Athlete Branding
Een (top)sportcarrière is vergankelijk. Het uitbouwen van een AthleteBrand - al vroeg in de sportcarrière - kan helpen om ook impact te hebben (lang) nadat de sportcarrière is geëindigd. Dat is waar wij als onderzoeksgroep een rol zien weggelegd. Doel van het onderzoek is topsporters en topsporttalenten te helpen bij het ontwikkelen van hun Personal Brand die bijdraagt aan hun (sportieve en
maatschappelijke) carrière.
Onderdeel van:
Wat houdt het project in?
Het onderzoeksproject ‘Athlete branding’ is geïnitieerd door de Onderzoeksgroep Sport van instituut Fontys Marketing & Communicatie (FMC) in Tilburg. Met de opleidingen SPECO Sportcommunicatie en SPECO Sportmarketing leidt zij niet alleen studenten op tot sportmarketeers en communicatiespecialisten, maar draagt FMC ook bij aan het oplossen van vraagstukken in deze werkvelden.
Een van deze vraagstukken is de personal branding van topsporters en talenten, zogenaamde Atlete branding. Met deze term (Arai, Ko & Ross, 2014) wordt bedoeld de inzet van topatleten in marketing en communicatie. In het huidige medialandschap van online en sociale media zijn er steeds meer aanleidingen en mogelijkheden voor talenten en topatleten om hun eigen Athlete Brand te ontwikkelen en in te zetten voor hun sportieve carrière (sponsoren, fans) en hun maatschappelijke carrière (loopbaan tijdens en na de sportieve carrière). Met dit project wil FMC bijdragen aan de ontwikkeling van talenten en topatleten voor hun eigen studenten (SPECO-opleidingen), eigen topsporters (Johan Cruijff Academy Tilburg) en breder voor andere Brabantse talenten en topsporters. Doelstelling is om alle talenten en topsporters in Brabant die interesse hebben in het ontwikkelen van hun Athlete Brand, te kunnen helpen met inzichten uit onderzoek en onderwijs. Dit doen we door het uitvoeren van activiteiten in praktijkgericht onderzoek en onderwijs waarbij kennis over Athlete Branding wordt toegepast en doorwerking aan talenten en topsporters wordt gerealiseerd.