Sprint naar content

Leraar Engels

Leraar Engels

Jouw toekomst

Een taal die de wereld samenbrengt: als docent Engels geef jij jongeren handvatten voor de toekomst.

Waar kun je werken?

Met jouw tweedegraads lesbevoegdheid kun je lesgeven aan vmbo/mbo, onderbouw havo/vwo, het speciaal onderwijs of aan volwassenen. Wie weet train jij straks docenten in het tweetalig onderwijs of ontwikkel je internationaliseringsbeleid of lesmateriaal. Of ga voor een educatieve rol bij een bedrijf.

Docent in overleg met studenten

Welk werk kun je doen?

Na de opleiding kun je aan de slag als:

Weet jij al waar je Engelse les wilt gaan geven? Kies jij voor de de middelbare school (vmbo, onderbouw havo/vwo) of voor het beroepsonderwijs? In binnen- of buitenland? Geef jij liever les aan volwassenen of jongeren? Keuze genoeg!

Omdat je een educatieve bachelor hebt als docent Engels als tweede taal, kun je hiermee ook in het buitenland aan de slag. Als ‘TEFL’ (Teacher of English as a Foreign Language) kun jij overal aan de slag. Voor welke internationale school kies jij?

Werk jij graag mee aan het onderwijs, maar vind je het leuker om te schrijven dan les te geven? Dan kun je aan de slag als contentontwikkelaar of schrijver. Jij maakt lesmaterialen of studieboeken. Of je werkt mee aan een educatieve blog of een online leerplatform.

Weet jij precies wat leerlingen moeten leren? En geef je daar graag advies over? Of lijkt het je leuk om zelf het curriculum voor het schoolvak Engels te ontwerpen? Dan is een baan als ontwikkelaar iets voor jou. Je doet onderzoek, geeft advies én controleert of het onderwijs van goede kwaliteit is.

Zie jij jezelf als lesgevend de wereld over reizen? Dan is een toekomst als freelancer iets voor jou. Jij kiest zelf waar je werkt, bijvoorbeeld als taaltrainer of schrijver. Dat kan namelijk overal, van Azië tot Zuid-Amerika.

Doorstuderen na je studie

Heb je de smaak van het studeren te pakken? Met de vakmaster word je leraar engels in bovenbouw havo/vwo. Ook kun je jezelf specialiseren met een andere educatieve master, een korte cursus of versneld een extra lesbevoegdheid halen voor een ander schoolvak. Er is keuze genoeg!

Je vindt de mogelijkheden op www.fontys.nl/educatie.

Toekomst in cijfers

37

eerstejaars

3.6

studenttevredenheid, 1 (zeer ontevreden) - 5 (zeer tevreden)

23.7

behaalt een diploma voor deze opleiding

Meer cijfers
67

eerstejaars

3.6

studenttevredenheid, 1 (zeer ontevreden) - 5 (zeer tevreden)

13.9

behaalt een diploma voor deze opleiding

Meer cijfers

Ervaringen van (oud) studenten

Zelfstandig, speels en reflectief: mijn ontwikkeling tot docent

Tamara

Student Lerarenopleiding Engels Sittard

De afwisseling in de lessen en de prettige manier van lesgeven maakt deze opleiding voor mij zo interessant. Elk vak biedt iets unieks en er is altijd begeleiding wanneer dat nodig is. Tijdens mijn praktijkperiode heb ik geleerd zelfstandig lessen te ontwerpen die aansloten bij de interesses van zowel mijn leerlingen als mezelf. Dat maakt het lesgeven speels en motiverend. De reflectiegesprekken met mijn begeleider waren daarin het meest waardevol: ik leerde kritisch terugkijken op mijn eigen handelen en groeide daardoor als docent. Fontys stimuleert die ontwikkeling door ruimte te geven aan creativiteit binnen projecten en persoonlijke begeleiding. Ik krijg de kans mijn eigen talenten te ontdekken zonder vast te zitten aan een vaste aanpak. Door theorielessen met werkvormen als spellen, quizzen en wedstrijden speels en motiverend te maken, lever ik mijn bijdrage aan het onderwijs.

