februari

Sporthogeschool stelt tweede lector aan

Lector 'Leren bewegen in en rondom de school' geeft invulling aan ambities van lectoraat Move to Be

Foto Dave

Op voordracht van de benoemingsadviescommissie heeft het college van bestuur van Fontys besloten om dr. Dave Van Kann per 1 april 2022 aan te stellen als lector ‘Leren Bewegen in en rondom de school’ binnen het lectoraat Move to Be van Fontys Sporthogeschool.

Binnen het lectoraat wordt Dave verantwoordelijk voor het kennisthema ‘leren bewegen’ met de onderzoekslijnen Lichamelijke opvoeding en Beweging in en rondom school. Daarnaast zal hij samen met lector Steven Vos verantwoordelijk zijn voor het kennisthema ‘Beweegvriendelijke omgeving’.

Dave's eerste reactie na zijn benoeming: "Allereerst, vooral grote dankbaarheid voor het vertrouwen dat ik kreeg vanuit de benoemingsadviescommissie. Daarna begon het besef al snel te komen dat er een grote taak met veel verwachtingen wacht. Nu de benoeming officieel is bekrachtigd door het cvb ben ik heel blij dat dit nieuws 'naar buiten’ mag en ik echt aan de slag kan als lector Leren Bewegen in en rondom de School. Samen met alle fantastische collega’s binnen Sporthogeschool en ons werkveld, wil ik de impact van ons gezamenlijke werk vergroten om kinderen van jongs af aan goed en voldoende te kunnen laten bewegen."

Tweede lector
In de afgelopen acht jaar heeft het lectoraat Move to Be zich ontwikkeld tot een stabiele onderzoeksgroep die erkend wordt voor haar maatschappelijke bijdrage aan een leven lang bewegen. In het lectoraatonderzoek staan drie kennisthema’s centraal: leren bewegen, actieve leefstijl en beweegvriendelijke omgeving.

In de komende jaren ligt voor het lectoraat Move to Be de focus, in lijn met de Fontys strategie Fontys for Society, op het verhogen van de maatschappelijke impact van het praktijkgericht onderzoek. Daarom wordt gekozen om een lector 'Leren bewegen in en rondom school' aan te stellen die samen met lector Steven Vos invulling zal geven aan de ambities van het lectoraat Move to Be.
Door de aanstelling van deze nieuwe lector krijgt van jongs af aan goed en voldoende bewegen, een extra impuls vanuit Fontys Sporthogeschool en het thema ‘preventie’ wordt hiermee nog sterker verankerd.

Lectorale rede
Dave Van Kann zal zijn lectorale rede uitspreken in de periode september-oktober 2022. Een exacte datum wordt later bekend gemaakt.

Auteur: Pieter Cornelissen