Sprint naar content

Master Educational Needs

Student master opleiding Educational Needs in zijn werk in de klas

Master Educational Needs

2 jaar
Start september
Nederlands
Master
Deeltijd
Eindhoven
Tilburg
's-Hertogenbosch
Sittard
Bergen op Zoom
Utrecht
Rotterdam
Nijmegen

Wil jij als onderwijsprofessional bijdragen aan ontwikkelkansen voor leerlingen of studenten?

Hoe werkt aanmelden?

Deadline: 1 september en 1 januari

Kennismaken?

Proefstuderen, open dagen en meer

Een betekenisvolle specialistische rol binnen het onderwijs

Met de masteropleiding Educational Needs leer je kijken naar ontwikkelkansen in het onderwijs. Ons uitgangspunt is dat iedereen een plek verdient in de maatschappij, ongeacht zijn of haar mogelijkheden. Welke complexe onderwijsvraagstukken trekken jouw aandacht?

Past de opleiding master Educational Needs bij jou?

  • Je wilt je specialiseren in educational needs binnen het onderwijs.

    Kies uit ruim 50 modules de thema's die bij jou passen. Of volg losse modules.

  • Je hebt een werkplek om je kennis toe te passen en feedback op te halen.

    Naast je masterstudie ben je bij voorkeur actief in het onderwijs.

  • Jij wilt studeren in je eigen tempo.

    Met je studentcoach stel je een studieroute op maat samen.

Bekijk ook deze opleidingen

In mijn klas mogen verschillen er zijn

Eline

Student Masteropleiding Educational Needs

Wat wekte je interesse voor de master EN?

Ik werk al vanaf het begin van mijn loopbaan als docent Gezondheidszorg en Welzijn in het mbo met niveau 2 studenten. Niveau 3 en 4 heb ik ook geprobeerd, maar dat is toch meer vakgericht. Wat mij juist heel erg interesseerde was het groepsdynamische proces: hoe gaan ze met elkaar om, hoe werken ze samen? Om dat te begeleiden en te coachen vond ik zo interessant. Maar ik miste wel de tools om dieper in te gaan op zaken als groepsprocessen, gedrag en gedragsproblematiek, en ik zag ook collega’s worstelen met dat probleem. Ik dacht: ‘Wat zou het mooi zijn als ik dat op een andere manier zou kunnen bekijken en daarmee het team ook vooruit kan helpen, zodat er misschien veranderingen en vernieuwingen doorgevoerd kunnen worden die echt ergens op gebaseerd zijn. Zo kwam ik bij de master Educational Needs terecht. Ik heb wel lang getwijfeld om een master te gaan doen naast mijn fulltime baan. Maar ik heb toch de stap gezet en ik ben heel blij dat ik vorig jaar gestart ben.’

Wat was voor jou nu de uiteindelijke trigger om het toch te gaan doen, na je twijfels?

Ik liep dus tegen dingen aan in de klas en wilde mezelf professionaliseren, maar ik wilde ook aan de slag met het team. Het leek mij interessant om te kijken hoe de visie van mijn school en matcht met ons team en met mij als leraar. Door de master EN opleiding heb ik een stuk theorie om op terug te vallen, wanneer ik op mijn school aan de slag ga met bepaalde vraagstukken.’

Hoe gaat dat nu?

‘Ik ben vorig jaar met het portfolio meesterschap de groepsdynamische processen gestart, heb veel over sociaal-emotionele ontwikkeling geleerd en dat was enorm interessant. Je duikt echt de verdieping in. Ik vond het heel fijn en had weinig moeite met wennen aan de studie. Ik had ook vrij snel de visie op mijn studie te pakken. Ik was denk ik wel sneller dan veel van mijn medestudenten. Maar sommigen hebben naast baan en studie ook kinderen en dan is het best even een puzzel om alles geregeld te krijgen.’

Hoe ervaar je de studie in combinatie met je fulltime baan en thuis?