Pedagogisch bewustzijn is voor mij minstens zo belangrijk als vakinhoudelijke kennis

Tatum

Student Lerarenopleiding Engels Sittard

De opleiding Engels biedt een sterke combinatie van taalvaardigheid, cultuurinzicht en analytisch denken. Het helpt me niet alleen de taal te beheersen, maar ook breder te kijken naar communicatie in een internationale context. Het belangrijkste wat ik heb geleerd, is hoe ik mijn communicatievaardigheden effectief inzet in uiteenlopende situaties, zowel persoonlijk als professioneel. Tijdens mijn trainee-ship in de VS leerde ik zelfstandig functioneren en me aan te passen in een andere cultuur, iets wat Fontys actief stimuleert. Mijn bijdrage aan het onderwijs wil ik leveren door een veilige leeromgeving te creëren waarin leerlingen fouten durven maken. Pedagogisch bewustzijn is voor mij minstens zo belangrijk als vakinhoudelijke kennis.

Mijn doel is om leerlingen te laten houden van mijn vak

Sam

Alumnus Lerarenopleiding Engels Tilburg

Waarom heb je voor de opleiding Leraar Engels gekozen?

“Mijn motivatie voor deze opleiding heb ik gehaald uit mijn eigen studieloopbaan. Sommige docenten gaven met zoveel plezier het vak Engels. Altijd even vrolijk en bereid om extra tijd vrij te maken om leerlingen buiten de les te helpen. Met die liefde wil ik het vak ook gaan overbrengen! Natuurlijk waren er ook docenten die het in mijn ogen minder goed deden. Juist daar kreeg ik motivatie van: dit wil ik later beter kunnen voor mijn leerlingen. In mijn ogen is Engels de belangrijkste moderne voertaal en ik ben blij dat dit nu een belangrijk deel van mijn leven uitmaakt!”

Wat is voor jou tot nu toe een hoogtepunt in je studie?

“Mag ik ook twee hoogtepunten noemen? Eén in de categorie ‘studie’ en de ander in de categorie ‘sociaal’. Op studiegebied is mijn stage absoluut een hoogtepunt. Ik zat eindelijk op de plek waar ik wilde zijn. Ik kon eindelijk doen wat ik zo graag wilde doen. Hoewel ik nooit heb getwijfeld aan deze opleiding, was het toch een bevestiging dat het vak écht bij me past. Na mijn snuffelstage, in het eerste jaar van de opleiding, ben ik door die school opnieuw benaderd om de vervolgstage te komen lopen. Dat is een enorme eer! Een ander hoogtepunt op sociaal gebied is mijn lidmaatschap bij studievereniging Lingua (van FLOT). Je leert hier echt hetzelfde soort mensen kennen om mee te socializen. Je borrelt met elkaar en volgt bijvoorbeeld lezingen over mentorschap of autisme. Mijn lidmaatschap bevalt zo goed dat ik nu ook in het bestuur zit.”

Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen?

“In het derde jaar staat ‘Internationalisering’ op het studieprogramma en gaan we drie maanden naar het buitenland toe. Je kunt daar lesgeven en helpen op summercamps. Alles staat in het teken van de verdere ontwikkeling van jou als docent. Je krijgt de mogelijkheid om naar een land te gaan waar je normaalgesproken als student niet snel naartoe gaat. Dat kan vaak simpelweg niet omdat het heel ver weg is of juist heel duur. Zo lijkt mij het heel interessant om ervaring op te doen in een derdewereldland. Het onderwijs is er heel anders ingericht en ik denk dat het heel goed is voor mijn eigen ontwikkeling. Je kunt met eigen ogen ervaren hoe het er daar aan toe gaat en dit meenemen in jouw kijk op het onderwijs.”

Hoe wil jij straks het verschil maken in het onderwijs?

“Mijn doel is om leerlingen te laten houden van mijn vak! Dat ze daadwerkelijk beter worden in Engels is een mooie bijkomstigheid. Maar ik vind het nog veel belangrijker om te zien dat leerlingen met plezier naar mijn les komen en het écht leuk vinden. Dat ze het uiteindelijk voor zichzelf doen en niet omdat het perse moet vanwege de leerplicht. Dan is voor mij: mission accomplished.”

Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?

"Volg je gevoel! Probeer het gewoon en kijk of het iets voor je is. Ik heb geen dag spijt gehad dat ik deze opleiding ben gaan volgen. De meeste studenten die deze opleiding gaan doen, zijn gewend dat Engels van een leien dakje gaat. Dat is toch anders als je in een klas komt vol studenten die gewend zijn ‘de beste’ te zijn. Onthoud goed: jij bent niet de enige die onzeker is. Iedereen is stiekem bang om niet meer de beste in Engels te zijn. Tijdens de opleiding volg je verschillende losse vakken van Engelse grammatica en zinsbouw tot de geschiedenis, uitspraak en het lesgeven zelf. Er is altijd wel iets waarin je kunt uitblinken!”

