Sprint naar content

Leraar Wiskunde (Professional Master)

Student Leraar Wiskunde dichtbij in beeld.

Leraar Wiskunde (Professional Master)

Nederlands
Master
Tilburg
Sittard

Ga met wiskundige uitdagingen aan de slag in de bovenbouw. En werk verder aan je professionele ontwikkeling.

Hoe werkt aanmelden?

Deadline: 1 september

Kennismaken?

Proefstuderen, open dagen en meer

 Daag jezelf uit, zowel in jouw vak als vakoverstijgend

Met de master Leraar Wiskunde ontwikkel je meer wiskundige, vakdidactische en pedagogische kennis, gericht op bovenbouwleerlingen havo/vwo. Je leert ook om vakoverstijgend te denken, waardoor je vanuit een expertrol kunt bijdragen aan onderwijsvisie en onderwijsverbetering.

Past de opleiding Leraar Wiskunde bij jou?

  • Je wilt graag doorgroeien in jouw rol als docent.

    Lesgeven aan een nieuwe doelgroep leerlingen, in meer complexe materie.

  • Je bent op zoek naar vernieuwde inspiratie en inzichten.

    Jij gaat praktijkgericht, evidence based en systematisch onderzoekend te werk.

  • Je bent op zoek naar een flexibele opleiding die je kunt inpassen in jouw leven.

    Met een studieroute op maat haal jij het beste uit jezelf.

Bekijk ook deze opleidingen

Twijfel je over deze studie? Gewoon starten!

Evi

Student Master Lerarenopleiding Wiskunde Tilburg

Waarom heb je voor deze opleiding gekozen?

“Op de een of andere manier heb ik altijd al iets gehad met kinderen. Ik haal veel energie uit werken met mensen die jonger zijn dan ik. De afgelopen vier jaar heb ik mijn bachelor Leraar Wiskunde gedaan en ik merkte na de opleiding dat ik nog niet uitgeleerd was. Misschien ook omdat ik een vroege leerling was; ik was 17 jaar toen ik ging studeren. Nu ben ik 22. Toen ik klaar was met mijn bachelor heb ik heel even getwijfeld, maar ik vind het te leuk om nieuwe dingen te leren! Met je master ga je ook echt de diepte in. Je mag hiermee lesgeven aan de bovenbouw, wat betekent dat je eigen kennis van het vak Wiskunde ook beter op peil moet zijn. Die uitdaging vind ik leuk.”

Hoe combineer jij je studie met werk en privé?

“Een studie naast je werk valt of staat met een goede planning en discipline. Maar in mijn ogen zeker ook met goed zorgen voor jezelf. Zo sport ik twee tot drie keer per week en vind ik het belangrijk om ook aandacht te geven aan mijn hobby’s. Ik speel graag piano, ben dol op skeeleren en hardlopen. Daar moet je echt tijd voor blijven maken, is mijn mening. Juist die ontspanning is met zo’n druk leven écht belangrijk!”

Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen?

“Op de masteropleiding is het echt belangrijk dat je de stof goed beheerst, dat wordt getoetst met tentamens. Daar ben ik zelf groot voorstander van. Het delen van kennis kan pas als je zelf de wijsheid in je hebt. Maar daarnaast is er ook veel oog voor het pedagogische deel van het vak: hoe breng je kennis over en wat zijn voor jouzelf belangrijke ontwikkelpunten? De opleiding geeft daarin opdrachten mee, maar wel dusdanig breed dat je mag kiezen waarin je jezelf wil ontwikkelen. Wie ben ik als docent? Hoe coach ik mijn leerlingen graag? De begeleiding van Fontys vind ik heel prettig. Samen met mijn studieloopbaanbegeleider heb ik mijn persoonlijke pad hierin uitgestippeld.”

Hoe wil jij straks het verschil in het onderwijs maken?

“Wiskunde is voor mij een hobby, lesgeven een passie. Met dat enthousiasme hoop ik bij mijn leerlingen het plezier van dit vak over te brengen. Ik probeer daarin oog te hebben voor iedere leerling. Niet iedereen is even sterk in wiskunde, daarvan ben ik me ook zeker bewust. Juist deze leerlingen geef ik extra ruimte; zij mogen in de middag bij mij in het lokaal hun huiswerk maken, zodat ze me direct vragen kunnen stellen. Iedereen moet zich op een eigen manier kunnen ontwikkelen, ik hoop daarin een steentje bij te mogen dragen.”

Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?

“Uiteraard gaat er heel wat tijd zitten in zo’n studie, maar onthoud ook dat je hierin je eigen pad mag kiezen. Er staat twee jaar voor de master, ik kies ervoor hier drie jaar voor te pakken. Daardoor kan ik voldoende tijd overhouden voor mijn privéleven. Daarnaast zou ik adviseren om een studentengroepje te creëren, zodat je altijd kunt overleggen met elkaar en vragen kunt stellen. En als je twijfelt over de studie? Gewoon starten! Je leert er zoveel meer van dan van enkel de bachelor. Ik ben er nog altijd heel blij mee.”

