Sprint naar content
Project

City Deal Kennis Maken

Binnen de City Deal Kennis Maken hebben we de ambitie om elke student aan de slag te laten gaan met een vraagstuk van inwoners uit Eindhoven, Tilburg en Helmond. Dit doen we binnen zogenaamde hybride leeromgevingen (hlo). Een hlo is een plek buiten de muren van de onderwijsorganisatie waar studenten, docenten, inwoners en professionals samenwerken aan een regionaal vraagstuk.

Wat houdt het programma in?

De City Deal Kennis Maken (CDKM) is een netwerk van 20 steden, ondersteund door meerdere partners. Het doel van CDKM is om door betere samenwerking tussen stadsbesturen en kennisinstellingen de oplossing van maatschappelijke vraagstukken in steden te versnellen.

De focus van Fontys ligt op het versterken van Hybride Leeromgevingen (HLO's). Dit zijn plekken buiten de onderwijsinstelling, waar inwoners, professionals, studenten, docenten en onderzoekers samenwerken aan vraagstukken uit de regio. Denk aan publieke en private contexten in steden als Eindhoven, Tilburg, Helmond en Venlo, in totaal meer dan 140 HLO's.

Multidisciplinaire aanpak
Binnen CDKM staan 12 HLO's centraal. Deze HLO's zijn uniek omdat ze werken aan vraagstukken die afkomstig zijn van inwoners, in plaats van onderwijsinstellingen of organisaties. Ze gebruiken daarbij een multidisciplinaire aanpak (studenten van verschillende studies samen) op publieke plekken in de stad. Deze HLO's onderscheiden zich daarmee van de andere, waarbij wel de ambitie bestaat om door te ontwikkelen naar de werkwijze van deze 12 HLO's.

Het programma loopt van 1 mei 2023 tot 1 mei 2026 en heeft twee doelen:

  • Studenten aan de slag te laten gaan met vragen van inwoners uit de stad binnen hlo’s in Eindhoven, Tilburg en Helmond.
  • Meer studenten de gelegenheid te bieden om binnen HLO's te participeren.


Meer weten?

Benieuwd naar het programma en wil je graag meer lezen, open en download de infographics (pdf) hieronder. Wil je kennismaken met de betrokkenen? Bezoek onze events.


Partners

Sfeerafbeelding Fontys

Agenda

Voorlopig staan er geen bijeenkomsten gepland, maar wordt er door betrokkenen hard gewerkt aan het opleveren van de (tussentijdse) resultaten.


Resultaten

Benieuwd hoe het project vormkrijgt? Lees hieronder de inhoudelijke onderwerpen van onze bijeenkomst(en) en met de opnames kun je de sfeer zelf ervaren.

Leren in de stad

Professionele Werkplaats Maatschappelijke Impact

Op 16 januari 2025 ontdekten we de kracht van samenwerking in een authentieke leeromgeving bij de eerste inspiratiebijeenkomst. Dit event bood een korte introductie van het project City Deal Kennis Maken en een uitleg over de Professionele Werkplaats Maatschappelijke Impact (PWMI). Daarnaast deelden bruggenbouwers Janneke van de Heuvel (Fontys) en Aike Heuvelink (T+Huis) hun inspirerende verhalen. Ook studenten vertelden over hun ervaringen binnen de PWMI. Benieuwd? De bijeenkomst is opgenomen en kun je hier terugkijken.

Presentatie over PWMI

Samen leren leven: een inspirerende ontmoeting in de Community School

Op bezoek bij een professionele werkplaats van Fontys

Op 5 februari 2025 opende de Professionele Werkplaats Community School van Fontys haar deuren voor het City Deal Kennis Maken-netwerk. Geen theorieën over onderwijsvernieuwing, maar de praktijk in actie op locatie KC Jeanne d’arc. Met de ouders van de ouderkamer van KC Hubertus. Studenten, ouders en professionals lieten het netwerk ervaren hoe samen leren écht werkt. De impact was direct voelbaar: warmte, betrokkenheid en verbinding.

Placeholder for Fontys video
'Liefde is het fundament van onze PW Community School.'
Betrokken ouder


Een plek van groei en verbinding

De Community School is meer dan een onderwijsinstelling; het is een plek waar participatie en eigenaarschap centraal staan. Waar leren niet alleen in de klas gebeurt, maar overal, in samenwerking met ouders en de gemeenschap.

