City Deal Kennismaken
Binnen de City Deal Kennismaken hebben we de ambitie om elke student aan de slag te laten gaan met een vraagstuk van inwoners uit Eindhoven, Tilburg en Helmond
Lopend
Het lectoraat Inclusieve Regio onderzoekt hoe we vormgeven aan solidariteit in regio’s waarin verschillen tussen mensen steeds groter worden. Het is een zoektocht naar evenwicht tussen diversiteit en eenheid.
De afgelopen eeuw laat zich kenmerken door groei. Mensen kunnen steeds meer. Mensen hebben steeds meer. Mensen bewegen zich vrij in eigen land en reizen de hele wereld over. Landsgrenzen vervagen. Velen zijn gewend geraakt aan dat wat ze willen ook beschikbaar is. Of beschikbaar kan worden gemaakt. De eigen, unieke, identiteit is belangrijk geworden.
Tegelijkertijd verandert het klimaat. Het verandert snel en in de verkeerde richting. Daarnaast is er een steeds groter wordende groep mensen die niet profiteert van deze groei. Zij ondervinden structurele problemen bij het deel (blijven) nemen aan het maatschappelijk leven. Bijvoorbeeld werkende mensen die in financiële problemen komen vanwege stijgende kosten van voedsel, energie en brandstof. Of mensen die kampen met fysieke, sociaal emotionele en/of psychische uitdagen. Maar niet over een toereikend sociaal netwerk beschikken voor steun. Met groei is ook ons consumptiegedrag veranderd. Niet alleen zijn we meer verschillende dingen gaan gebruiken. We gebruiken ook meer verschillende dingen tegelijkertijd. Daarbij hebben we weinig aandacht voor de sporen die we achterlaten. We vervuilen meer dan dat we opruimen. Of dan de natuur kan herstellen.
Willen we een leefbare planeet en solidaire samenleving – nu en in de toekomst - dan staan we voor een zoektocht met elkaar. Een samenleving waarin iedereen mee kan blijven doen op een manier die hij/zij zelf wil – zonder daarbij de planeet uit te putten – vraagt om onderlinge saamhorigheid. Het vraagt om samen kleine stappen zetten voor groot verschil.
Doelstellingen
Drie doelstellingen staan centraal:
Binnen de City Deal Kennismaken hebben we de ambitie om elke student aan de slag te laten gaan met een vraagstuk van inwoners uit Eindhoven, Tilburg en Helmond
Lopend
Dit onderzoeksproject wil met bestaande en nieuw te verzamelen empirie, klantreizen in kaart brengen en taken, rollen en verantwoordelijkheden formuleren.
Lopend
Dit onderzoeksproject verbetert de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling door de samenwerking en processen tussen lokale teams en Veilig Thuis te optimaliseren
Lopend
Dit project richt zich op laaggeletterdheid in Nederland
Lopend
Binnen dit promotieonderzoek wordt inzichtelijk gemaakt wat het betekent voor betekenisvolle anderen (partners, kinderen, broers/zussen) om samen te leven met iemand met een ernstige psychiatrische aandoening
Lopend
Dit project beoogt inzicht te bieden op de invloed van burgers op, en daarmee handvatten voor, de toekomst voor de textielindustrie
Lopend
Dana Feringa (1982) is socioloog en orthopedagoog. Vanaf 2007 combineerde zij een promotieonderzoek aan de Universiteit van Amsterdam met het docentschap bij Fontys Hogeschool. Vanaf 2014 is zij verbonden aan het lectoraat Sociale Veerkracht. Eerst als associate lector later als waarnemend lector en verantwoordelijk voor onderzoek naar transformatievraagstukken in het sociaal domein. Feringa is tevens toezichthouder bij het Summa College. Zij zet zich in voor samenwerking tussen inwoners, kennisinstellingen, overheid en bedrijfsleven en samenwerking binnen de kennis- en onderwijswaaier ten gunste van maatschappelijke impact. Ook het onder haar leiding uitgevoerde onderzoek vindt op inclusieve wijze plaats, daar waar mogelijk met betrokkenheid van inwoners.
