Sprint naar content
Project

Empty Farm to Fill

Landgoed Sparrenhof is een voormalige kloosterhoeve aan de rand van Tilburg, wordt vanaf 2022 ingericht als een alternatieve leer- en speelomgeving voor de Tilburgse jeugd. We noemen dit een pedagogische vrijplaats. Samen met jeugdprofessisonals én jongeren werkten we op Sparrenhof 2,5 jaar lang aan een onderzoek naar de ontwerpprincipes van pedagogische vrijplaatsen die bijdragen aan een veerkrachtige identiteitsontwikkeling van jongeren. Met de dromen, wensen en brede talenten van jongeren kreeg het leegstaande landhuis op
Sparrenhof een nieuwe invulling. Zie hier de opbrengsten van Empty Farm to Fill.

Onderdeel van:

Wat houdt het project in?

Zoals de projecttitel zegt: in de 'Empty Farm' is niet met een vooropgezet plan met het ontwerpgerichte onderzoek gestart. Niet een curriculum, een beleidsdoel of de ideeën van professionals, maar de leegstaande kloosterhoeve, de talenten en dromenvan kinderen en jongeren waren het vertrekpunt voor het ontwerpen van pedagogische vrijplaatsen op Sparrenhof: een Empty Farm to Fill.

De hoofdvraag luidde: Wat zijn de ontwerpprincipes voor jeugdparticipatieve pedagogische vrijplaatsen, die bijdragen aan een veerkrachtige identiteitsontwikkeling?

Op 7 juni vierden we de pedagogische vrijplaatsen tijdens het Empty Farm Festival op Sparrenhof. Zie voor een sfeerimpressie de aftermovie.

Ook zijn de ontwerpprincipes voor pedagogische vrijplaatsen verbeeld in de interactieve visual: ONT-moeten en ONT-wikkelen, samen met jongeren werken aan een veerkrachtige identiteitsontwikkeling.

Klik op de link om een beter beeld te krijgen van Pedagogische Vrijplaatsen en open de interactieve visual met Acrobat.

Interactieve Visual Pedagogische Vrijplaatsen

De resultaten van het project zijn weergegeven in de documentaire ‘Empty Farm to Fill, ontwerpprincipes voor pedagogische vrijplaatsen’.

Looptijd maart 2022-juli 2024, gesubsidieerd door ZonMW - Innovaties in de jeugdsector.


Gent, M. & Kooijmans, M. (2024). Empty Farm to Fill. Ontwerpprincipes voor pedagogische vrijplaatsen, om samen met jongeren te kunnen werken aan een veerkrachtige identiteitsontwikkeling. Tilburg: Lectoraat Opvoeden voor de Toekomst | Fontys Pedagogiek. DOI: 10.48544/b862c4c7-9c62-4515-9d25-65f600f01e75

Eertwegh, T. & Kooijmans, M. (2024). ONT-moeten en ONT-wikkelen. Fundament voor Sparrenhof als pedagogische vrijplaats. Tilburg: Professionele Werkplaats Sparrenhof.

Achthoven, J. & Kooijmans, M. (2024). De tegenmacht van pedagogische vrijplaatsen. Wat jeugdparticipatie vermag. In: Kunstzone, tijdschrift voor kunst en cultuur in het onderwijs. No. 1, januari 2024, pag. 36-39.
Publiq (2024). Hoe verleiden we jongeren tot cultuurparticipatie? Op 12 januari 2024 gepubliceerd.

Kooijmans, M. (2023). Vijf vragen over pedagogische vrijplaatsen. In: Twaalf tot achttien, Tribu: Tribune voor de leraar. Wendbaar en Veerkrachtig. Kenniscentrum Youth Education for Society leidt op voor de toekomst. Pag. 6.

Innovatienetwerk Jeugd (2023). JWR denkt mee over Landgoed Sparrenhof. Interview met Nicole Cuypers, projecteider. Gepubliceerd op 21 april 2023. Vindplaats: JWR denkt mee over Landgoed Sparrenhof (innovatienetwerkjeugd.nl)

Kooijmans, M., Achthoven, Cuypers, N., Gent, M. van, Wijts, I. (2022). Fundament Pedagogische Vrijplaatsen Empty Farm to Fill. Een leidraad voor het onderzoeken en ontwerpen van pedagogische vrijplaatsen. Tilburg: Fontys Pedagogiek – Lectoraat Opvoeden voor de Toekomst.