Deze Professionele Werkplaats (PW) is een vooruitstrevend model waar onderwijs, praktijk en onderzoek samenkomen. Hier ontstaat een unieke dynamiek tussen studenten, docenten, ouders en de gemeenschap, gefundeerd op vijf transformatieve principes:

1. Participatie door presentie – In de PW leren studenten door er écht te zijn, actief te luisteren en samen te bouwen
2. Ontwikkelen van handelingsperspectieven – Studenten en gemeenschap werken zij-aan-zij aan concrete oplossingen
3. Versterken van eigenaarschap – De PW faciliteert ieders bijdrage vanuit eigen expertise
4. Leerproces van de toekomstige professional – Authentieke leerervaringen vormen de kern
5. Inclusieve houding ontwikkelen – De PW als oefenplaats voor diversiteitssensitief werken

Volwaardige participatie als fundament
Een van de ouders verwoordde het treffend: "liefde is het fundament van onze PW Community School. Hier staan we voor volwaardigheid tussen alle betrokkenen. Tijdens dialoogsessies werken we samen aan concrete vraagstukken waarbij ieders kennis en ervaring telt." Het is een plek waar transformatie ontstaat en waar iedereen op zijn eigen manier bijdraagt aan verandering. Een ouder zei: "Mijn kinderen zijn blij als ze deelnemen aan het ontbijt, dus ben ik dat ook.”

Ervaringskennis als sleutel tot verandering
Een van de deelnemers benadrukte dat ervaringskennis essentieel is om fundamentele maatschappelijke uitdagingen aan te pakken. Hier in de Community School zien we dat in de praktijk: ouders nemen de regie over wat zij zien dat nodig is. Dit vraagt om een andere manier van denken. Niet zoeken naar ‘dé oplossing’, maar samenwerken vanuit gedeelde ervaringen. Niet alleen werken aan oplossingen, maar vooral samen leven.

De essentie van het werk in PW Community School ligt in een nieuwe vorm van professionaliteit. Het gaat niet meer om vooraf bepaalde expertise, maar om het vermogen jezelf continu te bevragen. Door eigen diversiteit onder de loep te nemen en verschillende perspectieven te verkennen, verdiepen we onze professionaliteit én eigenheid.

Sfeerafbeelding Fontys

Ubuntu: ‘I am because we are’
Wat deze ochtend zo bijzonder maakte, was de voelbare synergie. Verschillende achtergronden en perspectieven kwamen samen in een sfeer van gelijkwaardigheid en medemenselijkheid. Het gaat niet alleen om kennisoverdracht, maar om ‘samen zijn’. Of zoals een deelnemer het prachtig verwoordde: Ubuntu – ‘I am because we are’.

Dit soort initiatieven tonen de kracht van een verbonden gemeenschap. Laten we samen werken aan nog meer van deze waardevolle plekken.

Wil je meer informatie over deze plek? Neem contact op met Directeur KC Hubertus Frank van den Oetelaar, frank.vandenoetelaar@xpect013.nl of Sonia Monroy, Jasper van
der Windt en Marleen Drabbels, pw-communityschool@fontys.nl.


Inspiratiesessie 1: Community building methode SALT - 25 februari 2025

Communities kun je niet veranderen, ze veranderen zichzelf. Dit was de kern van de inspirerende bijeenkomst op 25 februari 2025 over SALT, een wereldwijd gebruikte community-ontwikkeltool. Marlou de Rouw ging in gesprek over de kracht van SALT. De methode draait om het samen creëren van een droom, waardoor iedereen in actie komt.

De praktijkvoorbeelden uit alle werelddelen maakten veel indruk, vooral toen Yazeed Said zijn ervaringen deelde. Hij past deze methode nu toe bij de Gemeente Amsterdam. Ook binnen het
onderwijs is deze aanpak waardevol. Door open gesprekken en gezamenlijke reflectie kunnen klassen werken aan hun eigen doelen.

Wil je de lezing en de verhalen terugkijken? Bekijk de opname hier.

Sfeerafbeelding Fontys


Inspiratiesessie 2: Agora-onderwijs 'lerende organisatie' – 1 april 2025


Hoe ziet leren eruit als we het écht afstemmen op de ontwikkeling en nieuwsgierigheid van leerlingen en welke gevolgen heeft dat voor de organisatie?– stond tijdens deze middag centraal. Weer een succesvolle bijeenkomst waarbij Rob Perrée, expert in de doorontwikkeling van Wings-Agora in Roermond, het netwerk inspireerde over de beweging die je als organisatie maakt bij zo’n grote onderwijsvernieuwing. Vanuit de wetenschappelijke onderbouwing over leren (Relatie, Competentie en Autonomie, Deci en Ryan), naar het onderwijsontwerp, de uitvoering en het ontstaan van een lerende organisatie die steeds blijft vernieuwen en verbeteren. Daarom is ook een van de belangrijkste selectiecriterium van een toekomstige Agora collega een lerende houding, want de organisatie blijft in ontwikkeling. De bijeenkomst trok een diverse groep deelnemers: studenten, onderwijsprofessionals en vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties. Zij vonden elkaar in hun gedeelde interesse voor vernieuwend leren.

