
Krijg een goed beeld van hoe jouw opleiding eruit gaat zien.
Tijdens je studie Commerciële Economie staat praktijk centraal: je werkt veel in teamverband, maar bent ook bezig met je eigen ontwikkeling. Je volgt lessen, zodat je langzaam maar zeker dé expert op het gebied van marketing en sales wordt.
In Eindhoven ben je in de eerste twee jaar van je studie ongeveer 20 uur per week op school. De resterende 20 uur besteed je aan je projectgroep of zelfstudie thuis. Na het tweede jaar loop je stage, volg je een minor en studeer je uiteindelijk af met een onderzoek bij een bedrijf. Vakken rond je af met tentamens.
In het eerste jaar van je studie staan twee grote projecten centraal: het businessplan en het adviesplan. Daarnaast volg je lessen over marketing, communicatie, marktonderzoek en e-marketing.
Twee grote projecten: De projecten doe je samen met anderen. In het eerste half jaar bedenk je samen een creatief idee voor een bedrijf. Weet jij al wat er nodig is om succesvol producten te verkopen? Daarna ga je verder met een adviesplan voor een bedrijf dat je zelf uitzoekt.
In het tweede jaar maak je kennis met vier verschillende expertises:
Je coach begeleidt je, zodat je ontdekt wat jij leuk vindt. In het tweede jaar kun je al stage lopen of een minor volgen. Naast je studie kun je tijdens het tweede jaar ook voor extra uitdaging kiezen door deel te nemen aan het Honours Programme.
Jaar 3 start met een half jaar stage of minor, afhankelijk van je keuze in het tweede jaar. Daarna kies je een expertise. Waar je eerder een brede basis hebt gekregen, ga je je nu specialiseren in één van de vakgebieden. Je volgt vakken die bij jouw expertise horen en werkt ook nu aan creatieve oplossingen voor echte bedrijven.
Tijdens het vierde jaar verdiep je je kennis in jouw expertise. Je wordt steeds zelfstandiger: je zoekt zelf opdrachten bij bedrijven of onderzoeksgroepen, waar je alleen of in kleine groepen aan werkt. Je bouwt daarmee een portfolio op en laat zien dat je alles in huis hebt om een succesvolle marketing- en salesprofessional te worden!
In Tilburg ontwikkel je kennis en skills in marketing, ondernemerschap, digitalisering, data en creativiteit. Je werkt aan commerciële opdrachten voor zowel bedrijven als maatschappelijke organisaties of je eigen gestarte onderneming. Tijdens de opleiding krijg je steeds meer keuzevrijheid. Zo doe je praktijkervaring op en ontdek je welke richting het beste bij jou past.
In het eerste jaar bouw je aan een stevige basiskennis. Je krijgt vakken zoals online marketing, strategische marketing en neuromarketing en ontwikkelt economische vaardigheden die jou inzicht geven in kosten en baten. Ook leer je werken met AI-tools, Adobe-software en advertentietools voor social media. In Tilburg is daarnaast in het eerste jaar veel aandacht voor creativiteit en het testen van nieuwe ideeën.
Daarnaast doe je praktijkervaring op bij echte bedrijven, door het bedenken én uitvoeren van nieuwe producten, diensten, verkoopkansen en online marketingplannen.
Verder begin je met het opbouwen van je portfolio, waarin je alle studiejaren je kennis, vaardigheden en uitgevoerde projecten verzamelt.
In de eerste helft van het tweede jaar kies je voor e-commerce waarbij je een eigen webshop inricht, of voor experience marketing waarbij je een evenement organiseert. Je verdiept je onder andere in neuromarketing, consumentengedrag en data-analyse. Zo leer je hoe je mensen enthousiast maakt voor een product of dienst.
In de tweede helft van dit jaar loop je stage of volg je een minor. De volgorde bepaal je zelf. Met een minor kun je je kennis verbreden of verdiepen in een onderwerp van jouw keuze. Je hebt veel mogelijkheden en kunt zelfs naar het buitenland. Stage loop je bij een (internationale) organisatie. Daar kun je kennis en vaardigheden toepassen in de praktijk!
Loop je in het tweede jaar geen stage? Dan doe je dit in het eerste half jaar van het derde jaar. Heb je al een stage gelopen in het tweede studiejaar? Dan begint dit derde jaar met een minor naar keuze.
In de tweede helft van het derde jaar richt je met andere studenten een marketingbureau op. Jullie zoeken zelf opdrachtgevers en voeren tegelijkertijd meerdere marketingprojecten uit. Dit kan bijvoorbeeld gaan over data-analyse, branding, digitale marketing, creatieve campagnes, het aantrekken van nieuwe klanten en advertising. Daarbij werk je met de nieuwste en beste marketingtools die op dat moment op de markt zijn.
Dit jaar studeer je af. Je kiest zelf of je het hele jaar bij dezelfde opdrachtgever aan de slag gaat, of liever gaat voor wat meer afwisseling. Je bepaalt je eigen route, zoekt zelf je opdrachtgever(s) en kiest een afstudeeropdracht die helemaal bij jou past. Natuurlijk kun je ook afstuderen in je eigen bedrijf.
Tegelijkertijd ben je bezig met het afmaken van je portfolio. Aan het einde van de studie geef je een presentatie. Dankzij je portfolio en vier jaar praktijkervaring ben je klaar voor de arbeidsmarkt.
Elk studiejaar bestaat uit twee semesters, ieder semester uit twee periodes. Vakken en projecten die in Venlo tijdens de opleiding Commerciële Economie aan bod komen zijn o.a. branding, online marketing, sales, marketingcommunicatie, marktonderzoek en consumentengedrag. Ook krijg je training in communicatievaardigheden. Hierbij moet je denken aan werken in teamverband, interviewen en presenteren.
In het eerste jaar bestaan je weken uit de volgende verdeling:
Tijdens je eerste jaar krijg je de kans om je breed te oriënteren. Je leert waar in dit vakgebied je grootste kracht ligt. Veel projecten die je gaat doen zijn grensoverschrijdend, je gaat voor bedrijven in de grensregio aan de slag. Ook staat Venlo bekend om haar interculturele onderwijs, je ontmoet studenten en docenten uit verschillende culturen. Verder is er binnen de opleiding veel aandacht voor je Personal Professional Development (PPD) en komt het thema duurzaamheid vaker terug in het onderwijs. Overigens kun je deze opleiding in Venlo ook in het Engels volgen.
Vanaf het tweede jaar verdiep je je verder in specifieke marketingvaardigheden, zoals online marketing, marktonderzoek en branding. Een leerzaam onderdeel in het tweede jaar is ook het project Startup Factory. Dit is een project waarbij je op een realistische manier gedurende tien maanden te maken krijgt met de uitdagingen van een onderneming. Je werkt samen met studenten van andere opleidingen. Zo leer je al vroeg om samen te werken met verschillende disciplines.
In het derde jaar doe je nog meer praktijkervaring op. Een belangrijk deel van het jaar besteed je aan een stage. Je gaat 5 maanden lang aan de slag in het bedrijfsleven. Verder geef je via een minor richting aan je studie. Je volgt een specifiek lesprogramma of studeert 1 semester bij één van onze 125 partneruniversiteiten in het buitenland.
In het vierde studiejaar kan je kiezen uit verschillende marketingthema’s, zoals sport of eventmarketing. Tijdens je afstudeerfase ga je onder meer binnen een bedrijf een casus onderzoeken en uitwerken.
Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.
Meld je aan voor de open dag, een online voorlichting of één van de andere activiteiten om kennis te maken met de opleiding.
We helpen je graag verder.