Sprint naar content
Project

Samen sterk: samenwerken aan een sterke leercultuur

In dit project draait het om het versterken van de leercultuur binnen samenwerkingsverbanden die zich bezighouden met  leven lang ontwikkelen (LLO). In veel regio’s en sectoren werken publieke en private organisaties samen om mensen te helpen zich te blijven ontwikkelen. Maar deze samenwerkingsverbanden zijn zelf ook organisaties met hun eigen leer- en ontwikkelbehoeften. 

Wat houdt het project in?

Dit project helpt deze consortia om niet alleen anderen te ondersteunen, maar ook zelf beter te leren en ontwikkelen. Door inzicht te krijgen in de eigen leercultuur én die van de samenwerkingspartners, ontstaat ruimte om van elkaar te leren, elkaar te versterken en samen te bouwen aan een lerende aanpak.

Hiervoor wordt een praktische methodiek ontwikkeld die het gesprek over leercultuur binnen het samenwerkingsverband ondersteunt en verdiept. Want duurzame ontwikkeling begint bij samenwerking én bij reflectie op het eigen handelen..

Projectdoelstelling

Het doel van dit project is om samenwerkingsverbanden rondom LLO te ondersteunen bij het versterken van hun eigen leercultuur. De methodiek helpt projectleiders en betrokken organisaties om:

  • inzicht te krijgen in hun eigen leeromgeving en factoren die leren
    stimuleren of juist tegenwerken;
  • zicht te krijgen op de leercultuur van de andere partners in het samenwerkingsverband;
  • gezamenlijke thema’s te agenderen en structureel te leren van en met elkaar.

Een sterkere leercultuur binnen het consortium zorgt ook voor meer impact op LLO in de regio of sector.. 

Periode

November 2024 – september 2025

Resultaat

Het project levert een praktische en toegankelijke methodiek op, bestaande uit vier onderdelen:

  • Inzicht in leercultuur – een gedeeld begrippenkader en reflectietool voor het startgesprek.
  • Startbijeenkomst ‘Samen sterk voor leercultuur’ – kennismaking, uitwisseling van ervaringen en gezamenlijke focus bepalen.
  • Twee à drie verdiepende intervisiebijeenkomsten – rond thema’s die door partners zelf als belangrijk zijn gekozen.
  • Afsluitende bijeenkomst ‘Oogsten en verbinden’ – gezamenlijke leeropbrengsten verzamelen en nieuwe verbindingen leggen. 

De methodiek bevat duidelijke draaiboeken en formats voor bijeenkomsten. Een onafhankelijke
begeleider (facilitator) kan het proces ondersteunen, zodat de inhoud en samenwerking centraal blijven staan


Partners

Het project is ontwikkeld door Marian Thunnissen, lector Dynamische Talentinterventies aan Fontys Hogeschool, in nauwe samenwerking met regionale en sectorale LLO-samenwerkingsverbanden.

Opdrachtgever is de LLO Katalysator.


Contact

Foto van persoon

Prof. dr. M.A.G. (Marian) Thunnissen

Lector Dynamische Talentinterventies