Sprint naar content
Monique van Rooijen

Docentonderzoeker SPECO Sportmarketing

Monique van Rooijen Msc

Monique studeerde in 2003 af aan SPECO om vervolgens in 2005 haar Master Leisure Studies te voltooien. Monique werkt sinds 2012 bij Fontys Marketing en Communicatie als docent en vanaf 2018 als docent-onderzoeker op verschillende thema’s waaronder de maatschappelijke en economische impact van sportevenementen, esports en gamification en bewegen in de openbare ruimte al dan niet in relatie tot gamification en beleid. Samen met haar collega’s van de opleiding Sportmarketing, Communicatie en Commerciële Economie vormt Monique de onderzoeksgroep, waarbij zij als thema waardecreatie in de sport vormgeeft. In dat kader richt het huidig onderzoek zich op de maatschappelijke kant van sport in de zin van de impact van evenementen en beweegstimulering door gamification.


Publicaties en presentaties

  • Bezooijen, B. van, Rooijen, M. van, Hover, P., Heijnen, E. & Balk, L. (2022). Social Impact Of Elite Sports Events: Insights From A Meta-Analysis Of Fifteen Sports Events In The Netherlands. Presentatie van onderzoek op conferentie van European Association for Sport Management, EASM (Inssbruck, september 2022).
  • Bezooijen, B. van & Rooijen, M. van (2022). Stadsbos013 bezoekersonderzoek. Ervaringen, gedrag en verbeterpunten volgens bezoekers. Tilburg: Fontys Marketing en Communicatie.
  • Davids, A., Hover, P., Schoemaker, J. , Berfelo, B., Bezooijen, B. van & Rooijen, M. van (2022). Contributiemonitor 2021/2022. Mulier Instituut, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en Fontys Hogeschool.
  • Bezooijen, B. van, Kersemaekers, B. & Rooijen, M. van (2022). La Vuelta Holanda vanuit Brabants perspectief. Tilburg: Fontys Marketing en Communicatie.
  • Bezooijen, B. van, Kersemaekers, B. & Rooijen, M. van (2022). EK Petanque. Economische en maatschappelijke impact. Tilburg: Fontys Marketing en Communciatie.

    • Bezooijen, B. van & Rooijen, M. van (2021). International Swimming League (ISL) Eindhoven 2021. Rapportage doelen en indicatoren. Tilburg: Fontys Economische Hogeschool Tilburg.
    • Sweegers, R., Bezooijen, B. van, Khoeblal-Malaihollo, L. & Rooijen, M. van (2021). Level Up! : ontdek de kansen in esports en gaming. Nieuwegein: Arko Sports Media.
    • Davids, A., Hover, P., Schoemaker, J. , Berfelo, B., Bezooijen, B. van & Rooijen, M. van (2021). Contributiemonitor 2020/2021. Mulier Instituut, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en Fontys Hogeschool.

              • Davids, A., Hover, P., Schoemaker, J. , Boer,W. de., Bezooijen, B. van & Rooijen, M. van (2020). Contributiemonitor 2019/2020. Mulier Instituut, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en Fontys Hogeschool.
              • Bezooijen, B. van & Rooijen, M. van (2020). EK Veldrijden 2020. Economische en maatschappelijke impact. Tilburg: Fontys Economische Hogeschool Tilburg.
              • Bezooijen, B. van, Rooijen, M. van & Boekel, F. van (2020). Level up?! Een verkenning naar toepassingen van actieve gaming voor sportbeleid. Digitale bijdrage op de Dag van het sportonderzoek.

                          • Bezooijen, B. van & Rooijen, M. van (2018). Managing personal brands via social media. A cross-national study of elite athletes’ impression management behavior. Presentatie op conferentie van North American Society of Sport Management (Hallifax, juni 2018).
                          • Bezooijen, B. van & Rooijen, M. van (2018). CSR: goed burgerschap of marketinginstrument? Inzichten uit de Invictus Games. Dag van het sportonderzoek, De Haagse Hogeschool. 8 november 2018.
                          • Bezooijen, B. van & Rooijen, M. van (2018). “Voor iedereen een app?!”. Presentatie van onderzoek op conferentie van European Association for Sport Management, EASM (Malmö, september 2018)


                                    Monique van Rooijen

                                    Monique van Rooijen Msc

                                    Docentonderzoeker SPECO Sportmarketing