Werk maken van Leven Lang Ontwikkelen in ZIC en ZIN
LLO voor professionals is belangrijk om de uitdagingen in de gezondheidszorg het hoofd te bieden. Tegelijkertijd maakt juist die druk het lastig om LLO te integreren in de hectiek van alledag. Hoe ga je om met zulke paradoxen? En hoe zorgen we er vanuit partnerschap tussen onderwijs en zorg voor dat (beginnend) professionals stevig staan, zich uitgedaagd voelen en samen oplossingen zoeken die de praktijk vooruitbrengen? Het project ‘Werk Maken van LLO’ werkt als een drietrapsraket. In hun lokale praktijken (ZIC en ZIN) ontwikkelden LP-ers aanpakken om het leven lang ontwikkelen en de leercultuur te bevorderen. Tegelijk verdiepen LP’ers hun rol als aanjagers van leerprocessen en werkplekcultuur door middel van actieonderzoek in hun eigen praktijk. LP’ers werden daarbij ondersteund via zes gezamenlijke thematische sessies, waarbij art-based learning, actieonderzoek en intervisie de voornaamste leermethodieken zijn. Door de lokale processen én het collectieve proces via participatief actieonderzoek te volgen en verdiepen, wordt praktijkkennis ontwikkeld over het stimuleren van het leren van professionals binnen ZIC/ZIN en de rol die de LP’er daarin heeft.
Diverse initiatieven zijn inmiddels op gang gekomen rondom thema’s zoals feedback, sociaal leren en coaching. Ook meer specifieke activiteiten rondom het welzijn van startende verpleegkundigen, scenario-leren en de inzet van kunst als dialooginstrument en Deep Democracy krijgen vorm.Deelnemende Lecturer Practitioners ontmoeten elkaar elke twee maanden om ideeën en ervaringen uit te wisselen en mee te nemen naar de eigen praktijk. In één van de bijeenkomsten werd het proces treffend omschreven als “een trein waar steeds meer mensen op willen stappen”. In het begin moest er flink geïnvesteerd worden om beweging te krijgen, maar gaandeweg sloten steeds meer professionals aan. Een andere LP’er merkt op dat door ruimte te maken voor dialoog en klein te beginnen, het vertrouwen ontstond om gezamenlijk te leren. Tegelijkertijd blijft de uitdaging bestaan om niet alleen de meest betrokkenen te bereiken, maar juist ook die bredere groep professionals die minder vanzelfsprekend aanhaakt.

Auteur: Nard van den Langenberg