november

Nienke Meijer benoemd tot Officier in Orde van Oranje Nassau

KO Nienke

Wat doe je als je na tien jaar CvB-lidmaatschap en een periode van zes jaar als bestuursvoorzitter afscheid neemt van een van ’s lands grootste kennisinstellingen? Een zwaar inhoudelijke conferentie over onderwijsinnovatie? Een deftige receptie met rode loper en de beste champagne?

Officier
Of… gewoon een goed feest met bier, bitterballen en een paar toespraken? Wie Nienke Meijer een beetje kent, weet waar zij voor heeft gekozen. Inderdaad: het laatste. En een feest werd het, met een paar honderd aanwezigen, lekkere muziek en de nodige culinaire traktaties. Maar: omdat een vertrekkende hoogste baas niet meer over alles ‘gaat’, bleek donderdagmiddag één element van de bijeenkomst toch iets formeler van aard dan gepland. Want wat bleek toen burgemeester Jorritsma van Eindhoven (en voorzitter van de Stichting Brainport) de microfoon overnam van RvT-voorzitter Marc Hendrikse? Hi droeg zijn ambtsketen en sprak de volgende woorden uit ter afsluiting van zijn toespraak: ‘Het heeft Zijne Majesteit de Koning behaagd jou, Nienke Meijer, te benoemen tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau’.

Kers op de taart
Het was een prachtige verrassing voor Nienke Meijer en een meer dan fraai sluitstuk van haar periode bij Fontys. Een periode die - zo bleek uit de toespraken van Hendrikse, Jorritsma en de voorzitter van de studentenfractie Arya Hashemi-Nasab - gekenmerkt werd door een niet-aflatende focus op de student, maar ook op de maatschappelijke betekenis van het onderwijs (TEC for Society, SDGs!), de positie van Fontys in de regio, en op ‘echte’ verbinding binnen de eigen gelederen (horizontale samenwerking, in bestuurdersjargon). ‘Met het “behalen” van het ITK-certificaat medio 2019 als kers op de taart’, aldus Marc Hendrikse.

Nienke Classic
Na de toespraken, het fraaie optreden van zangeres Ellen Martje, en de even verrassende als geniale muzikale bijdrage van het voltallige Fontysberaad (de directeuren van de instituten en diensten, aangevuld met de overige twee CvB-leden) sloot Nienke Meijer zichtbaar ontroerd met een eigen dankwoord het officiële deel van de middag af. ‘Ik stop, maar neem geen afscheid. Ik ben en blijf aan ieder van jullie verbonden. We blijven onze missies aan elkaar verbinden om iedere dag de wereld om ons heen een beetje te verbeteren. Niet morgen, maar vandaag!’

En daarna was er dus vooral veel lekkers en bier. Gewoon bier, maar ook 100 exemplaren van de Nienke Classic, een kwalitatief hoogstaand biertje dat volgens Marc Hendrikse ‘net als de naamgever gezond eigenwijs van aard is’.

Dank!
Proost, Nienke! Heel hartelijk dank namens de hele Fontys-gemeenschap. We hopen je nog vaak terug te zien hier, en wensen je ontzettend veel succes en geluk bij de volgende stappen op het pad van je ‘mission in life’!

Auteur: Sander Peters
Reacties (0)