Daeter, B. (2022). Talentologie, een andere visie op talent. In: Talent, nr. 5 november 2022. Pag. 26-edagogische29[KM2].

14 okt 2022. Podcast. Interview met Maike Kooijmans door Felix Rottenberg en Emmeline Bijlsma van de Branche organisatie Kinderopvang. Over een prestatiegerichte samenleving en pedagogische vrijplaatsen.

Achthoven, J. (2022). Pedagogische vrijplaatsen en de kunsten. Rapportage deelstudie 2- Empty Farm to Fill. Tilburg: Fontys Pedagogiek – Lectoraat Opvoeden voor de Toekomst.

Gent, M. & I. Wijts (2022). De kunst van het dromen vangen. Rapportage deelstudie 1 - Empty Farm to Fill. Tilburg: Fontys Pedagogiek – Lectoraat Opvoeden voor de Toekomst.

Cooymans, M. (2022). Gelukkige jongeren bouwen aan een positieve toekomst. Column. In: De Dikke Blauwe. Uitgeversmaatschappij Walburg Pers B.V.

Berg, L., Molenaar, L. & d’Hooghe, A. (2022). Literatuur- en praktijkverkenning Empty Farm to Fill, de schatkist van vrijplaatswijsheid. Eindproduct derdejaars studentonderzoek ‘Participeren in Praktijkgericht Onderzoek’. Tilburg: Lectoraat Opvoeden voor de Toekomst | Fontys Pedagogiek.

Kooijmans, M. (2022). Toetsen is ‘old school’. Pleidooi voor pedagogische vrijplaatsen. Gastcolumn. In: Van Twaalf tot achttien. Vakblad voor voortgezet onderwijs. Mei-nummer 2022. Pag. 21.

Doelman, E. (23 juni 2022). Tilburgse Jeugd krijgt eerste pedagogische vrijplaats: ‘Radicale omslag is noodzakelijk’. In Zorg +Welzijn.nl. https://www.zorgwelzijn.nl/tilburgse-jeugd-krijgt-eerste-pedagogische-vrijplaats-radicale-omslag-is-noodzakelijk/

Dekker, E. (2022). Jeugdparticipatief ontwerpen van een pedagogische vrijplaats. Breda/Tilburg: Avans Hogeschool Social Work & Fontys Hogeschool Pedagogiek | Lectoraat Opvoeden voor de Toekomst.

Goutziers, J. (17-01-2022) Op landgoed Sparrenhof herinnert alles aan de fraters. Brabants Dagblad. 17 januari 2022. https://www.bd.nl/tilburg-e-o/op-landgoed-sparrenhof-herinnert-alles-aan-de-fraters~a2a9fecb/

Vroom, M. (1 juni 2021) Lector Maike Kooijmans: “Stop met dat toetssysteem”. (Interview) In Zosja/Pedagogiek. 1 juni 2021. https://www.zosja.nl/lector-maike-kooijmans-stop-met-dat-toetssysteem/

Gemeente Tilburg (27 dec. 2021). Sparrenhof: plek voor ontmoeting en talentontwikkeling van jeugd. Gepubliceerd op 27 december 2021.https://www.tilburg.nl/actueel/nieuws/item/sparrenhof-plek-voor-ontmoeting-en-ontwikkeling-van-jeugd/

Goutziers, J. (30 dec. 2021) Sparrenhof, vrijplaats voor Tilburgse kinderen. Gepubliceerd in Brabants Dagblad.nl 30-12-21, 14:11. https://www.bd.nl/tilburg-e-o/sparrenhof-vrijplaats-voor-tilburgse-kinderen~a3b02c61/


Contact

Foto van persoon

M.V. (Michelle) van Gent

Docentonderzoeker

Foto van persoon

I. (Ivana) Rakic

Projectleider