Wie het evenement gemist heeft, kan de bijeenkomst terugkijken via deze link: bekijk hier de opname.

Sfeerafbeelding Fontys


Onderzoek en ontmoeting als motor van verandering: KwilT als voorbeeld van wijkinnovatie - 6 mei 2025

In mei waren we op bezoek in de wijk Fatima in Tilburg de locatie van KwilT, een domeinoverstijgende samenwerking tussen ouderenzorgorganisatie De Wever, woningcorporatie TBV Wonen en Prins Heerlijk - Stichting voor buitengewoon leren en werken. De partners werken samen rondom het thema: ‘Samenredzaamheid’. Het doel ervan is dat een samenredzame gemeenschap gecreëerd wordt in de buurt rondom zorgbuurthuis De Patroon. De aanname is dat oudere buurtbewoners daarmee lang en gezond zelfstandig kunnen blijven wonen en ieder zich binnen zijn mogelijkheden ontplooit en bijdraagt aan de samenredzaamheid. Waar mogelijk wordt hiermee de professionele zorg voorkomen of uitgesteld en worden mantelzorgers ontlast.

Samenwerking rondom samenredzaamheid
Dick Sier van Prins Heerlijk en Hélène van den Nieuwenhoff van Fontys legden aan de aanwezigen uit hoe vanuit onderzoek door Fontys ook studenten aangehaakt zijn om verschillende onderzoeken te doen. Uiteindelijk is dit uitgegroeid tot een hybride leeromgeving.

Onderwijs en onderzoek als versneller
Tijdens deze bijeenkomst werd duidelijk dat de studenten samen met de organisaties leren, onderzoeken en werken allemaal rondom het thema: Samenredzaamheid. Door de samenwerking met Fontys en Tilburg University ontstaat er een versnelling rondom dit thema. Door de studenten worden mogelijkheden eerst verdiept en daarna onderzocht en uitgeprobeerd. Hierdoor kunnen de organisaties sneller en meer experimenteren en innoveren. Daarnaast is de sociale cohesie tussen de mensen in de community hierdoor vergroot en verstevigd.

Met de onderzoeken die door de studenten opgeleverd worden, communiceren de organisaties naar de community maar ook daarbuiten. Hierdoor wordt de kennis gedeeld en kunnen de organisaties hun verhaal beter delen. Er ontstaat namelijk vaak publiciteit en een netwerk rondom onderzoek, dat wordt dan ook benut door alle betrokkenen.

Diversiteit in bewonerssamenstelling
Jasper van der Wal van TBV Wonen leidde ons rond in de omgeving van zorgbuurthuis De Patroon waar ongeveer 500 – veelal minder draagkrachtige – ouderen (60+) wonen. Bij toewijzing van woningen stimuleert TBV Wonen een diversiteit in bewonerssamenstelling. In totaal wonen er ook 21 jongvolwassenen met een beperking en/of leerproblemen die door Prins Heerlijk begeleid worden naar zelfstandig wonen. In het gebouw Quilt kunnen zij, behalve van hun eigen appartement, ook gebruik maken van een gezamenlijke huiskamer.

Onderzoek naar samenwerking: drie paden
Ook vertelde hij over de sterke samenwerking die op deze plek is ontstaan. Studenten van Tilburg University hebben hier zelfs onderzoek naar gedaan. Conclusies uit de onderzoeken zijn dat de samenwerking zo goed gaat door de volgende drie paden:

  • Via zelforganisatie (affectieve relaties, vertrouwen en ruimte)
  • Via service-integratie (informatiedeling, netwerkbetrokkenheid en pragmatische coördinatie)
  • Via organisatie-adaptie (leren over elkaars doelgroep, perspectieven en werkwijze, verbeteren op de werkvloer en strategisch: meenemen naar andere samenwerking.

Een van de onderzoeken staat online en is wellicht interessant om te lezen. Hierbij de link.

Ruimte om te geven en te doen
Door deze samenwerking tussen de organisaties op alle niveaus gaan ze allemaal dezelfde richting op, ze zijn geenszins concurrenten van elkaar. Hierdoor ontstaat er ruimte om te geven en te doen!

Interesse in meer informatie over KwiLT? Fontys onderzoekt: KwiLT en bekijk de infographic.






Sfeerafbeelding Fontys

Sfeerafbeelding Fontys

Sfeerafbeelding Fontys

Contact

Barbara Winkelhuyzen

Barbara Winkelhuyzen

Projectleider en kennismakelaar City Deal Kennismaken