Project

Ontwikkeling van een didactische tool voor HLO’s

Een hybride leeromgeving (HLO) is bedoeld om van elkaar te leren. En dat gebeurt dan ook volop! Studenten, docenten en het werkveld steken in een HLO ontzettend veel van elkaar op. Er ontstaan inzichten die bij een reguliere manier van lesgeven vaak niet zouden zijn ontstaan. Het ontwerpen van een leeromgeving waarin alle betrokkenen ook echt met en van elkaar leren is niet eenvoudig. Het helpt om onderling ervaringen en tips voor het ontwerp van een hybride leeromgeving te delen. Daarom wordt er een didactische tool (in de vorm van een gratis interactieve pdf) ontwikkeld, waarin de ontwerpers van HLO’s praktische tools krijgen aangereikt voor het optimaliseren van leerprocessen in hybride leeromgevingen.

Wat houdt het project in?

Deze tool moet ontwerpers van hybride leeromgevingen helpen met het op een goede manier inrichten van leerprocessen binnen die HLO’s. Er bestaan al heel veel tools die zich richten op de samenwerking tussen verschillende partners binnen een HLO; deze onderwijskundige tool richt zich specifiek op het inrichten van het onderwijs in die HLO. De tool is gebaseerd op het bekende curriculaire spinnenweb van Van den Akker (2003)
.
Een HLO is een andere leeromgeving dan de traditionele leeromgeving zoals we die kennen. Het vertrekpunt is niet het ‘praatje’ van de docent, maar het vraagstuk van de praktijkpartner. Niet alleen studenten denken in een HLO na over zo’n vraagstuk, maar ook docenten en werkveldpartners. Deze drie groepen fungeren als gelijkwaardige partners in het innovatieproces. Tenslotte vindt ook het leren op een andere plek plaats: in plaats van in het gebruikelijke klaslokaal werken HLO-studenten bij de praktijkpartner op locatie (bijvoorbeeld een zorginstelling of ICT-bedrijf).

Er zijn specifieke aandachtspunten waarmee binnen een HLO rekening gehouden moet worden. Zo moeten we de visie op leren (de kern van het spinnenweb) goed met elkaar afstemmen. We weten allemaal dat we in een hybride leeromgeving van en met elkaar leren, maar hoe dat dan precies gebeurt is nog te weinig uitgewerkt. Want wat verstaan we daar dan precies onder? En wat leren een opleider en werkveldpartner dan zoal?

Een ander aandachtspunt is de mate waarin een vraagstuk uit de praktijk geschikt is voor gebruik binnen een HLO. Het moet niet zo gemakkelijk zijn dat de oplossing meteen voorhanden is, maar ook niet zo ingewikkeld dat het voor studenten niet op te lossen is. Het moet een belangrijk vraagstuk zijn voor de praktijkpartner, maar het moet ook niet dermate urgent zijn dat het morgen opgelost moet zijn. Studenten, docenten en praktijkpartners moeten de tijd krijgen om eraan te werken en ervan te leren.

De tool geeft handreikingen, praktijkvoorbeelden en checklists die eraan moeten bijdragen dat studenten, docenten en werkveldpartners op een goede manier met bovenstaande aandachtspunten omgaan.

Projectdoelstelling

Het ontwikkelen van een praktische tool voor ontwerpers van hybride leeromgevingen.

Periode

De tool wordt naar verwachting in januari 2023 opgeleverd. Daarna zullen diverse HLO’s hem gaan testen.

Resultaten

Het opleveren van een online tool met handreikingen, praktijkvoorbeelden en checklists. Deze moet eraan bijdragen dat studenten, docenten en werkveldpartners op een goede manier omgaan met de specifieke aandachtspunten van een HLO.

Team & partners

Betrokken lectoraten

Goed leraarschap, goed leiderschap (onder leiding van Anje Ros) in opdracht van het programma Hybride Leeromgevingen.

Betrokken werkveldpartners

De ontwikkelaars van diverse hybride leeromgevingen.

Projectleider

Anje Ros.

Betrokken onderzoekers / lectoren

Anje Ros, Henderijn Heldens en Loek Herberts.

Fontys HLO Web

Bekijk het hier

Toelichting van het HLO Web

Bekijk de toelichting