29
september
2022
|
11:03
Europe/Amsterdam

Limebro’s: limoncello met een twist

LimeBro's

Als echte limoncello-fanaten hoefden de twee broers Loet en Job van den Biggelaar niet lang na te denken over het starten van hun onderneming. Naast hun studies -Bedrijfsmanagement en Food Business- brouwen deze ‘Limebro’s’ nu hun eigen limoncello met een twist. Ook volgt het tweetal momenteel de Minor Ondernemerschap, om meer kennis op te doen voor hun onderneming. 

De Minor Ondernemerschap bevalt beide broers tot nu toe prima, zo vertelt Job. “Het is een mooie kans om je onderneming nog een extra boost te geven. In het begin hebben we veel beslissingen genomen op basis van gevoel. Op de Minor leer je om veel kritischer naar je bedrijf te kijken, en iedere stap te valideren en te onderbouwen met de juiste kennis van ervaren ondernemers.” 

Goedgekeurd door Italianen 
Het idee voor Limebro’s werd geboren tijdens lange zomers en gezellige avonden, zo vertelt Job van den Biggelaar. “Een paar jaar geleden werd limoncello opeens een populair drankje, en ook wij waren er dol op. In korte tijd werden we fans, en maakten we kennis met verschillende soorten limoncello. Er zit een groot kwaliteitsverschil in, ook dat proef je al snel.” 

Al snel ging het duo experimenteren met het zelf maken van limoncello. Job: “Eigenlijk is dat niet eens zo lastig, veel mensen maken zelf limoncello. De belangrijkste ingrediënten zijn citroenschillen, en pure alcohol. Vaak wordt gedacht dat het ook met wodka mogelijk is, maar dan krijg je niet zo’n lekkere limoncello. De schillen laat je een tijdlang in de alcohol weken. Hoe lang precies? Daar verschillen de meningen nogal over. Van twee weken tot zes weken of zelfs langer.” 

Waar de meningen van de limoncellokenners niet over verdeeld zijn, is de herkomst van de citroenen. Die moeten afkomstig zijn uit de vulkanische grond rondom de Italiaanse stad Napels. Job: “Je proeft het echt als je andere citroenen gebruikt, dus voor Limebro’s gebruiken we alleen Sorrento-citroenen. Wel hebben we er een kleine twist aan toegevoegd: onze limoncello is -naast in de originele vorm- ook verkrijgbaar in muntsmaak. Voor een ambachtelijk product als dit was dat best spannend, maar we hebben inmiddels de goedkeuring van verschillende Italianen ontvangen. Ik denk dat dat wel voor zichzelf spreekt, haha.” 

De Fontys Minor voor Ondernemerschap 
Na een tijdje thuis hun eigen limoncello gemaakt te hebben, richtten de twee broers hun onderneming begin dit jaar op. Omdat ze meer kennis wilden over ondernemen, meldden ze zich beiden aan voor de Fontys Minor Ondernemerschap. Job studeert aan Fontys Bedrijfsmanagement, zijn broer studeert Food Business aan de Has in Den Bosch. Maar ook voor Loet was het geen probleem om de Minor bij Fontys te volgen. 

De eerste stappen voor Limebro’s zijn gezet, het product ligt inmiddels sinds april dit jaar op de markt en ligt al bij een aantal slijterijen rondom Eindhoven in de schappen. Nu is het tijd om het bedrijf te laten groeien. De broers hopen dat de Minor daar in helpt, zo vertelt Job. “Het is mooi dat je feedback krijgt van ervaren ondernemers en kan kijken waar het beter kan. Uiteindelijk word je bedrijf daar alleen maar beter van.” 
 

Auteur: Fontys Centrum voor Ondernemerschap