Fascinatie voor het leraarsvak ontstond op de basisschool

Roy

Student Master Lerarenopleiding Wiskunde Sittard

Toen de 22-jarige Roy de Ruyter nog een klein jongetje was, wist hij het al zeker: hij wilde leraar worden. De fascinatie voor het leraarsvak ontstond op de basisschool. De passie voor het vak wiskunde begon op hetzelfde moment vorm te krijgen. De uurtjes rekenen die de kleine Roy kreeg, waren favoriet. In de tweede klas van de middelbare school kreeg Roy een mentor, die ook wiskunde gaf. Die docent bleek zijn grote voorbeeld. Hij bracht het vak op zo’n fijne manier over aan de klas, dat Roy het nu zeker wist: hij moest en zou docent wiskunde worden.

Roy proefde al op jonge leeftijd van het docentschap. Toen hij in de derde klas zat, kreeg hij de mogelijkheid om een paar lessen wiskunde A te geven. Daarna heeft de wiskundefanaat doorgepakt. Hij begon bij Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS) met een voltijdopleiding Leraar Wiskunde en behaalde in 2017 zijn tweedegraadsbevoegdheid. Hij solliciteerde direct en werd aangenomen als wiskundedocent.

Omdat hij graag nog meer bij wilde leren, extra uitdaging zocht en daarnaast graag les wilde geven in de bovenbouw, besloot Roy naast zijn baan nog een masteropleiding te volgen. Het biedt de jonge leraar veel mogelijkheden. In de toekomst hoopt Roy les te geven op het hbo, misschien wel op de lerarenopleiding in Sittard. Niet alleen vanwege het uitdagende onderwijsniveau, maar ook vanwege de aangename docenten die daar rondlopen.

Hoe ziet de masteropleiding eruit?

“We hebben een klein lokaal met een kleine klas. Door de kleinschaligheid, kun je de lessen een beetje vergelijken met die van een middelbare school. De docent geeft theorie en bereidt oefeningen voor. Jij vult de oefeningen vervolgens in en bent daarin vrij om te overleggen met studiegenoten. De theorie van de master is – zeker vergeleken met de bacheloropleiding – redelijk abstract. Je krijgt te maken met minder getallen en meer letters. Je werkt zelfstandiger en er is meer thuisstudie vereist.”

Kun je een baan goed combineren met een masteropleiding?

“Het combineren van een masteropleiding met een baan is goed te doen, mits je niet té veel werkt. Ik zou iedereen aanraden om maximaal 13 lesuren per week te werken naast je studie. Gelukkig heb je bij FLOS de mogelijkheid om zelf je tijd in te delen. Maatwerk noemen ze dat ook wel. Sommige lessen hebben een aanwezigheidsplicht. Mocht je het wat rustiger aan willen doen, dan kun je de studie ook verspreiden over drie jaar.”

Raad je anderen een masteropleiding in Sittard aan?

“Ik ben zeer tevreden over de opleiding. Docentopleiders kunnen vragen goed beantwoorden en leggen dingen uit op een manier die goed te volgen is. Je kunt de opleiding met recht een topopleiding noemen. Het zijn lange dagen, dat wel. Maar dat is ook logisch als je binnen een korte tijd de studie wilt afronden. Heb je twijfels om aan de opleiding te beginnen? Loop dan gewoon een keertje mee, zodat je weet hoe het er aan toegaat.”

Roy als docent

“Ik ben een enthousiaste docent en sta levendig voor de klas. Het is belangrijk dat je je bij het belevingsniveau van de leerlingen probeert aan te sluiten. Voor mij is dat niet moeilijk, omdat ik zelf nog jong ben. Ik weet wat de leerlingen willen en wat niet. Met digitale middelen probeer ik het leuk te maken, ook omdat wiskunde niet altijd een populair vak is.”

Drie studenten met elkaar in gesprek zittend aan tafel voor de opleiding Leraar Wiskunde.
Jouw opleiding

In twee jaar kun je je eerstegraads lesbevoegdheid halen voor wiskunde

Met de master Leraar Wiskunde sta jij straks vol zelfvertrouwen voor de klas in de bovenbouw havo/vwo of in het hbo. Jij leert boeiende en passende wiskundelessen ontwerpen en het beste uit bovenbouwleerlingen halen. Ook buiten jouw vakgebied lever jij een bijdrage aan onderwijsinnovatie.

Jouw opleiding

Wat ga je leren?

  • Je wordt flink uitgedaagd in het verdiepen van jouw wiskundige kennis.

    Zo kom je te weten wat James-Bond-priemgetallen zijn en onderzoek je of wiskunde wel klopt.

