december

Opscholen of omscholen in ICT met nieuwe pilot Accelerate-IT

header-pilot-data-driven-business-lab

In een werkveld dat continu evolueert, is bijblijven een must. Dat betekent dus voor IT'ers een leven lang leren. Maar ook met het tekort aan mensen in de sector, biedt dat kansen voor ambitieuze professionals. Niet alleen voor degenen die willen bijscholen, maar ook mensen die zonder werk zitten. Om voor die groepen een nieuwe manier van leren te bieden, start Fontys ICT een pilot met kortlopende cursussen onder de noemer programma Accelerate-IT.

De industrie in de Brainport regio zit verlegen om technische professionals, waaronder IT'ers. Ondertussen is het werkveld volop in beweging; werkomgevingen veranderen, maar ook de aard van werk zelf maakt een transformatie door. Voor mensen die hierin terechtkomen zijn er dus ook kansen. Bijvoorbeeld, om als mkb-organisatie je personeel op te leiden om datagedreven te gaan werken. Werkzoekenden of switchers profiteren van kansen om laagdrempelig in te stappen in een nieuw veld, en professionals kunnen gericht opscholen om hun werk naar een hoger of nieuw niveau te tillen. Het Accelerate-IT-programma biedt daarin een unieke kans om in slechts 18 weken skills, kennis én ervaring te verwerven in IT.

Accelerate-IT
Nu staat Fontys vooral bekend om z'n voltijd- en deeltijdonderwijs, maar met Accelerate-IT biedt de hogeschool een korter programma. Juist door dat onder te brengen in een shared learning-team, halen professionals hier meer uit, legt initiator Joris van der Straten uit: "Veel cursussen blijven hangen in de theorie, vinden plaats in de avonduren of zijn vrij kort. Wat wij bieden is een traject, waarin je één dag per week ondergedompeld wordt in een hybride leeromgeving. Je leert samen met studenten, onderzoekers en partners door te experimenteren en onderzoeken. Je wordt dus vaardig mét ervaring en dat is iets unieks wat wij kunnen bieden."

Data Driven Business Lab
De pilot start in februari 2024 en richt zich op de specifieke cursus Data Driven Business Lab, een traject om data te leren gebruiken en toepassen in een praktijkcontext. Volgens Uitvoeringsmanager Leven Lang Ontwikkelen Sandra Verhoeven een goede startcase voor dit onderwijsaanbod: "Veel bedrijven in de regio willen de slag maken naar digitalisering en datagedreven werken. Daarvoor moet je kennis in huis halen en dit sluit daar perfect op aan. Je kan dan een medewerker zich laten scholen, maar ook kan je als werkzoekende met deze knowhow in dit veld een vliegende start maken. Bij succes gaan we verder kijken naar andere pakketten."

Bijkomend voordeel is dat de expertise van ervaren mensen ook weer weerslag heeft op het leerproces van de studenten, benadrukt ze: "We leren van elkaar door te doen. Dat betekent een omgeving waarin je fouten mag maken en kan experimenteren, want zo leer je bij ons."

De pilot start in februari 2024 en heeft plaats voor een klein aantal deelnemers. Je dient te beschikken over hbo-werk- en -denkniveau, ervaring in de IT is een pré, maar niet vereist. Voor aanmelden of vragen neem contact op met Joris van der Straten of kijk op de webpagina van de cursus.

Auteur: Guido Segers