Het pad naar het worden van een goede docent bewandel je niet alleen

Lejla

Student Lerarenopleiding Engels Sittard

Het uiterst gevarieerde vakkenpakket én de gezellige medestudenten met wie je samen in de opleiding groeit, dat maakt het zo boeiend. Het pad naar het worden van een goede docent bewandel je niet alleen! Het is een combinatie van het voorbeeld krijgen van ervaren docenten, en het diepe in springen met je medestudenten. Daar leer je gigantisch veel van. Fontys helpt me mijn talenten te ontdekken en ontwikkelen door talloze mogelijkheden te bieden. De reizen naar het buitenland bijvoorbeeld, om jezelf te leren kennen. En er is een ruim aanbod aan cursussen voor zelfontplooiing en kennisvergaring. Ik draag bij aan het onderwijs door zoveel mogelijk te luisteren naar wat het onderwijs, en in het bijzonder de leerlingen, nodig hebben en een flexibele houding aan te nemen.

Je gaat het hier echt naar je zin hebben

Julia

Alumnus Lerarenopleiding Engels Sittard

De opleiding is kleinschalig, je bent geen nummertje, iedereen kent je bij naam en je mag docenten bij de voornaam aanspreken. Het zijn slechts vier van de vele redenen waarom Julia Poussart het naar haar zin heeft bij Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS). “Ook al is Sittard misschien niet de meest leuke studentenstad, het is hier zeker gezellig. Als je passie hebt voor je vak en voor jongeren, dan ga je hier ongetwijfeld naar je zin hebben.”

De keuze om voor locatie Sittard te kiezen, was voor Julia snel gemaakt. “Aangezien ik in Geleen woon, was de studie in Sittard het meest voor de hand liggend voor mij, omdat het zo dichtbij is. Daar komt nog bovenop dat het de beste lerarenopleiding is. Verder zoeken was voor mij daarom niet nodig.”

Julia zit nu in het tweede jaar van de opleiding Leraar Engels (voltijd). Ze weet dus waar ze over praat als ze het over haar studie heeft. “De leraren moeten zeker benoemd worden. Ze zijn professioneel, staan altijd voor je klaar en niks is hen te veel gevraagd. Verder vind ik het fijn dat de opleiding heel persoonlijk is, er hangt een prettige sfeer. Er wordt gewerkt met het ‘practice what you preach-idee’, wat betekent dat de leraren zelf ook de didactische vormen hanteren die ze jou aanleren en je dus veel dingen in praktijk ziet. Tevens zijn de stages erg goed geregeld vanuit Fontys, je hoeft nooit zelf op zoek te gaan!”

Geliefd

Julia zat in het derde jaar van de havo toen ze erachter kwam dat ze lerares wilde worden. “Toen ik bleef zitten en al mijn vrienden naar de bovenbouw gingen, leerde ik hoe belangrijk goede leraren zijn. Ik was gedemotiveerd geraakt en vond het minder leuk om naar school te gaan, maar gelukkig was er een lieve Nederlandse docent die mij steunde. Ze spendeerde soms zelfs de pauze met me en vroeg me regelmatig hoe het met me ging. Ik voelde me er een stuk fijner door. Dit is wat ik ook voor mijn leerlingen wil doen. Ik wil dat ze zich – ondanks dat ze school of het vak Engels misschien niet leuk vinden – toch welkom, gerespecteerd en geliefd voelen.”

“U moet wel bij de tijd blijven hè!” Eén ding is in ieder geval zeker: als docent maak je veel mee. Soms krijg je te maken met minder leuke zaken, maar over het algemeen zijn het positieve dingen. “Iedere dag is anders en brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. De antwoorden van de leerlingen kunnen je elke dag verbazen en mede dankzij de leerlingen blijf je bij de tijd. Zo riep laatst iemand bijvoorbeeld keihard ‘HUTS!’ in mijn les op stage. Toen ik vroeg wat dat betekende, kreeg ik als antwoord: ‘Kent u dat niet? U moet wel bij de tijd blijven hè!’. Daarna heb ik het liedje met de klas opgezocht en heb ik de leerlingen laten meezingen.”

Vijf jaar later

Al met al is Julia tevreden over haar studiekeuze en de keuze voor FLOS. Het eerste jaar was flink aanpoten, maar als je gemotiveerd bent kom je er wel. Het is belangrijk dat je goed kunt plannen en dat je niet te veel uitstelt. Over twee jaar hoopt Julia af te studeren en over vijf jaar wil ze een masteropleiding hebben afgerond. Daarna is het tijd voor een vaste baan in het onderwijs.

