je verder te oriënteren. Dankzij de tijdsloten kunnen we garanderen dat er altijd een student of docent beschikbaar is om jouw vragen te beantwoorden.

    Graag zien we je zondag 21 januari!
    Ervaar de sfeer van de opleiding tijdens de open dag en ontdek of dit aansluit bij jouw interesses. We kijken ernaar uit je te verwelkomen!

    Proefstuderen Communicatie | Eindhoven
    02 feb 2024 09:00 - 13:30
    Programma

    Het proefstuderen staat in het teken van ervaren hoe studeren bij Fontys is, specifiek bij de opleiding van jouw keuze.

    Dit doen we door je een gevarieerd programma aan te bieden samen met andere potentiële studenten. Zo volg je een proefcollege, je krijgt een rondleiding en gaat werken aan een opdracht. Wij zorgen voor een lekkere lunch.

    Op de proefstudeerdag verwachten we je tussen 8:45 uur en 9:00 uur in de centrale hal van gebouw R3 aan de Rachelsmolen 1 in Eindhoven. In de hal word je opgevangen door één van onze studenten. De ingang is aan de Veldmaarschalk Montgomerylaan.

    Proefstuderen Communicatie | Eindhoven
    22 mrt 2024 09:00 - 13:30
    Programma

    Het proefstuderen staat in het teken van ervaren hoe studeren bij Fontys is, specifiek bij de opleiding van jouw keuze.

    Dit doen we door je een gevarieerd programma aan te bieden samen met andere potentiële studenten. Zo volg je een proefcollege, je krijgt een rondleiding en gaat werken aan een opdracht. Wij zorgen voor een lekkere lunch.

    Op de proefstudeerdag verwachten we je tussen 8:45 uur en 9:00 uur in de centrale hal van gebouw R3 aan de Rachelsmolen 1 in Eindhoven. In de hal word je opgevangen door één van onze studenten. De ingang is aan de Veldmaarschalk Montgomerylaan.

    Proefstuderen Communicatie | Eindhoven
    19 apr 2024 09:00 - 13:30
    Programma

    Het proefstuderen staat in het teken van ervaren hoe studeren bij Fontys is, specifiek bij de opleiding van jouw keuze.

    Dit doen we door je een gevarieerd programma aan te bieden samen met andere potentiële studenten. Zo volg je een proefcollege, je krijgt een rondleiding en gaat werken aan een opdracht. Wij zorgen voor een lekkere lunch.

    Op de proefstudeerdag verwachten we je tussen 8:45 uur en 9:00 uur in de centrale hal van gebouw R3 aan de Rachelsmolen 1 in Eindhoven. In de hal word je opgevangen door één van onze studenten. De ingang is aan de Veldmaarschalk Montgomerylaan.

    Proefstuderen Communicatie | Eindhoven
    07 jun 2024 09:00 - 13:30
    Programma

    Proefstuderen staat in het teken van ervaren hoe studeren bij Fontys is, specifiek bij de opleiding van jouw keuze.

    Dat doen we door je een gevarieerd programma aan te bieden samen met andere potentiële studenten. Zo volg je een proefcollege, krijg je een rondleiding en ga je werken aan een opdracht. Wij zorgen voor een lekkere lunch.

    Op de proefstudeerdag verwachten we je tussen 8.45 uur en 9.00 uur in de centrale hal van gebouw R3 aan de Rachelsmolen 1 in Eindhoven. Eén van onze studenten vangt je op in de hal. De ingang is aan de Veldmaarschalk Montgomerylaan.

    Hbo voorbereiding mbo Commercieel en Communicatie | Eindhoven
    24 nov 2023 09:00 - 12:00
    Programma
    Aanmelding gesloten

    Commerciële Economie

    In het onderdeel Commerciële Economie maak je kennis met de basisbegrippen van Marketing en Sales. Je leert in een korte tijd een marketing analyse uit te voeren en een advies te formuleren. 

    Communicatie

    Bij het onderdeel Communicatie ga je aan de slag met een case omtrent communicatie. Hierbij komen begrippen aan de orde als naamsbekendheid, doelgroepen en creatieve concepten/advisering. 

    Placeholder for Fontys video
    Doe basiskennis op op het gebied van Marketing en Sales en Communicatie.

    In vijf bijeenkomsten kijk je vanuit de invalshoek van een communicatieadviseur, een marketing-adviseur naar een aantal vraagstukken die in de opleidingen ‘Communicatie’, ‘Commerciële Economie’ aan bod komen.

    Daarvoor zet je jouw onderzoeksvaardigheden in en ontwikkelt deze door deze toe te passen op een praktijkvraagstuk zoals dat in het hoger beroepsonderwijs van je verwacht wordt. Je reflecteert op de betekenis van deze ervaring voor jou in jouw proces om tot een passende studiekeuze te komen, met als doel om jouw vervolgstappen in dat proces duidelijk te krijgen.

