november

Terugblik lectorale rede dr. Maike Kooijmans ‘Opgroeien en opvoeden in vloeibare tijden’

IMG_6720

Op 20 september sprak lector dr. Maike Kooijmans haar lectorale rede ‘Opgroeien en opvoeden in vloeibare tijden’ uit. Aansluitend is zij geïnstalleerd als lector ‘Opvoeden voor de Toekomst’ bij Fontys Hogeschool Pedagogiek.

Maike sprak haar rede uit op een unieke locatie in het hart van de Spoorzone van Tilburg, ‘Hall of Fame’. Deze eigenwijze cultuurfabriek is gevestigd in een prachtig industrieel pand waar van alles te beleven valt.

Het ‘voorprogramma’ van haar rede bestond uit een informatiemarkt over sociaal-pedagogisch ondernemerschap en jong talent. Na een bezoek aan deze diverse informatiemarkt werden de aanwezigen welkom geheten door drs. mw. Jos Lumanauw-Van Ommen, directeur van Fontys Hogeschool Pedagogiek. Vervolgens verzorgde dr. Joep Houterman, lid van het College van Bestuur van Fontys de inleiding.

Aansluitend hield Kooijmans haar lectorale rede waarin zij haar gasten meenam in haar verhaal over opgroeien en opvoeden in de ‘vloeibare’ 21e eeuw. Zij schetste de maatschappelijke context en in hoeverre die anders is dan die van voorgaande generaties. Haar rede ging over het opvoeden in de huidige tijd, de kansen en dilemma’s maar vooral ook over opvoeden in de toekomst.

Daarnaast lanceerde zij haar concept ‘Talentologie’ als een pedagogisch kompas. Talentologie is een sociaalpedagogisch perspectief op talentontwikkeling bij kinderen en jongeren, dat tegenwicht wil bieden aan het prestatiegerichte en competitieve – neoliberale- talentdiscours dat in veel opvoedpraktijken domineert. Zij pleitte ervoor om meer aandacht te besteden aan de emotiehuishouding en aspiraties van onze jeugd, door in het alledaagse opvoeden meer het accent te leggen op persoonsvorming en wereldburgerschap in plaats van op meetbare prestaties. Met het talentologisch model onderbouwt zij de pedagogische waarde van spel, sport, kunst en cultuur voor een veerkrachtige identiteitsontwikkeling.

We kijken terug op een zeer geslaagde Lectorale rede. Wil je de rede in zijn geheel terugkijken of wil je een sfeerimpressie van de dag zien? Dat kan op ons Youtube-kanaal: Lectorale rede Maike Kooijmans (51 min.) of de Samenvatting Lectorale rede Maike Kooijmans (6 min.).

Wil je meer weten over de inhoud van de lectorale rede en het onderzoek bekijk dan de webpagina van het lectoraat 'Opvoeden voor de toekomst'.