Creatieve economie
De klimaatcrisis, de pandemie, de oorlog in Oekraïne, de asielcrisis, de groeiende kloof tussen arm en rijk. Als het gaat om de urgente, complexe vraagstukken van deze tijd wordt creativiteit steeds vaker en nadrukkelijker gezien als een van de randvoorwaarden om tot een oplossing te komen.
De waarde van creativiteit beperkt zich allang niet meer tot de culturele en creatieve sector: om binnen onze kenniseconomie tot innovatie te komen is creativiteit nodig, zo wordt inmiddels breed erkend. Creativiteit vormt daarbij niet alleen een instrument voor innovatie, ze kan ook richting geven aan maatschappelijke verandering op een veel dieper en fundamenteler niveau: op systeemniveau. Het is dit diepere niveau van betekenisgeving – de mogelijkheid om via creativiteit een radicale verandering in ons (economisch) denken teweeg te brengen – waar het binnen het thema Creatieve Economie om draait.
Focus van Fontys
Binnen het thema Creatieve Economie draagt het kenniscentrum Creative Economy met creativiteit bij aan de fundamentele maatschappelijke, economische en ecologische verandering die nodig is om de complexe vraagstukken van deze tijd op te lossen. Sociale innovatie staat daarbij centraal. In de ecologische benadering van het kenniscentrum draait het om de verdeling van middelen en rijkdom, respect voor de natuur en de erkenning dat de mens deel uitmaakt van een bestaande ecologie. Het kenniscentrum wil met creativiteit – door nieuwe perspectieven te bieden, nieuwe werkelijkheden te creëren en voorbij het bestaande te denken – een dieper niveau van betekenisgeving blootleggen.
Verbinding met andere kennisthema’s
Het thema Creatieve Economie hangt per definitie samen met de andere kennisthema’s van Fontys: alle grote, urgente vraagstukken van de huidige tijd vragen om een creatieve economie als motor om tot innovatieve oplossingen te komen. Artistieke en creatieve praktijken gaan verbindingen aan met sectoren zoals zorg, technologie en onderwijs.
Kenniscentrum Creative Economy
In 2023 is dit kenniscentrum officieel van start gegaan. Het kenniscentrum, een initiatief van de lectoraten Journalistiek en verantwoorde innovatie,
Desiging the future, en Artistic, connective practices, is altijd op zoek naar nieuwe en inspirerende interne en externe samenwerkingen. Het kenniscentrum streeft ernaar om met creativiteit een fundamentele verandering te bewerkstelligen die nodig is om een leefbare wereld voor toekomstige generaties mogelijk te maken.
Meer weten? Lees ons programmaplan.
Op de hoogte blijven? Meld je aan voor onze nieuwsbrief!
Onderzoeksprojecten
-
Athlete Branding
Dit project richt zich op het helpen van topsporters en topsport talenten bij het ontwikkelen van hun Personal Brand.
Lopend
-
Sport x Cultuur: hoe in een wijkgerichte aanpak sport en cultuur elkaar kunnen versterken.
Het Sport x Cultuur project onderzoekt hoe sport en cultuur elkaar kunnen versterken in een gerichte aanpak.
Lopend
-
De kunst van het presteren
Dit onderzoeksproject heeft als doel de prestatiedruk onder hbo-studenten te verminderen en transformatief leren te bevorderen via Performance Art
Lopend
-
Een inspirerend toekomstbeeld voor Nederland, hoe ziet dat er uit?
Dit project streeft naar een inspirerend toekomstbeeld voor Nederland in 2040, in samenwerking met diverse partners, waaronder Fontys-studenten
Lopend
-
SPRONG Creating Cultures of Care
Creating Cultures of Care richt zich op de vraag hoe we in de toekomst zorg gaan dragen mét en vóór elkaar. Want: met een toenemende schaarste in de zorg staat ons een transitie te wachten die vraagt om een zorgzame aanpak.
Lopend
-
Studio
Dit onderzoeksproject is een experimenteel project in de kunsteducatie over de ontwikkeling van de professie kunstvakdocent
Lopend
Betrokken lectoraten
Etalage
Ontdek de gebeurtenissen in het Kenniscentrum Creative economy. In onze 'etalage' delen we de hoogtepunten van onze activiteiten, inspirerende interviews, en meer.
Contact
Dr. F. (Falk) Hubner
Professor Artistic Connective Practices
Bart van Bezooijen
Docentonderzoeker SPECO Sportmarketing