
Krijg een goed beeld van hoe jouw opleiding eruit gaat zien.
Communicatie is een breed vakgebied, je leert in vier jaar dus heel veel! Je start met de basis: begrijpen hoe mensen communiceren, merken bouwen en goede content creëren. Stap voor stap ontdek je waar jouw talenten liggen en specialiseer je je.
Gek op mensen!
Bij hbo Communicatie in Eindhoven leggen we nadruk op mensen en hun gedrag. Communicatie is namelijk altijd een wisselwerking tussen mensen, ook al deze mensen verbonden zijn aan een merk of organisatie. Ga je bij ons studeren, dan blink je na verloop van tijd uit in mensenkennis en weet je dus hoe je menselijk gedrag kunt sturen.
We leiden je op voor een beroep, daarom nemen we je vanaf de eerste dag serieus als professional. Je gaat aan de slag met echte opdrachtgevers en krijgt steeds meer vrijheid om je eigen pad te bewandelen. We moedigen je aan om het veld in te gaan en te kijken, praten en luisteren naar je doelgroep om op die manier wijzer te worden. Zo voel je op de dag dat je je diploma ontvangt: ik ben helemaal klaar voor mijn eerste baan!
Studeren in het HBO is echt wel iets anders dan de middelbare school of het MBO. Daarom geloven we in Eindhoven in een zachte landing. We laten je wennen aan ons onderwijs en wat daarin van je gevraagd wordt. We laten je ieder kwartaal vanuit een andere invalshoek naar communicatie kijken. Merken, social media, influencers, events organiseren, media; het komt allemaal voorbij. En vanaf dag één ga je aan de slag voor echte opdrachtgevers, of het nu is om de nieuwe WK-snack voor Mora te bedenken en promoten of een nieuw parfum voor Van Gils in de markt te zetten. Tel alles op en na twaalf maanden ken je je toekomstige vakgebied een stuk beter.
Aan het eind van het eerste jaar kun je eventueel kiezen voor de afstudeerrichting Communicatie - Advertising. Die leidt je op voor een carrière in de creatieve bureauwereld.
Je bent gewend aan ons onderwijs en weet wat communicatie is. Tijd voor de volgende stap. De opdrachten worden uitdagender, de inhoud complexer en de vrijheidsgraden groter. Je activeert vrijwilligers om zich rond wedstrijden in te zetten voor PSV. Of je activeert mensen om geld te doneren aan goede doelen zoals Make-a-Wish. Daarbij word je uitgedaagd om zelf actief op zoek te gaan naar relevante kennis en ben je vrij om je steeds meer te richten op onderdelen van het vak die jij interessant vindt. Stap voor stap wordt jouw profiel duidelijker zichtbaar. En je hebt de stage en de vrije ruimte (beide duren een halfjaar) om dat maximaal te laten zien.
Tijdens je stage ga je een semester lang fulltime aan de slag voor een zelf te kiezen organisatie. Dat kan variëren de communicatieafdeling van een groot bedrijf tot een communicatiebureau en alles wat daar tussenin zit. Droom je ervan om naar het buitenland te gaan? Grijp je kans!Dat geldt ook voor de vrije ruimte. Dat is een semester waarin je je verdiept in een onderwerp van jouw keuze. Wil je je verder verdiepen in communicatie of juist iets totaal anders doen zoals Chinees leren, grafisch design onder de knie krijgen of fotografie oefenen? Het kan. Binnen of buiten Fontys, in binnen- of in buitenland. Jij kiest.
Het laatste jaar. Je bent er bijna klaar voor. Omdat je op de drempel van je carrière staat, zorgen we ervoor dat het afstudeerjaar zoveel mogelijk lijkt op de beroepspraktijk: je bepaalt zelf hoe je de leeruitkomsten aantoont die recht geven op een diploma. Ondersteund door medestudenten waarmee je een team vormt en docenten die je coachen, ontwikkel je een eigen plan voor de laatste twee semesters. Wat wil je leren, waar wil je dat doen, welke opdrachten passen het best bij jou, hoe ga je die opdrachten werven, met wie wil je samenwerken? Allemaal knoppen waar je zelf aan draait en die leiden tot een portfolio dat je ticket vormt voor de beroepspraktijk.
