augustus

Studenten Fontys en Summa werken aan gezond en gelukkig ouder worden in Gestelse Ontginning

Genderhof1

Studenten van de Fontys minor Community Development starten volgende week samen met studenten van het Summa College aan een project om de leefbaarheid voor ouderen in de wijk Gestelse Ontginning te versterken. Ze werken daarin samen met partners als Wooninc., GGzE en WIJeindhoven. De studenten richten zich vooral op de rol die woongemeenschap Genderhof in de wijk volgens hen kan gaan spelen.

In het voormalige zorgcentrum Genderhof wonen tegenwoordig vooral mensen die met spoed een tijdelijke woonruimte nodig hebben, zoals arbeidsmigranten, vluchtelingen en mensen die na een scheiding zonder woonruimte zitten.

De studenten onderzoeken in eerste instantie wat de talenten en krachten van de bewoners zijn. Daarna wordt bekeken hoe die gekoppeld kunnen worden aan de behoeften en kwaliteiten van de ouderen in Gestelse Ontginning. Juist binnen die groep ouderen kan een gebrek aan een sterk netwerk bijvoorbeeld leiden tot gevoelens van eenzaamheid of onveiligheid.

Op termijn ontstaat zo een sterkere buurtgemeenschap. Het project levert een bijdrage aan het streven om bewoners ‘gelukkig en gezond ouder te laten worden in de eigen woonomgeving.’

De studenten krijgen voor de duur van het project de beschikking over een eigen ruimte in Genderhof. Ze kunnen daar de bewoners en de wijk goed leren kennen. Ook krijgen ze van daaruit geregeld les.

Minor
Het project in Gestelse Ontginning maakt deel uit van de minor Community Development van Fontys Hogeschool Sociale Studies. Vanuit deze minor werken studenten aan verschillende maatschappelijke vraagstukken. Behalve studenten van Social Work nemen ook studenten van andere opleidingen deel, zoals Bedrijfskunde, Communicatie, HRM, Journalistiek en Toegepaste Psychologie. Dat biedt de studenten de kans om vraagstukken multidisciplinair te bekijken en aan te pakken. Vanaf dit jaar sluit ook het Summa College aan.

Naast het project in Gestelse Ontginning starten vanuit de minor in september ook projecten in Achtste Barrier en Woensel-Zuid.