mei

Fontys Talks: Impact maken in de zorg

Teun Toebes4

Dit jaar vieren we het 25-jarig bestaan van Fontys. Als onderdeel van de festiviteiten organiseren we een serie van inspirerende Fontys Talks met als thema ‘Impact maken’. We nodigen daarbij alumni, studenten, docenten en andere professionals en geïnteresseerden in het werkveld van Fontys uit.

Op 17 mei verzorgde oud-verpleegkundestudent van Fontys Mens en Gezondheid Teun Toebes de Talk: Impact maken in de zorg. Teun is een ‘verse’ alumnus met zijn 22 jaar en afgestudeerd in 2020. In die korte tijd begint Teun al een ware bekende Nederlander te worden met zijn missie om de wereld van mensen met dementie te verbeteren. Hij schreef er een boek over en vertelt waar hij kan zijn verhaal over zijn keuze om in een verpleeghuis te gaan wonen. Zo maakt hij een enorme impact door de bal aan het rollen te brengen om echt de menselijkheid terug te brengen in onze zorg voor mensen met dementie.

Leer studenten vragen stellen
Teun vindt het heel hard nodig dat het leven in het verpleeghuis verbeterd wordt. Niet alleen voor de huidige patiënten, maar ook omdat dat mogelijk zijn eigen voorland is. Het voorland van ons allemaal, want één op de vijf mensen krijgt een vorm van dementie. Na de diagnose leef je dan gemiddeld nog acht jaar. “Hoe ga je dat doen, denk je daar nu al eens over na?”, stelt Teun de vraag aan de deelnemers in de zaal. In zijn boek en tijdens zijn verblijf in het verpleeghuis blijft Teun steeds weer en overal vragen stellen: “Waarom moet de zorgverlener een witte jas aan?”, “Waarom zijn alle planten en bloemen in het verpleeghuis nep?” “Waarom zit deze bewoner op een gesloten afdeling”? Ook vraagt hij “wat is de betekenis van leven met dementie”?
Díe vraag begint op de opleiding, vindt Teun. Leer studenten Verpleegkunde, maar ook andere toekomstige professionals in de zorg, die vraag stellen. Onderdeel van hun vak is immers het bewaken van de waarde van het mens zijn. Met die vraag in zijn achterhoofd is hij in een verpleeghuis gaan wonen.
Zo kan hij samen met de bewoners de wereld van leven met dementie ontdekken en geluk brengen aan mensen met dementie. Zo is Teun de stem van mensen in het verpleeghuis.

Meer weten?
Wil je meer weten over de missie van Teun, kijk dan op zijn website

Meer Fontys Talks
Op 5 april was de Fontys Talks: impact maken in het onderwijs, daarover lees je hier meer. Op 15 juni ben je van harte welkom bij de Fontys Talks: Impact maken met communicatie in Tilburg. Aanmelden kan hier