maart

Onderzoek invloed social media algoritmes op journalistieke waarden

austin-distel-tLZhFRLj6nY-unsplash (Middel)

Social media zijn een belangrijke vindplaats geworden van nieuws. Door de algoritmes die gebruikt worden op social media verandert echter de manier waarop traditionele nieuws-kanalen (zoals dagbladen) hun inhoud presenteren. Fontys krijgt €40.000,- van Nationaal Regieorgaan SIA om te analyseren in hoeverre de social media uitingen overeenkomen met de journalistieke waarden, zoals journalisten ze eigenlijk voor ogen hebben. Fontys-onderzoekers hopen zo bij te dragen aan een betekenisvoller en duurzamer journalistiek business model.

Journalistieke waarden
Journalisten willen dat hun producties een zo groot en productief mogelijk bereik hebben. Traditionele journalistieke waarden uiten zich veelal in het goed informeren van het publiek en het prikkelend voeden van maatschappelijk debat. De laatste jaren willen journalisten daarbij ook maatschappelijke impact genereren. Daarin spelen in toenemende mate ook commerciële belangen een grotere rol. Meer unieke lezers leiden voor veel nieuwswebsites immers tot meer advertentie-inkomsten.

Social media platforms
Nieuwsredacties maken gebruik van sociale media platformen zoals Facebook en Twitter om meer publiek te bereiken. Deze sociale media platformen gebruiken een complex netwerk van algoritmes, real time data feeds en historische data om, onder andere, te bepalen welke posts door welke gebruikers worden gezien. Journalistieke redacties proberen steeds meer te anticiperen op die mechanismen, door bij het plaatsen van hun geschreven content op sociale media ‘pakkende teksten’ met veelgebruikte zoektermen en emojis te gebruiken.
Laten journalisten zich beïnvloeden door de ‘criteria’ die sociale media platformen aan deze content toekennen of kunnen ze hun eigen journalistieke waarden behouden? Bart Wernaart, lector Moral Design Strategy: “We brengen via een unieke onderzoeksmethode in kaart welke invloed social media heeft op de perceptie van journalistieke waarden. Met name wanneer via social media nieuws verspreid wordt over gevoelige gebeurtenissen, zoals coronarellen of het mondkapjesdebat. Super actueel dus.”

Samen met het werkveld
In dit onderzoek nemen naast docent-onderzoekers en studenten van het lectoraat Moral Design Strategy (Fontys Hogeschool Economie en Communicatie) en het lectoraat Journalistieke en Verantwoorde Innovatie (Fontys Hogeschool Journalistiek) ook verschillende externe partners deel:  Eindhovens Dagblad, Brabants Dagblad en BN de Stem; contentmarketing- en PR bureau SIPR en startup TAU Omega.  Danielle Arets, lector Journalistieke en Verantwoorde Innovatie: “Op deze manier willen we, samen met onze samenwerkingspartners, een betekenisvolle input geven aan hoe journalistieke (online) businessmodellen aansluiten bij journalistieke waarden.”

Meer weten
Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact op met projectleiders Bart Wernaart (FHEC) en/of Danielle Arets (FHJ).

Auteur: Michelle Breemans