mei

SPECO-studenten leveren fan activaties voor BVO’s

Praktijkgerichte leeromgeving helpt voetbalclubs én studenten stap verder

PSV1

Samen met praktijkpartners onderwijs maken en de praktijk bedienen met de inzet van studenten en onderzoek is hét vertrekpunt voor de langdurige samenwerkingen die SPECO (Sportmarketing & Sportcommunicatie) nastreeft met haar partners in de sportbusiness. Voor het jaarlijkse fan engagement-project in studiejaar 2021-2022 leverden zo’n 150 tweedejaarsstudenten fan activatieplannen. Doel was om met creatieve concepten fans naar een hoger betrokkenheidsniveau te brengen voor vijf deelnemende Betaald Voetbalorganisaties (BVO’s): PSV, Vitesse, FC Utrecht, NEC en Willem II.

Henk-Frits Verkerk van partner Sports Alliance en docentexperts Mark Brants en Pieter Marechal van SPECO Sportcommunicatie werden ingevlogen om inspiratie en actuele inzichten te bieden. Docentcoach en onderzoekerJeroen Hairwassers ziet de impact die experts, studenten en BVO’s op elkaar hebben: “Onze studenten geven aan dat het werken aan concepten voor betrokken real life-opdrachtgevers enorm inspirerend en motiverend is”.
“SPECO en deelnemende BVO’s leren van elkaar door het uitwisselen van expertise en delen van materialen, waarmee onderwijs actueel blijft en eindproducten van studenten aansluiten bij de praktijk”,  aldus Hairwassers. Om kennisdeling en onderwijsontwikkeling te bevorderen worden inzichten van de BVO’s, experts, studenten en docenten gebundeld en weer ingezet in het onderwijs.

Kennispartner
Mark Brants: “SPECO is de afgelopen vijf jaar uitgegroeid tot een stevige kennispartner op het gebied van fan engagement. We hebben relevante inzichten op het gebied van marketing, communicatie, psychologie en sociologie samengebracht binnen een eigen model. Fan engagement was altijd een belangrijke waarde binnen onze minor International Sports Business, maar is ook al enkele jaren een populair keuzevak voor onze afstudeerders. Die helpen sportorganisaties met praktische vraagstukken om fan engagement bij bepaalde fan segmenten te verhogen zodat deze beter in staat zijn hun transactionele en niet-transactionele doelen te behalen.”

PSV2

Ook de deelnemende BVO’s zijn te spreken over het project en de samenwerking: “Wij van PSV zijn al een aantal jaar vaste partner van het SPECO-project en altijd weer blij met de ideeën, concepten en de terugkoppeling vanuit de opleiding. Het laat ons zien hoe waardevol het is wanneer je denkt vanuit een wit canvas, aangezien het verrassende en leuke ideeën oplevert”, aldus Eli Lejeune, Hoofd Marcom, Brand & Design.

SPECO Sportmarketing en SPECO Sportcommunicatie zijn opleidingen van de Fontys Economische Hogeschool Tilburg waar studenten worden klaargestoomd voor een carrière binnen de snel veranderende wereld van sport en business. En dat gaat breed: van bonden tot sponsoren, van evenementen tot verenigingen en van nationaal tot internationaal. Partners spelen een prominente rol in projectonderwijs, keuzevakken, minor en derde- en vierdejaars stages.  SPECO is meer dan een opleiding, samen met de sportbusiness (vol SPECO-alumni en -relaties) vormen we een krachtig ecosysteem: het SPECO-systeem.

Ben je als organisatie geïnteresseerd in expertise van SPECO of een samenwerking?
Neem contact op met Jeroen Hairwassers, docent/onderzoeker of Bas te Loo, accountmanager werkveld.

Auteur: Sjoukje van der Haring