Communicatie is een breed vakgebied, je kunt er van alles mee worden. En je hebt vier jaar de tijd om uit te zoeken wat je wilt. Tenzij je naar de opleiding bent gekomen met het plan om te gaan voor een carrière als conceptcreatief in de bureauwereld. Of aan het eind van jaar 1 weet dat dat het moet worden. In dat geval kies je voor de afstudeerrichting Advertising en dompel je je onder in de wereld van concepten, campagnes en (reclame)bureaus.
Advertising is niet voor niets een onderdeel van de hbo studie Communicatie. Een aantal zaken is namelijk hetzelfde. We zijn een HBO-opleiding dus onderzoek, strategievorming, ideeontwikkeling en realisatie zijn altijd aan de orde. En net als de moederopleiding Communicatie, gelooft de afstudeerrichting Advertising heilig in mensenkennis als basis voor succesvolle communicatie.Het verschil met Communicatie zit in het beroepsprofiel; bij Advertising weet je vanaf begin jaar twee scherp waar je naartoe werkt. Dat verklaart het tweede verschil; waar Communicatie allerlei verschillende opdrachten doet, train jij telkens weer het ontwikkelen van concepten en het bouwen van campagnes. Uiteraard doe je dat met en voor de beste reclamebureaus van Nederland, zodat je de branche op je duimpje leert kennen.
Creatieve Communicatie
Wil jij ontdekken hoe je mensen raakt met mooie merken, originele belevenissen en inspirerende content? Kom dan Communicatie studeren in Tilburg! Bij ons leer je het verschil te maken door creatief te denken en doen. Beheer jij straks de socials van je favoriete fashion label? Bedenk jij de campagne die iedereen laat aftellen naar hét festival van het jaar? Of zorg jij voor de communicatie die een gemeente en inwoners meer met elkaar verbindt? Ons onderwijs sluit aan bij jouw toekomst!
Waarom kiezen voor deze opleiding?
In je eerste jaar maak je kennis met de wereld van communicatie. Je leert zelf professionele producten maken, zoals een magazine, een podcast of een reclamecampagne voor een echt merk. Daarbij werk je aan opdrachten die passen bij jouw interesses, bijvoorbeeld muziek, mode, evenementen of media.
Ook ontwikkel je belangrijke skills: schrijven voor een merk, werken met AI, vormgeving, concepten bedenken en samenwerken. Creativiteit speelt steeds een grote rol: je leert anders te kijken, originele ideeën te bedenken en die aan anderen te presenteren. Aan het eind van je eerste jaar heb je een stevige basis aan kennis, vaardigheden én verbeeldingskracht.
In de hoofdfase leer je onder andere meer over branding, onderzoek en nieuwe media. Je brengt die kennis in de praktijk bij opdrachtgevers als Steve Madden, KLM, Warner Music, LEGO en Citymarketing Tilburg. Bijvoorbeeld door het opzetten van een socialmediacampagne of het organiseren van een event.
Je loopt ook stage bij een bedrijf dat bij jou past en kiest een minor om je verder te verdiepen of juist te verbreden. Je hebt veel mogelijkheden en kunt zelfs naar het buitenland. De hoofdfase vormt zo een belangrijke stap naar specialisatie en zelfstandigheid.
In je laatste jaar ga je afstuderen en ontwikkel je jezelf tot strategisch communicatieprofessional met visie en lef. Je werkt zelfstandig aan complexe vraagstukken voor echte opdrachtgevers. Dat kan bijvoorbeeld gaan over hoe een festival zijn duurzame imago kan verbeteren of hoe een modemerk een nieuwe generatie jongeren bereikt. Je onderzoekt, bedenkt strategieën en presenteert je oplossing. Zo laat je zien dat je klaar bent voor het werkveld!
Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.
Meld je aan voor de open dag, een online voorlichting of één van de andere activiteiten om kennis te maken met de opleiding.
We helpen je graag verder.