We staan voor grote uitdagingen met elkaar. Hoe houden we de planeet leefbaar voor de kinderen van onze kinderen? Hoe blijven we een beetje aardig tegen elkaar, nu en in de toekomst? Vraagstukken die we als beroepskrachten alleen niet op kunnen lossen. We zijn als burgers allemaal aan zet. In deze rede laat Dana zien hoe burgerschapsstijlen hierbij behulpzaam kunnen zijn.
Overbeek, S., & Feringa, D. (2024). De inwoner als ervaringsdeskundige voor een duurzame textielsector
Assink, S., Feringa, D., & Verhagen, M. (2023). Van lineair naar circulair. Lectoraat Inclusieve Regio.
Feringa, D. (2023).Youth Participation and Policy Making. In:Applied Human Rights.Wageningen: Academic Publisher.
Assink, A., Feringa, D., & Verhagen, M. (2023).Preventieve aanpak partnergeweld.Eindhoven: Fontys Hogeschool
Overbeek, S., & Feringa, D. (2023).MKB Drive –Community Building. Eindhoven: Fontys Hogeschool
Heinrichs, E., & Feringa, D. (2022). No shhhame. Eindhoven: Fontys Hogeschool.
Verhagen, M., Middendorp, I., Feringa, D., & Assink, A. (2022). Factsheet. Pleegzorg beweegt: op zoek naar kansen voor innovatie en ontwikkeling. Eindhoven: Fontys Hogeschool.
Verhagen, M., Middendorp, I., Feringa, D., & Assink, A. (2022). Pleegzorg beweegt: op zoek naar kansen voor innovatie en ontwikkeling. Eindhoven: Fontys Hogeschool.
Overbeek, S., & Feringa, D. (2022). Inclusieve waardencreatie voor een circulaire samenleving. Eindhoven: Fontys Hogeschool
Assink, A., Verhagen, M., & Feringa, D. (2022). Ouderemishandeling: een verborgen wereld. Eindhoven: Fontys Hogeschool
Lieshout, H., van, & Feringa, D. (2022). Samensturing in de maatschappelijke opvang. Eindhoven: Fontys Hogeschool
Sanden, J., van der, Peels, F., & Feringa, D. (2022). Jongerenwerkplaats: het gaat niet om wat je kunt, maar om wie je bent. Eindhoven: Fontys Hogeschool.
Sanden, J., van der, Peels, F., & Feringa, D. (2022). Verschil maken voor de jeugd in een complex jeugd(hulp)systeem. Eindhoven: Fontys Hogeschool.
Sanden, J., van der, Peels, F., & Feringa, D. (2022). Factsheet: verschil maken voor de jeugd in een complex jeugd(hulp)systeem. Eindhoven: Fontys Hogeschool.
Verhagen, M., Feringa, D., & Spit, N. (2022). Vrouwen- en gezinsopvang. Eindhoven: Fontys Hogeschool.
Heinrichs, E., & Feringa, D. (2022). Vinden, binden en behouden. Eindhoven: Fontys Hogeschool.
Assink, S., & Feringa, D. (2022).Regionaal Expertteam Jeugd. Cirkel van invloed en samenwerking met partners in de regio.Eindhoven: Fontys Hogeschool Sociale Studies.
Assink, S., & Feringa, D. (2022).Factsheet: Regionaal Expertteam Jeugd. Cirkel van invloed en samenwerking met partners in de regio.Eindhoven: Fontys Hogeschool Sociale Studies.
Feringa, D., Schnitzer, J., & Dam, S., van (2021). Een kwalitatieve evaluatie van het project ‘Jeugdzorg op de juiste plek. Eindhoven: Fontys Hogescholen
Overbeek, S., & Feringa, D. (2021). De zelfredzame medeweker: zijn we er klaar voor? Ondernemen Venlo.