Voor mij is het heel goed te doen. Sommige medestudenten hebben een gezin met (jonge) kinderen, en dan is het wel echt gewoon druk om werk, gezin en studie te combineren en moet je goed plannen. Ik startte in coronatijd en toen werd de studie grotendeels online aangeboden en dat vond ik heel fijn. Het scheelt toch een hoop reistijd, en ik kan prima omgaan met online lessen. Nu wordt nog steeds een deel van de lessen online aangeboden.’

Heb je nog iets verrassends over jezelf ontdekt tijdens de studie?

‘Nou, ik dacht altijd dat begeleiding en coaching niks voor mij was. Maar sinds ik de master EN volg ben ik anders gaan kijken naar het begeleiden van nieuwe collega’s. Mensen die bijvoorbeeld aan een omscholingstraject zijn begonnen en al vrij snel voor de klas komen te staan. Ik begeleid nu enkele nieuwe collega’s en dat vind ik echt heel leuk. Ik besef hoe belangrijk coaching door collega’s op de werkvloer is. Overigens heb ik zelf geen collega’s die met dezelfde studie bezig zijn als ik, maar ik heb wel een hele fijne werkplekbegeleider die de master EN ook heeft gedaan. Aan haar heb ik een fijne sparring partner.’

Wat merk je in je dagelijks werk van de kennis die je hebt opgedaan bij de opleiding?

‘Ik merk dat ik voorheen vaker in problemen dacht en nu denk ik eerder: ‘Voor elk probleem is wel een oplossing’. En ik had vaak het gevoel dat ik dingen alleen moest doen, terwijl ik nu vaak denk: ‘we doen dit als team’. Dus daar kijk ik nu echt anders tegenaan. En een van de belangrijkste dingen die ik heb geleerd is dat ik mijn studenten nu meer als individuen zie in plaats van alleen maar als groep. Ik vraag me nu eerder af: ‘wat heeft deze student nodig?’ Voor ik met deze studie begon dacht ik dat ik iedereen in de klas hetzelfde moest behandelen, maar nu besef ik dat verschillen er mogen zijn. Dat je je studenten ook anders màg behandelen.’

Door de studie ben ik in gaan zien waarom maatwerk soms nodig is. Ik denk eerst goed na voor ik bijvoorbeeld een bepaalde interventie inzet bij een student. Maar het is tegelijkertijd soms lastig om aan mijn studenten uit te leggen waarom ik hen de ene keer individueel behandel en de andere keer als groep. Maar dat zie ik als een uitdaging!’

Wat vind je nog meer waardevol aan de studie?

Oh, dat is een heleboel. Wat ik vooral heel prettig vind is dat de docenten heel kundig zijn, en dat er ook veel praktische tips worden gegeven. Het is ook erg fijn dat je best veel eigen keuze en ruimte hebt in hoe je de studie indeelt, dat is echt een groot verschil met veel andere onderwijsmasters. Die zitten vaak veel strakker in elkaar met veel verplichtingen. De master EN sluit echt aan bij je werk als leraar. Ik heb inmiddels een boekenkast vol met literatuur die aansluit op de studie. Uit een van die boeken heb ik vragen gehaald die ik gebruik bij gesprekken met mijn studenten. Laatst zat er een keer een collega bij, en het viel haar op dat ik die gesprekken heel anders voer dan voorheen. Ik stel mijn vragen op een andere manier, met meer open vragen waardoor studenten uitgedaagd worden om na te denken over hun antwoord. Dat is echt een voorbeeld van iets wat je niet leert op de lerarenopleiding. Ik zie de master EN dan ook echt als een verdiepende opleiding na de lerarenopleiding, afgestemd op de behoeften van jou als student.’