Julia als docente

“Als docent ben ik iemand die positief is. Als ik mijn dag niet heb, probeer ik dat niet te laten merken. Ik vind het geen prettig idee dat als ik een slecht humeur heb, dertig leerlingen daar last van moeten hebben. Ik wil een docent zijn die de leerlingen het gevoel geeft dat ze fouten mogen maken zonder dat ze daarvoor worden afgerekend. Toen ik op de middelbare school zat werd er vaak onderling gelachen om het accent van leerlingen in het Engels, dat accepteer ik zelf niet. Ik vind het feit dat leerlingen hun best proberen te doen, erg waardevol. Ik heb liefde voor mijn vak, maar nog meer voor mijn leerlingen. Zij maken het beroep leuk. Het belangrijkste vind ik dat ik een ‘safe haven’ creëer in de klas, ik wil dat de leerlingen het gevoel hebben dat ze met alles bij mij terecht kunnen.”

Gouden tip

“Begin op tijd met leren en houd alles goed bij, maar vergeet ondertussen ook zeker niet te genieten.”

Deadline: 1 mei

Hoe werkt aanmelden?

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

Leraar Engels

Van aanmelden tot starten

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

  • Start met kennismaken!

    Jouw studiekeuze begint met kennismaken.

  • 1 mei 2025

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink. Doe dit vóór 1 mei.

    Studielink
    Aanmelddeadline gemist? Neem direct contact op met ons!
  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede start vind je alles voor een goede start van je studie zoals aan te schaffen materialen, je laptop, info over je eerste lesweek en de introductie.

  • 25 augustus 2025

    Purple introductieweek

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

  • Start met kennismaken!

    Jouw studiekeuze begint met kennismaken.

  • 1 mei 2025

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink. Doe dit vóór 1 mei.

    Studielink
    Aanmelddeadline gemist? Neem direct contact op met ons!
  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede start vind je alles voor een goede start van je studie zoals aan te schaffen materialen, je laptop, info over je eerste lesweek en de introductie.

  • 25 augustus 2025

    Purple introductieweek

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

Studiekeuzeactiviteiten

Meld je aan voor de open dag, een online voorlichting of één van de andere activiteiten om kennis te maken met de opleiding.

Open dag/ avond

Kom naar de Open dag/ avond en ontdek of deze opleiding bij je past. Praat met studenten en docenten, check het programma en meld je aan!

Open dag

Proefstuderen

Tijdens een proefstudeerdag ervaar je samen met anderen hoe het is om deze opleiding te volgen. Je vormt een klas voor een dagdeel en doet mee aan een speciaal programma. Klik op ‘programma’ om te zien wat je te wachten staat.

Proefstudeerdag Educatie Lerarenopleidingen Tilburg (voltijd)

woensdag 26 november
09:45 - 15:00
Prof. Goossenslaan 1, Tilburg

Gebouw: Campus Stappegoor (P1)

Voorbereidingsprogramma

Wil je ervaren hoe het is om student te zijn op het hbo en een opleiding beter leren kennen? Doe mee met ons hbo-voorbereidingsprogramma en ontdek wat je kunt verwachten. Klik op programma voor meer info.

Voltijd

Hbo voorbereiding havo/vwo: Leraar gezocht

donderdag 25 september
14:45 - 17:00
Rachelsmolen 1, Eindhoven

Gebouw: Campus Rachelsmolen (R10)

Voltijd

Hbo voorbereiding havo/vwo: Leraar gezocht

donderdag 25 september
14:45 - 17:00
Prof. Goossenslaan 1, Tilburg

Gebouw: Campus Stappegoor (P1)

Voltijd

Hbo voorbereiding havo/vwo: Leraar gezocht

donderdag 25 september
14:45 - 17:00
Frans Fransenstraat 15, 's-Hertogenbosch

Gebouw: Gebouw Frans Fransenstraat (FF)

Hbo voorbereiding havo/vwo: Leraar gezocht

donderdag 25 september
14:45 - 17:00
Hogeschoollaan 1, Breda

Voorlichting

Krijg praktische en inhoudelijke info over de opleiding via een voorlichting. Bekijk het programma en meld je aan!

Voorlichting

Heb je een vraag?

We helpen je graag verder.

Stel je vraag over de opleiding in Sittard

Stel je vraag over de opleiding in Tilburg