    Als je dit hbo voorbereidingsprogramma gaat volgen, ben je er zeker van dat je:

    • Basiskennis opdoet op het gebied van Marketing en Sales en Communicatie.
    • De markt gaat analyseren.
    • Leert hoe je een (marketing) advies oplevert.
    • Ontdekt hoe je een doelgroep bepaalt en communicatie advies opbouwt.
    • Leert wat de koppeling tussen mbo en hbo is op communicatie gebied.
    • Ontdekt welke stakeholders een rol spelen bij een vraagstuk.
    • Leert hoe je samen met je studiegenoten onderzoek doet naar een vraagstuk (met daarin het vergaren van informatie, analyseren en rapporteren/presenteren.
    • Een indruk krijgt van de vaardigheden, kennis en houding die van belang zijn om op hbo-niveau de opleiding Commerciële Economie / Communicatie te kunnen volgen.
    • Leer je reflecteren op je eigen handelen.
    • Inzicht hebt in hoe studenten de opleiding beleven en ervaren.
    • Meer duidelijkheid krijgt ten aanzien van de keuze tot het wel of niet verder studeren.

    Je kunt je tot 10 november aanmelden voor dit hbo voorbereidingsprogramma. Meld je snel aan, want het aantal plaatsen is beperkt.


    Data van de bijeenkomsten zijn:

    • vrijdag 24 november 2023
    • vrijdag 8 december 2023
    • vrijdag 15 december 2023
    • vrijdag 12 januari 2024
    • vrijdag 19 januari 2024

    Contactpersoon Commerciële Economie

    Stel je vragen aan Joost Wijen

    Contactpersoon Communicatie

    Stel je vragen aan Sabine Arkeveld

    Aanwezigheidsplicht

    Het 5-daags voorbereidingsprogramma wordt op locatie gegeven. 100% aanwezigheid is een voorwaarde voor deelname.

    Open Dag
    16 maart 2024
    Programma

    Heb jij al een paar opleidingen in gedachten? Fijn! Dan is het tijd voor de volgende stap. Bezoek onze open dag en kom sfeer proeven, want of het écht klikt merk je het beste op onze campus. Onze studenten en docenten leiden je met plezier rond.

    Onze open dag is op 16 maart, 2024.

    Wil jij erbij zijn? Laat je gegevens achter en krijg als eerste bericht.

    Meer weten over de opleiding Communicatie Eindhoven

    Scroll door de agenda en krijg een sneak preview van onze opleiding en het beroep. Je kunt onder andere proefcolleges volgen en opdrachten maken. Zo krijg je een beeld of de opleiding bij je past.

    Open de Sneak Preview

    Wil je weten hoeveel collegegeld je moet betalen voor deze opleiding? Ga dan naar de collegegeldmeter.
    Houd naast je collegegeld ook rekening met kosten voor introductie, boeken, readers, excursies en computer.   
    Op DUO kun je zien of je recht hebt op studiefinanciering of een studenten-reisproduct voor je OV-chipkaart. 

    Heb je geen goede laptop? Schaf er een aan! Programma’s als InDesign, Photoshop of Premiere vragen nogal wat rekenkracht en geheugen en ook een goed beeldscherm is geen overbodige luxe. Met een tablet alleen kom je er niet!

    Elke Apple Macbook Pro voldoet. Ze zijn stevig, hebben een goed scherm, gaan lang mee en hebben een prima accu.

    Voor een Windows-laptop adviseren we minimaal een Core i5 snelheid, minimaal 2.4 Ghz, minimaal 8 Gb intern geheugen en een sterke videokaart van Nvidea of AMD. Windowsversie 7 of hoger voldoet.

    Beide systemen – Apple en Windows – worden ondersteund door Fontys. Voor de opslag op harde schijf raden we een SSD harddisk aan. Ze schrijven en lezen niet alleen sneller dan een gewone harddisk, ze zijn ook nog eens schokbestendig

    Stap 1: Je meldt je aan via Studielink.
    Meld je, bij voorkeur, vóór 1 mei aan, zodat je nog ruim de tijd hebt om de stappen van je inschrijving te voltooien en je check-in gesprek te voeren.

    Aanmelden na 1 mei? Informeer bij de opleiding naar de mogelijkheden.

    Houd je Studielink berichten in de gaten, deze ontvang je ook op het emailadres dat je in Studielink hebt opgegeven. Vanaf half mei is het mogelijk om je betaalgegevens in te voeren in Studielink.

    Stap 2: Je wordt uitgenodigd voor de Studiekeuzecheck.
    De Studiekeuzecheck zorgt ervoor dat we je vanaf het begin begeleiding op maat kunnen bieden. Dat vergroot je kans op studiesucces. De studiekeuzecheck bestaat in ieder geval uit een digitale vragenlijst en een check-in gesprek met je opleiding. Tijdens het gesprek wordt het studiekeuzeadvies opgesteld en besproken. Uitgebreide informatie vind je op de Studiekeuzecheck, jouw check-in bij Fontys.

    Stap 3: Je regelt de machtiging voor de betaling van je collegegeld. Een machtiging afgeven kan vanaf 15 mei in je Studielink-dashboard, je ontvangt hierover een e-mail. De eerste incasso vindt plaats op of rond 25 september.  

    Als je je hebt aangemeld, betekent dit nog niet dat je al bent ingeschreven. Je bent pas inschreven zodra je aan alle inschrijfvoorwaarden hebt voldaan.

     

    Locaties en contact Communicatie