Docent van de opleiding master Educational Needs
Jouw opleiding

Verdiep je in gedrag, leren en/of begeleiden

De Master Educational Needs bestaat uit een generiek en een specifiek inhoudelijk deel. Op basis van jouw interesses maak je jouw eigen keuzes. Je kennis pas je toe op je werkplek en verwerk je in portfolio's. Deze kennis verwerf je vanuit de modules of door eerder opgedane relevante ervaringen.

Jouw opleiding

Wat ga je leren?

  • Je ontwikkelt visie op Educational Needs en werkt aan je onderzoekend vermogen.

    Je analyseert complexe onderwijsvraagstukken en denkt kritisch na over aanpassingen hierin.

  • Je leert de ontwikkelkansen van leerlingen of studenten herkennen.

    Je benadert diversiteit vanuit meerdere invalshoeken en gaat innovatief om met vraagstukken.

  • Jij kiest de thema's die bij jou passen.

    Denk aan leiderschap, begaafdheid, gedrag- en leerproblematiek, motoriek of het jonge kind.

Jouw opleiding

Hoe zien de komende 1 tot 2 jaar eruit?

Je kunt de master in één tot twee jaar afronden. De bijeenkomsten zijn fysiek en deels online. Je werkt in je portfolio's aan de onderzoeksvraag voor jouw (leer)werkplek. Daarbij word je begeleid door de student- en werkplekcoach. Ook is het mogelijk alleen losse modules te volgen.

Studenten van de master opleiding Educational Needs zijn aan het leren
Jouw toekomst

Jij bent straks een gewilde professional in het onderwijs

Na deze opleiding bezit je de internationaal erkende titel Master of Education. Binnen het onderwijs is veel vraag naar ondersteuning en advies bij educational needs. Je kunt bijvoorbeeld aan de slag als gedragsspecialist, leerspecialist of begeleidingsspecialist.

Toelating & aanmelden

Toelatingseisen

  • Met een relevante afgeronde bacheloropleiding word je toegelaten.

    Bekijk de volledige toelatingseisen voor de onderwijsachtergrond die nodig of gewenst is.

  • Heb je niet de juiste vooropleiding?

    Je kunt mogelijk toch toegelaten worden. Bekijk de volledige toelatingseisen.

De campus

Kom studeren bij Fontys en ontwikkel jezelf tot een gewilde professional

Onze campussen bieden veel om jouw talent en kennis optimaal te ontwikkelen en te laten bloeien.

Kosten opleiding

Benieuwd wat deze opleiding kost?

Bereken je collegegeld met de collegegeldmeter. Buiten collegegeld heb je ook andere kosten zoals literatuur en materialen.

In sommige gevallen is subsidie mogelijk. Ontdek hier alle subsidiemogelijkheden

Collegegeld berekenen

Master Educational Needs

Startdatum

September

Taal

Nederlands

Opleidingsduur

2 jaar

Opleidingstype

Master

Opleidingsvorm

Deeltijd

Locatie(s)

Eindhoven, Tilburg, 's-Hertogenbosch, Sittard, Bergen op Zoom, Utrecht, Rotterdam, Nijmegen

Specificaties

Master Educational Needs

Startdatum

September

Taal

Nederlands

Opleidingsduur

2 jaar

Opleidingstype

Master

Opleidingsvorm

Deeltijd

Locatie(s)

Eindhoven, Tilburg, 's-Hertogenbosch, Sittard, Bergen op Zoom, Utrecht, Rotterdam, Nijmegen

Deadline: 1 september en 1 januari

Hoe werkt aanmelden?

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

Master Educational Needs

Van aanmelden tot starten

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

  • Start met Kennismaken

    Krijg een goed beeld van de opleiding tijdens een open avond of online voorlichting.

    Bekijk de agenda van de opleiding
  • Aanmelden

    Doe dit uiterlijk vóór 1 september.

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink
    Bij enkele opleidingen is instromen gedurende het studiejaar mogelijk.
  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede Start vind je alles wat je nodig hebt voor een goed begin van je studie, waaronder benodigde materialen en informatie over je eerste lesweek.

