maart

Fontys ontwikkelt robotgestuurd transfersysteem voor maakindustrie

Transfersysteem foto 2

Robots ondersteunen bedrijven en medewerkers in de maakindustrie steeds meer werk bij repetitieve handelingen. Deze ontwikkelingen gaan steeds verder. Samenwerkende robots aan de lopende band om een product in elkaar te zetten waren er al. Robots om in te pakken ook. Maar de combinatie van robots die nieuwe onderdelen en/of assemblage aanvoeren naar een transfersysteem met verschillende werkstations is bijzonder en vernieuwend. Onderzoekers, docenten én studenten van de opleiding Mechatronica van Fontys Hogeschool Engineering hebben dit nieuwe systeem ontwikkeld.

Voor het vervoer van onderdelen van een product, de productie en de verpakking wordt een transfersysteem gebruikt. Dit transfersysteem verzorgt de verplaatsing tussen de verschillende ‘werkstations’. Tijdens dit productieproces werken robots met elkaar samen. De producten en onderdelen die op het transfersysteem liggen, worden door robotarmen opgepakt en gemonteerd tot één product. Wanneer de robotarmen de onderdelen tot een eindproduct monteert, wordt met een camera de kwaliteit van het eindproduct gecontroleerd. De ontwikkeling van dit nieuwe systeem gaat verder dan alleen de samenwerkende robotarmen aan de productielijn. De productonderdelen worden aangevoerd door middel van een Autonomous Guided Vehicle (AGV), letterlijk vertaald een ‘automatisch geleid voertuig’. Op de AGV is een toploader bevestigd, een eigen ontwikkeling van onze onderzoekers en studenten. Deze toploader verplaatst de uiteindelijke producten van de AGV naar het transfersysteem.

Voordelen voor de maakindustrie
Met het nieuwe (robot)transfersysteem van Fontys wordt een groot deel van de assemblage en het maakproces geautomatiseerd. Er zijn een scala aan mogelijkheden van producten die door het systeem in elkaar gezet kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan de productielijn van een mobiele telefoon. Op het transfersysteem worden door de robots verschillende onderdelen van de telefoon in elkaar gezet. Intussen zorgt de toploader voor de aanvoer van onder andere de printplaten, de behuizing en het doosje waar de telefoon beschermd in verpakt wordt. Een camera let op de kwaliteit van het hele proces en wordt alles digitaal in de gaten gehouden. Het geautomatiseerd productiesysteem draagt enorm bij aan een flexibele productie. Daarnaast biedt het systeem mogelijkheden voor nieuwe samenwerkingen met de maakindustrie.

Transfersysteem foto

Onderzoek en studie bij de hbo-opleiding Mechatronica
Het geautomatiseerd productiesysteem is ontwikkeld en geplaatst op de Brainport Industries Campus (BIC) in Eindhoven, een extra locatie van Fontys Hogeschool Engineering. Het automatisch productiesysteem wordt voortdurend verder ontwikkeld en gebruikt voor onderzoek. Dit project valt onder de minor Adaptive Robotics van de opleiding Mechatronica. Derdejaars hbo-studenten combineren werken en leren met deze nieuwe productielijn van de toekomst.

Voor een korte video-impressie, klik dan hier