januari

Studenten pakken kledingoverschot creatief aan

Nationale Conferentie Circulaire Economie

00-FO-099208 (Middel)

Het kledingoverschot op creatieve wijze aanpakken. Dat is de missie van de 65 studenten uit Limburg en Noord-Brabant tijdens de Nationale Conferentie Circulaire Economie. Op 31 januari beginnen de regionale voorrondes voor deze 59 studenten van Zuyd en zes van Fontys. In gemengde teams buigen ze zich over de vraag: ‘Wat zijn circulaire kansen voor de textielindustrie in Limburg?’

Het meest vindingrijke plan, doet volgende week mee in de landelijke finale tijdens de week van de circulaire economie. Deze landelijke Circular Awards reikt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat uit. Studenten krijgen dan alle steun voor de realisatie van hun plan.

Ideeën
Maar zover is het nog niet. Eerst moeten Zuyd en Fontys hun landelijke inbreng bepalen met een vakjury. Mogelijke ideeën: een bieb waar je kleding kunt lenen. Of denk aan kleding repair shops, circulaire ontwerpen en het gebruik van gerecyclede materialen. Namens Zuyd doen studenten mee van onder meer: Facility Management, Business Studies, Commerciële Economie en Technische Bedrijfskunde. Namens Fontys zijn Toegepaste Natuurwetenschappen en Toegepaste Psychologie vertegenwoordigd.

Geschrokken van Chili
De recente nieuwsbeelden van het kledinglandschap in de Atacama-woestijn in Chili staan Vera Parren (20) op het netvlies gebrand. De vierdejaarsstudent Facility Management bij Zuyd kan het nog steeds niet bevatten. Ruim 100.000 ton afgedankte kleding. “Gedumpt. En die berg groeit jaarlijks terwijl het minstens 200 jaar duurt voordat een kledingstuk vergaat. Daarom wil ik de fast-fashion aanpakken via circulaire verdienmodellen: verhuur, koop-terugkoop of misschien zelfs leasen.”

Kledingbieb en gif
Anne-Pauline de Baedts (22), vierdejaars Business Studies volgt net als Vera Zuyd’s minor circulaire economie. “Ik wil leren hoe je met duurzaamheid aan de slag kunt in het bedrijfsleven. Zelf koop en verkoop ik vaak tweedehandskleding. Als je al die tweedehands kleding ziet, val je van de ene verbazing in de andere. We hoeven geen nieuwe kleding meer te kopen. Er is genoeg. ‘Kledingbiebs’ en andere manieren van verhuren zijn goede alternatieven. Verder moet de prijs van textiel omhoog. Als het maar een paar euro kost, betaalt iets of iemand anders de prijs. Arbeiders in lageloonlanden of de katoenboer die met giftige stoffen werkt.”

CHILL
Bij hun missie krijgen de studenten hulp van Chemelot Innovation and Learning Labs (CHILL) op de Brightlands Smart Services Campus. CHILL-directeur Cyriel Mentink waarschuwt dat er nog een grote slag geslagen moet worden voordat circulariteit in ieders dna zit. “Dit moeten we met alle disciplines in alle regio’s oppakken. CHILL richt zich vooral op de chemisch technische vraagstukken. Kennisinstellingen als Zuyd en Fontys zijn dan logische partners.” De studenten kunnen daarom straks bij de eventuele uitvoering van hun plannen volop gebruik maken van de laboratoria van CHILL.

Meer weten
De landelijke hackathon Circulaire economie vindt plaats van 31-1 t/m 3-2. Fontys vormt samen met Hogeschool Zuyd de regio zuid. Op 3 februari is de regionale finale; online van 16.00-17.30 uur. De winnaar gaat door naar de landelijke finale op vrijdag 11 februari. Meer weten? Contact dan Jeske Nederstigt van het Fontys Expertisecentrum Circulaire Transitie.

auteur: Michelle Breemans