Overbeek, S., & Feringa, D. (2021). De Zelfredzame medewerker: zijn we er klaar voor? Future Proof Community.
Sanden, J., van der, Peels, F., & Feringa, D. (2021). Kind centraal in je jeugdhulpverlening. Tijdschrift Positieve Psychologie.
Sanden, J., van der, Peels, F., & Feringa, D. (2021). Pandemie legt vergrootglas op jeugdhulp. Utrecht: Werkplaatsen Sociaal Domein.
Peels, F., Sanden, J., van der, & Feringa, D. (2021). Bijzonder Domein Jeugd geeft kinderen en jongeren weer een eigen plek in de maatschappij. Innovationorigins.com
Van Tellingen-Klaver, R., Assink, S., & Feringa, D. (2021).Regionaal Expertteam Jeugd (rapportage).Eindhoven: Fontys Hogeschool Sociale Studies.
Van Tellingen-Klaver, R., Assink, S., & Feringa, D. (2021).Regionaal Expertteam Jeugd (factsheet).Eindhoven: Fontys Hogeschool Sociale Studies.
Overbeek, S. van., & Feringa, D. (2021).Hulp voor en door medewerkers in regio Venlo (rapportage).Eindhoven: Fontys Hogeschool Sociale Studies.
Overbeek, S., & Feringa, D. (2021).Hulp voor en door medewerkers in regio Venlo (samenvatting).Eindhoven: Fontys Hogeschool Sociale Studies.
Feringa, D. (2020). Hoe krijg je het sociaal verkeer weer op gang? Eindhoven: Fontys Bron.
Middendorp, I., & Feringa, D. (2020). Partners van internationale kenniswerkers en hun welbevinden. Eindhoven: Fontys Hogeschool Sociale Studies.
Dinteren, L., van & Feringa, D. (2014). Verwarring rondom eigen kracht bij professionals. Sociale vraagstukken
Feringa, D. (2019). Zelfevaluatie ten gunste van externe visitatie: Lectoraat Sociale Veerkracht. Eindhoven: Fontys Hogeschool Sociale Studies.
Feringa, D. (2018). Zelfevaluatie ten gunste van externe visitatie: Bachelor of Social Work (BSW). Eindhoven: Fontys Hogeschool Sociale Studies.
Feringa, D. (2016). Democratisch burgerschap kun je leren. Versvak
Feringa, D.R. (2014). Kansen voor gemeenten om jongerenraden te benutten. Casdade, 11, p.10-13.
Feringa, D.R. (2014). Jongerenraden zijn waardevol voor burgerschap. Sociale vraagstukken
Feringa, D.R. (2014). Burgerschap als ambacht. Jongerenraden in Nederland. Delft: Eburon.
Feringa, D.R. (2013). Representatie in gemeentelijke adviesorganen voor jongeren. Nijmegen: Dag van de Sociologie 2013.
Feringa, D.R. (2010). Local Youth Participation. Different Motives of different actors and related conflicts. Atlanta: American Sociology Association.
Feringa, D.R. (2010). Critical Factors for the functioning of initiatives for local youth participation. Glasgow: An International Conference on Youth Work and Youth Studies.
Feringa, D.R. (2009). Vijf Doelstellingen van Jongerenparticipatie op Lokaal niveau. Amsterdam: Dag van de Sociologie 2009.
Feringa, D.R. (2006). Gender en Evidence Based Practice Principes in Sportontwikkelingsprojecten. Den Bosch: Nederlandse Katholieke Sportfederatie.
Feringa, D., Sanden, J., van der, & Peels, F. (2016). Jeugdhulpverlening, landschap van uiteenlopende emoties. In L. Linders, D. Feringa, M. Potting en M. Jager-Vreugdenhil (red). Tussen regels en vertrouwen. Veranderende rollen in de verzorgingsstaat. Amsterdam: Van Gennep.