  • Je ontwikkelt een kritische, analytische blik en onderzoekvaardigheden.

    Daarbij leer je ook breder kijken naar het onderwijs in de bovenbouw.

  • Plan Do Check Act...

    Jouw kennis pas je toe in je baan of leerwerkplek in de bovenbouw havo/vwo.

Jouw opleiding

Hoe zien de komende jaren eruit?

De master Leraar Wiskunde biedt verdieping op alle lagen. Waar mogelijk is de didactiek verwerkt in de inhoudelijke vakken. Samen met je studentcoach bespreek je jouw studieroute op maat en combineer je theorie met werkplekleren en zelfstudie. In sommige gevallen zijn vrijstellingen mogelijk.

Student met boek in haar hand in een bibliotheek voor de opleiding Leraar Wiskunde
Jouw toekomst

Aan de slag met je educatieve master in het vak wiskunde

Na de master tot docent wiskunde ben jij klaar om de bovenbouw van havo/vwo te enthousiasmeren voor het vak wiskunde. Jij weet geduldig en praktisch moeilijke vraagstukken uit te leggen. Je kunt ook als expert binnen je vakgroep of school aan de slag, of regionaal of (inter)nationaal.

Toelating & aanmelden

Toelatingseisen

  • Met een relevante afgeronde bacheloropleiding word je toegelaten.

    Bekijk de volledige toelatingseisen voor de onderwijsachtergrond die nodig of gewenst is.

  • Heb je niet de juiste vooropleiding?

    Je kunt mogelijk toch toegelaten worden. Bekijk de volledige toelatingseisen.

De campus

Kom studeren bij Fontys en ontwikkel jezelf tot een gewilde professional

Onze campussen bieden veel om jouw talent en kennis optimaal te ontwikkelen en te laten bloeien.

Kosten opleiding

Benieuwd wat deze opleiding kost?

Bereken je collegegeld met de collegegeldmeter. Buiten collegegeld heb je ook andere kosten zoals literatuur en materialen.

In sommige gevallen is subsidie mogelijk. Ontdek hier alle subsidiemogelijkheden

Collegegeld berekenen

Leraar Wiskunde (Professional Master)

Taal

Nederlands

Opleidingstype

Master

Opleidingsvorm

Deeltijd

Sittard

Specificaties

Leraar Wiskunde (Professional Master)

Startdatum

September

Taal

Nederlands

Opleidingsduur

2 jaar

Opleidingstype

Master

Opleidingsvorm

Deeltijd

Locatie(s)

Tilburg

Sittard

Deadline: 1 september

Hoe werkt aanmelden?

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

Master Leraar Wiskunde

Van aanmelden tot starten

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

  • Start met Kennismaken

    Krijg een goed beeld van de opleiding tijdens een open avond of online voorlichting.

    Bekijk de agenda van de opleiding
  • Aanmelden

    Meld je aan voor de opleiding via studielink. Doe dit uiterlijk vóór 1 september.

    Bij enkele opleidingen is instromen gedurende het studiejaar mogelijk.
  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

    Meer informatie over de Studiekeuzecheck
  • Alles voor een Goede start

    Op Goede Start vind je alles wat je nodig hebt voor een goed begin van je studie, waaronder benodigde materialen en informatie over je eerste lesweek.

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

Studiekeuzeactiviteiten

Kennismaken met Master Leraar Wiskunde

Meld je aan voor een dag proefstuderen, meeloopdag met een student, online voorlichting of andere studiekeuzeactiviteiten.

Vragen die wij vaak krijgen

Het grootste verschil in de masteropleidingen Leraar Wiskunde zit in de lesdagen en in de afsluitende fase (zie Opbouw). We raden je aan om een open avond te bezoeken of een gesprek aan te vragen, om te kijken welke locatie jou het meest aanspreekt. Wat je ook kiest, jij wordt een professionele master in het schoolvak wiskunde.

Nee, dat hoeft niet. De meeste studenten hebben vaak al wel een baan in het onderwijs. Maar een plek waar je bepaalde (vak)didactische handelingen kan uitvoeren is voor het eerste studiejaar voldoende.

Studenten met een relevante, afgeronde vooropleiding (zie Toelatingseisen) kunnen in aanmerking komen voor vrijstellingen. Tijdens een gesprek met de opleidingscoördinator wordt er gekeken naar de mogelijkheden.

Of het nou gaat om het berekenen van een afgeleide functie, om kennisoverdracht over het bepalen van de mate van correlatie tussen twee variabelen of om de verschillende manieren van lesgeven in algebra in de bovenbouw: de geleerde kennis en vaardigheden in de master Leraar Wiskunde zijn vaak direct toepasbaar in de praktijk.

In principe is het niet mogelijk om tussentijds te starten met de masteropleiding Leraar Wiskunde. Eventuele mogelijkheden kunnen in een gesprek met de mastercoördinator worden toegelicht.