Sprint naar content

Digital Marketing

Startmoment(en)
September, February
Locatie
Tilburg
ECTs
30
Duur
20 weken
Contacturen
25 per week

  • Over deze minor
  • Specialisaties
  • Opzet
  • Minor regeling
  • Minor voorlichtingen
  • Aanmelden
  • Contact
  • Ingangseisen
  • Toetsing
  • Rooster & Data

Over Digital Marketing – Big Data Marketing

Wil jij jezelf onderdompelen in de wereld van digital marketing en (big) data? Wil je begrijpen hoe organisaties als Coolblue, Bol.com, Facebook, Booking.com, Google en AirBnb (big) data gebruiken om online succesvol te zijn en wil je kennis maken met allerlei nieuwe technologieën op dit gebied? Dan is de minor Digital Marketing écht iets voor jou.

In deze minor staan real life cases, gastcolleges, inspirerende werkvormen en vooral veel zelf in de praktijk doen centraal. De minor is opgezet in samenwerking met onze Partners in Education & Innovation en relevante spelers in het werkveld. Het curriculum sluit dus goed aan op de vraag vanuit de praktijk. Omdat je zelf invulling geeft aan de leeruitkomsten door je eigen leerdoelen te definiëren, heb je zelf in hoge mate invloed op welke tools, technieken of methodes je jezelf in wil verdiepen.

De minor Digital Marketing wordt uitgevoerd in Tilburg en kent 2 tracks:

1. Online marketing

De focus is hier meer allround: een combinatie van moderne ICT-middelen, data en marketing. Zo leer je over:

  • Webanalytics & advertising
  • Customer journeys en klantprofielen
  • Key Performance Indicators (KPI)
  • Advertising, socials en zoekmachine marketing
  • Conversie-optimalisatie
  • Data-analyse, -verrijking en –visualisatie
  • (Web)development en nieuwe digitale tools zoals chatbots en voice-assistants
  • Usability, neuromarketing en design

Functie profielen die hier bij horen zijn bv UX & Conversie specialist, Content marketeer, Growth Hacker of Online vindbaarheidsexpert.

2. Big Data marketing

De focus ligt hier op de het gebruik en de combinatie van verschillende soorten (Big) data bronnen voor marketingdoeleinden. Zo leer je over:

  • Het gebruik van Big Data tools voor data-driven marketing zoals:

    • Doen van voorspellingen over consumentengedrag (predictive analytics, business intelligence)
    • Sturen van reputatiemanagement bij bedrijven
    • Positioneren van nieuwe producten en diensten in de markt
  • Het verzamelen en opschonen van data uit diverse databronnen (ETL proces automatisering met bijvoorbeeld R of Python, Tableau Prep, Excel Powerquery)
  • Het combineren van kennis uit numerieke data, visuele data, teksten en zelfs video. (Data extractie via tekst-mining of web scripting d.m.v. bijvoorbeeld R, Python & SQL)
  • Data-analyse, -verrijking en –visualisatie

Denk hier aan een functie profiel als Data-driven marketeer of Marketing intelligence specialist.

Na een gedeelde oriëntatie periode met workshops uit beide tracks ga je de verdieping in van jouw track, waarbij je uiteraard ook van de lesactiviteiten van de andere track gebruik kan maken. De leeruitkomsten vul je daarna zelf in, passend bij jouw gekozen track.

In de minor Digital Marketing gaan studenten met diverse achtergronden met elkaar aan de slag om van elkaar en de betrokken partnerbedrijven leren.  Als student werk je met praktijkvoorbeelden van digital marketingbureaus, webshops, startups en andere grote spelers uit de digital marketingwereld.

Uiteraard werk je aan echte opdrachten voor onze partnerbedrijven. We verwachten van je dat je externe certificeringen behaalt, zoals via Google Analytics of Datacamp. Ook verwachten we dat je buiten de muren van de opleiding gaat kijken bij evenementen of congressen. Zelf kennis (leren) opdoen en toepassen is een cruciale vaardigheid in dit vakgebied.

Na de minor herken je signalen van de doelgroep door middel van het gebruik van (big) data en zet je tools in om deze op de juiste tijd en plaats te bereiken. Bedrijven staan te springen om studenten die deze specialistische kennis en vaardigheden kunnen toepassen, die moderne data-driven marketing écht begrijpen en die in staat zijn om een brug te slaan tussen de wereld van data, techniek en die van marketing en business development.

Hier kun je de geldende minorregeling voor het komend schooljaar downloaden. Het doel van de minorregeling is je te informeren over wat je als student gaat leren in de minor, hoe de toetsing er uit ziet en wanneer je de minor hebt afgerond. Aan de tekst in de minorregeling kunnen studenten rechten ontlenen.

Heb jij al nagedacht over je minorkeuze? Wil je jezelf verder in je vak verdiepen, of juist iets totaal anders doen? Je minorkeuze kan best lastig zijn. Het belangrijkste is dat je iets kiest dat écht bij jou past. Zo kun je jezelf onderscheiden van anderen en je studie nog persoonlijker maken. Maar hoe kies je dan? En waaruit kun je kiezen?  

(Online) minor voorlichtingsweek
Om je te helpen met je keuze organiseren we een (online) minor voorlichtingsweek in november. Tijdens deze voorlichtingen kom je meer te weten over de inhoud van de minoren en kun je eventuele vragen stellen. Vanaf oktober kan je je hier inschrijven voor de voorlichtingsweek.  

 

Aanmelden voor deze minor

Februari

Aanmeldperiode voor minor die start in februari loopt van 1 juli 2023 t/m 15 december 2023.

September

Vanaf 1 februari 2024 (00:00) kun je je aanmelden voor de minors die starten in september 2024. De inschrijfperiode hiervoor sluit uiterlijk op 1 juli 2024.

Let op: Minors kunnen een numerus fixus instellen, waarbij de inschrijving sluit als de minor vol zit, dus zorg dat je jouw keuze op tijd maakt!


    Om te kunnen deelnemen aan de minor moet de student:

    • De propedeuse behaald hebben of;
    • Toestemming hebben van de examencommissie van zijn opleiding.
     
    Heb je vragen of wil je meer informatie?
    Neem dan contact op met Hanneke Dam via:
    telefoonnummer 06 18889089 of via mail.

    Zie voor de ingangseisen de minorregeling. Met name het behouden van diversiteit van studieachtergrond is een waarborg om een goede omgeving te creëren waarin je ook van elkaar kan leren. We verwachten geen voorkennis op het gebied van ICT.

    Digital marketing wordt getoetst door middel van een portfolio waarin je je bewijzen voor de leerdoelen verzamelt en voorziet van reflecties en feedback. Voor meer info zie ook de minorregeling.