

Samen sterk: samenwerken aan een sterke leercultuur
In dit project staat het versterken van de leercultuur binnen
samenwerkingsverbanden rond leven lang ontwikkelen (LLO) centraal. In veel regio’s en sectoren werken publieke en private partijen samen om LLO te stimuleren. Deze samenwerkingsverbanden zetten zich in voor het leren en ontwikkelen van de beroepsbevolking, maar zijn zelf óók organisaties met hun eigen leer- en ontwikkelvragen.
Onderdeel van:
Wat houdt het project in?
Dit project helpt consortia om niet alleen extern, maar ook intern sterker te worden in leren en ontwikkelen. Door inzicht te krijgen in de eigen leercultuur én die van de samenwerkingspartners, ontstaat ruimte om van elkaar te leren, elkaar te versterken en samen te bouwen aan een lerende aanpak.
Hiervoor wordt een praktische methodiek ontwikkeld die het gesprek over leercultuur binnen het samenwerkingsverband ondersteunt en verdiept. Want duurzame ontwikkeling begint bij samenwerking én bij reflectie op het eigen handelen..
Projectdoelstelling
Het doel van dit project is om samenwerkingsverbanden rondom LLO te ondersteunen bij het versterken van hun eigen leercultuur. De methodiek helpt projectleiders en betrokken organisaties om:
- inzicht te krijgen in hun eigen leeromgeving en stimulerende of belemmerende factoren;
- zicht te krijgen op de leercultuur bij de andere partners in het samenwerkingsverband;
- gezamenlijke thema’s te agenderen en structureel te leren van en met elkaar.
Door het versterken van de leercultuur binnen het consortium, wordt ook de impact van het samenwerkingsverband op LLO in de regio of sector vergroot..
Periode
November 2024 – september 2025
Resultaat
De kern van het project is een praktische en laagdrempelige methodiek, bestaande uit vier onderdelen:
- Inzicht in leercultuur – een gedeeld begrippenkader en reflectietool voor het startgesprek.
- Startbijeenkomst ‘Samen sterk voor leercultuur’ – kennismaking, ervaringsuitwisseling en gezamenlijke focus bepalen.
- Twee à drie verdiepende intervisiebijeenkomsten – rond thema’s die door partners zelf als belangrijk zijn benoemd.
- Afsluitende bijeenkomst ‘Oogsten en verbinden’ – gezamenlijke leeropbrengsten verzamelen en nieuwe verbindingen leggen.
De methodiek is voorzien van heldere draaiboeken en formats voor bijeenkomsten en kan begeleid worden door een onafhankelijke facilitator. Zo krijgen projectleiders en betrokken partners ruimte om de inhoud en samenwerking centraal te stellen.
Partners
Het project is ontwikkeld door Marian Thunnissen, lector Dynamische Talentinterventies aan Fontys Hogeschool, in nauwe samenwerking met regionale en sectorale LLO-samenwerkingsverbanden.
Opdrachtgever is de LLO Katalysator.
Contact