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

  • Start met Kennismaken

    Krijg een goed beeld van de opleiding tijdens een open avond of online voorlichting.

    Bekijk de agenda van de opleiding
  • Aanmelden

    Doe dit uiterlijk vóór 1 september.

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink
    Bij enkele opleidingen is instromen gedurende het studiejaar mogelijk.
  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede Start vind je alles wat je nodig hebt voor een goed begin van je studie, waaronder benodigde materialen en informatie over je eerste lesweek.

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

  • Start met Kennismaken

    Krijg een goed beeld van de opleiding tijdens een open avond of online voorlichting.

    Bekijk de agenda van de opleiding
  • Aanmelden

    Doe dit uiterlijk vóór 1 september.

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink
    Bij enkele opleidingen is instromen gedurende het studiejaar mogelijk.
  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede Start vind je alles wat je nodig hebt voor een goed begin van je studie, waaronder benodigde materialen en informatie over je eerste lesweek.

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

  • Start met Kennismaken

    Krijg een goed beeld van de opleiding tijdens een open avond of online voorlichting.

    Bekijk de agenda van de opleiding
  • Aanmelden

    Doe dit uiterlijk vóór 1 september.

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink
    Bij enkele opleidingen is instromen gedurende het studiejaar mogelijk.
  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede Start vind je alles wat je nodig hebt voor een goed begin van je studie, waaronder benodigde materialen en informatie over je eerste lesweek.

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

  • Start met Kennismaken

    Krijg een goed beeld van de opleiding tijdens een open avond of online voorlichting.

    Bekijk de agenda van de opleiding
  • Aanmelden

    Doe dit uiterlijk vóór 1 september.

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink
    Bij enkele opleidingen is instromen gedurende het studiejaar mogelijk.
  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede Start vind je alles wat je nodig hebt voor een goed begin van je studie, waaronder benodigde materialen en informatie over je eerste lesweek.

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

Studiekeuzeactiviteiten

Kennismaken met Master Educational Needs

Meld je aan voor de Open dag, een online voorlichting of één van de andere activiteiten om kennis te maken met de opleiding.

Heb je een vraag?

We helpen je graag verder.

Stel je vraag aan de opleiding in Tilburg

Stel je vraag aan de opleiding in Eindhoven

Stel je vraag aan de overige leslocaties

Stel je brede vraag aan Fontys Pro Educatie

Vragen die wij vaak krijgen

Ja, dat kan zeker. Deze masteropleiding wordt erkend door de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) in het educatieve domein. Doordat de master op verschillende leslocaties en deels online wordt aangeboden, kun je de reisafstand beperken. Lees meer over studeren als Vlaamse student.

Educational Needs is een masteropleiding op hbo-niveau. Na het afronden van de studie krijg je de internationaal erkende titel Master of Education.

Het is wenselijk als je in het onderwijs werkt of stageloopt, maar je kunt ook een verzoek doen tot goedkeuring van een andere werkplek. Daarbij dien je aan te tonen hoe je aan de eisen van de opleiding en het aantonen van de benodigde bekwaamheden denkt te kunnen voldoen. Lees meer over werkplekleren.

Ja, dit is mogelijk. Als je (nog) geen volledige master wilt doen, kun je ook modules volgen. Je ontvangt dan een bewijs van deelname. Wil je alsnog de master doen dan kun je de reeds gevolgde modules inzetten voor je portfolio. Lees alles over het volgen van losse modules uit onze master.

De masteropleiding Educational Needs kun je binnen één tot twee jaar afronden, afhankelijk van het aantal modules en afstudeerrichtingen die je kiest en of je eerder opgedane ervaring en bekwaamheden inbrengt.

Ja, de Master Educational Needs biedt een instroommoment in januari aan. Deze wordt aangeboden in Tilburg. Meer informatie.