Feringa, D., Sanden, J., van der, & Peels, F. (2015). Jeugdhulpverlening: ‘ik hoop en bid dat het beter wordt’. Sociale vraagstukken
Feringa, D., Sanden, J., van der, Peels, F., & Linders, L. (2015) Jeugdhulpverlening in opschudding (magazine). Eindhoven: Fontys Hogescholen.
Feringa, D., Sanden, J., van der, Peels, F., & Linders, L. (2015) Jeugdhulpverlening in opschudding (rapportage). Eindhoven: Fontys Hogescholen.
Feringa, D. & Tonkens, E., (2017). How the participation style in local youth councils contributes to the civic engagement of young people. Journal of Social Intervention: Theory and Practice. 26(2), pp.43–59. DOI: http://doi.org/10.18352/jsi.527
Gootjes, B., & Feringa, D. (2019). It takes a village to innovate. Eindhoven: Fontys Hogeschool Sociale Studies.
Linders, L., & Feringa, D. (2016). Doe-het-zelf-zorg. Over de kunst van het laten. Maatwerk, 3.
Linders, L., & Feringa, D. (2015). Stilstaan om vooruit e komen. Casuistiekbundel rond het thema informele ondersteuning. Utrecht: Movisie.
Linders, L., & Feringa, D. (2015). Sociaal reflecteren voor de nieuwe social worker. Sociale vraagstukken
Linders, L., & Feringa, D. (2014). De Kunst van het Laten. Doe-het-zelf-zorg en rolverwarring in tijden van transitie. Utrecht: Movisie.
· Linders, L., Feringa, D. Potting, M. & Jager-Vreugdenhil, M. (2016). Professionals zijn in verwarring over de veranderende verzorgingsstaat. Sociale vraagstukken.
Linders, L., Feringa, D. Potting, M. & Jager-Vreugdenhil, M. (red) (2016). Tussen regels en vertrouwen. Veranderende rollen in de verzorgingsstaat. Amsterdam: Van Gennep.
Linders, L., Feringa, D., Potting, M. & Jager-Vreugdenhil, M. (2016). Professionals zijn in verwarring over de veranderende verzorgingsstaat. Sociale vraagstukken.
Mols, J., & Feringa, D. (2014). Lotgenotengroepen: balanceren tussen bemoeienis en loslaten. Sociale vraagstukken
Peels, F., Feringa, D., Sanden, J., van der, Linders, L., & Meussen, H. (2017). Factsheet: Bijzonder Domein Jeugd 2017. Eindhoven: Fontys Hogeschool Sociale Studies.
Sanden, J., van der, Feringa, D., & Peels, F. (2016). Jeugdhulpverlening in beroering. Juichende en sceptische professionals. In A.J. Kruiter, F. Bredewold, en M. Ham (red). Hoe de verzorgingsstaat verbouwd wordt. Amsterdam: Van Gennep.
Sanden, J., van der, Feringa, D., Peels, F., & Linders, L. (2017). Kind verdwijnt naar achtergrond. Een onderzoek naar de transformatie binnen het jeugdwelzijn, de jeugdzorg en de jeugdgezondheidzorg. Eindhoven: Fontys Hogeschool Sociale Studies.
Spruijt, E., Bredewold, J., Breunese, C., Chenervert, C., Feringa, D., Hardenberg, A….Spruijt, S. (2005). Effecten van het volgen van het KIES-programma. Kinderen In Echtscheiding Situaties. Utrecht: Universiteit Utrecht.
Verhagen, M., & Feringa, D. (2019). Integraal samenwerken vraagt wederkerigheid tussen alle aggregatieniveaus. Een praktijkgericht onderzoek naar de integrale samenwerking tussen sociaal professionals en participatiecoaches. Eindhoven: Fontys Hogeschool Sociale Studies.