december

Nederland in lockdown, geen onderwijs op locatie, update 59

Update C

Op zaterdag 18 december heeft het kabinet bekend gemaakt dat Nederland weer in lockdown gaat. De situatie wordt vergelijkbaar met de situatie van een jaar geleden. Voor het hoger onderwijs betekent dit dat er geen onderwijs op locatie mag plaatsvinden van zondag 19 december tot en met zondag 9 januari 2022.

Tentamens en toetsen gaan door
Het kabinet maakt een uitzondering voor het afnemen van tentamens en toetsen, praktijkonderwijs en voor kwetsbare studenten en medewerkers. Hiervoor blijven de gebouwen toegankelijk. Studenten wordt gevraagd zo snel mogelijk na de toets het pand te verlaten, zodat er geen groepsvorming plaatsvindt.

Het kabinet biedt de ruimte om online onderwijs aan te bieden. De tijd om volledig om te schakelen naar online onderwijs is (te) kort; er is ruimte voor passende oplossingen waarmee studievertraging zoveel mogelijk voorkomen wordt.

Mediatheken en restaurants
De mediatheken blijven open als eventuele studieplek voor kwetsbare studenten en ook voor het uitlenen en retourneren van (les)materiaal kunnen studenten terecht in de mediatheek.
Vanwege de lockdown zijn vanaf 20 december de restaurants en overige uitgiftepunten voor eten en drinken op locaties gesloten.

Ophalen van spullen
Vanwege het onverwachte moment van deze aanscherpingen kunnen we ons voorstellen dat er nog medewerkers en studenten op locatie moeten zijn. Bijvoorbeeld voor het ophalen van spullen en het legen van kluisjes. Dat is mogelijk.

Thuiswerken
Alleen medewerkers die op locatie moeten zijn voor het verzorgen van praktijkonderwijs, het afnemen van toetsen en het veilig openhouden van de gebouwen, zijn daar langdurig aanwezig. De overige medewerkers werken thuis.

Aandacht voor welzijn
Geen fysiek onderwijs, niet naar kantoor kunnen zorgt bij (internationale) studenten en medewerkers opnieuw voor teleurstelling, wellicht eenzaamheid door het gebrek aan contact. We willen je vragen hier aandacht voor te hebben.