Sprint naar content
Project

Samen vernieuwend opleiden van leraren

Samen vernieuwend opleiden van leraren. Lessen uit vijf grenspraktijken

Diverse scholen in Nederland werken aan nieuwe onderwijsvormen om beter in te kunnen spelen op individuele verschillen tussen leerlingen. Ze hebben behoefte aan (nieuwe) leraren die niet louter de lesmethode uitvoeren, maar goed kijken naar wat elke leerling nodig heeft en die leerlingen kunnen stimuleren de regie over hun eigen leerproces te nemen. Daarom klopten de Vereniging Agora Onderwijs (VAO) en het landelijk Platform Eigentijds Onderwijs (PLEION) in 2020 bij een aantal lerarenopleidingen aan om samen te verkennen hoe de aansluiting en wisselwerking tussen opleidingsprogramma's en nieuwe onderwijspraktijken beter zou kunnen.

Dit leidde tot een door NRO gesubsidieerd onderzoek naar een aantal vernieuwingsinitiatieven waarbij lerarenopleidingen samen met het werkveld nieuwe opleidingstrajecten ontwikkelen. Het zijn voorbeelden van hoe lerarenopleidingen (hbo) en scholen in po en vo in het kader van Samen Opleiden proberen leraren toe te rusten voor nieuwe onderwijspraktijken in het werkveld. Het doel van het 4-jarig onderzoeksproject was om inzicht te krijgen in de dynamiek, die het samen ontwerpen en uitvoeren van nieuwe opleidingspraktijken, op en over de grenzen van bestaande praktijken van lerarenopleidingen en scholen, oproept en tot welke nieuwe opleidingspraktijkenen handvatten voor curriculumvernieuwing dat leidt. Het onderzoek werd uitgevoerd in de periode 2021-2025 door een consortium van lectoraten van vier hogescholen (Fontys, Hogeschool van Amsterdam, Viaa en Windesheim), in samenwerking met docentonderzoekers van enkele vo-scholen.

Onderstaande links leiden naar publicaties en tools die het project tot nu toe opleverde:

. Publiekssamenvatting

. Eindrapportage

. Artikel Tijdschrift voor Lerarenopleiders

. In dialoog met de paradoxen: katern curriculum fff onder Loep.

Sfeerafbeelding Fontys