

Voor elk talent
Oog voor jouw talent
Bij Fontys word je de leraar die jij wilt zijn. Met het breedste aanbod aan lerarenopleidingen word je opgeleid tot een breed inzetbare en goede leraar waar scholen om staan te springen. Vanaf dag één kan jij je eigen pad bepalen met behulp van een studentcoach.
> Ontdek hoe jij de leraar wordt die je wilt zijn
Oriënteren
Wil je verder kennismaken met een opleiding? Bezoek onze open dag (voltijd) of avond (deeltijd), kom meelopen of proefstuderen. Zo kun je nog beter een keuze maken die bij jou past. Bekijk de agenda voor de mogelijkheden.
Naar de agendaAdvies nodig?
Wil je even sparren of advies over welke opleiding en route het beste bij jou passen? En wat jouw mogelijkheden zijn? Vraag dan een vrijblijvend gesprek aan met een van onze studieadviseurs.

We bekijken met jou welke opties er voor je zijn binnen het onderwijsJudith Boetzkes en Anne Strijbosch
Studieadviseurs Fontys Educatie
Up-to-date blijven
Events Fontys Educatie
Webinar 'De pedagogisch sensitieve leraar' | Online
14 mei 2025
16:00 - 17:00
Programma
Pedagogisch sensitief handelen draagt bij aan een positief klimaat in de klas, wat belangrijk is voor de ontwikkeling van basisschoolleerlingen. Fontys Lector Anouke Bakx schreef het boek ‘De pedagogisch sensitieve leraar’. In dit webinar zal zij - net als in het webinar van 15 januari jl. - nader ingaan op de inhoud van het boek. Deelname is gratis.

Online voorlichting practitioner 'De interne begeleider als kwaliteitscoördinator' | Online
22 mei 2025
16:00 - 17:00
Programma
De practitioner ‘De interne begeleider als kwaliteitscoördinator’ helpt begeleiders in het onderwijs om beter samen te werken en de kwaliteit op school te verbeteren. Tijdens deze practitioner leer je hoe je een belangrijke rol speelt in het team, zowel als begeleider als coördinator. De opleiding sluit aan bij de nieuwe beroepsstandaard 'De interne begeleider als kwaliteitscoördinator' van de landelijke beroepsgroep begeleiders in het onderwijs (LBBO, 2022).
In de beroepsstandaard worden drie rollen onderscheiden: leercoördinator, trendanalist en zorgregisseur, met daarbinnen vijf competentiedomeinen: professionele houding, goed omgaan met mensen, resultaatgericht werken, onderzoek doen en samenwerken aan kwaliteit.
Tijdens de practitioner ontwikkel je kennis en vaardigheden ter voorbereiding op en/of ter versterking van je rol van interne begeleider als kwaliteitscoördinator. Brenda Mom zal tijdens de online voorlichting uitgebreid ingaan op deze cursus.
Webinar Professionele sensitiviteit: pedagogische sensitiviteit & HSP | Online
25 jun 2025
16:00 - 17:00
Programma
Dit is het 3e webinar in de serie ‘Aandacht voor (hoog)sensitiviteit in het onderwijs’. Dit keer staat het thema ‘Professionele sensitiviteit’ centraal. We onderscheiden hierbinnen ‘Pedagogische sensitiviteit’ en ‘Hoog-sensitiviteit (HSP)’ en zoomen in op het belang van de pedagogisch sensitieve professional voor iedere lerende met specifieke aandacht voor de talenten en ondersteuningsbehoeften van HSP-lerenden. Dit webinar reikt je kennis aan rondom professionele sensitiviteit, met als kernbegrippen: sensitieve responsiviteit, pedagogische sensitiviteit, aandachtige betrokkenheid en HSP-talentgericht.
Pedagogische sensitiviteit
Als professional beweeg je dagelijks in een veelheid van interacties met anderen in een grote diversiteit van (complexe) situaties. Je navigeert continu om de juiste positie te bepalen en de juiste koers te zetten. “Op het goede moment het juiste doen, ook in de ogen van kinderen” (Van Manen, 2014). Dit vraagt om sensitieve professionals, die vanuit aandachtige betrokkenheid afstemmen op het doel in de context en interacties en dynamieken adequaat kunnen (bege)leiden.
Hoog-sensitiviteit
Bij één op de vijf mensen (volwassenen en jeugd) is er sprake van hoog-sensitiviteit. We zoomen in op een talentgerichte benadering van hoog-sensitiviteit door het (h)erkennen van kwaliteiten en in het bieden van passende ondersteuning.
Ter voorbereiding op het webinar kun je de eerste twee webinars uit deze serie terugkijken via de website van het lectoraat Goed leraarschap goed leiderschap, op de themapagina over hoogsensitiviteit. https://www.fontys.nl/Onderzoek/Goed-leraarschap-goed-leiderschap/Themas-binnen-het-lectoraat/Hoogsensitiviteit.htm
Het webinar wordt gegeven door Anouke Bakx en Marianne den Otter.
Symposium Samen Onderzoekend Opleiden | Sittard
18 jun 2025
13:00 - 17:00
Programma
Op woensdag 18 juni 2025 vindt van 13.00 - 17.00 uur het symposium 'Samen Onderzoekend Opleiden' plaats. Een event georganiseerd doorhet Fontys Kenniscentrum Youth Education for Society (YES) en Fontys Lerarenopleiding Sittard in samenwerking de Academische Opleidingsschool Limburg (AOSL) en de Opleidingschool MBO-Docent Limburg (OMDL).
Iedereen die betrokken is bij het onderwijs in Limburg en het opleiden en van onderwijsprofessionals is van harte welkom. Behalve workshops van verschillende Fontys Educatie lectoraten, good practices, uit het Limburgse scholenveld, zijn er ook (poster)presentaties van afstudeerprojecten van studenten.
Aan het eind van de middag presenteert Frank Crasborn het boek ‘Proeve(n) van onderzoek’ ter gelegenheid van zijn afscheid als lector van Fontys Lerarenopleiding Sittard.
Houd deze pagina in de gaten voor meer informatie en aanmelden.
Oogopeners voor het onderwijs

Dat gevoel dat het anders kan of moet, kennen we ongetwijfeld allemaal. Je krijgt ze op de meest onverwachte momenten. Door familie en vrienden, een gebeurtenis in je leven, of een prikkelend moment dat je zelf op school had. Wij gingen op pad om docenten en studenten te vragen wanneer hun ogen open gingen voor het onderwijs. En wat de reden was van hun keuze voor het leraarschap.
Daarom kozen zij voor het leraarschap